Jump to content

Motor val?


Recommended Posts

Tyngd på motorerna blir svårt, men på mekonomens hemsida kan man se hur många kilowatt olika motorer är på, och sedan är det bara att räkna om i fall man helre vill ha det i hk.

Link to comment
Share on other sites

Hittade lite vikt info på några motorer.

Ford

Crossflow 1597cc 110Kg

Pinto 1996cc 135Kg

Zetec 1796cc & 1988cc 115Kg

Zetec SE 1596cc 81Kg

Duratec 1999cc 97Kg

Vauxhall (Lika med Opel)

XE 1998cc 120Kg

Rover K-Series vet inte vad den motsvarar här i Sverige.

1396cc 1589cc 1796cc 100Kg

Toyota

4-AGE 1597cc 100Kg

Uppgifter från engelska Which Kit Car tidningen.

Link to comment
Share on other sites

Måste ju i sammanhanget nämna:

Swift GTi 1300 DOHC 55 kilo

Jag vet inte om det har besvarats tidigare, men finns det någon användbar växellåda som passar rakt på, eller måste man tillverka en adapter?

Link to comment
Share on other sites

OT. ;)

Min 323 mazdalåda är ombyggd men jag träffade en kille igår som skulle bygga bil nummer två nu och denna gång med Swiftmotorn kopplad till en Fordlåda, tyvärr frågade jag inte vilken... ska se om jag kan få tag i honom. Han håller till i Södertäljetrakten.

Kolla även tråden om Tommys köp av Sylvan som har en femväxlad låda bakom en Swift motor vet dock inte heller vilken låda som gömmer sig där...

Link to comment
Share on other sites

OT.  ;)

Min 323 mazdalåda är ombyggd men jag träffade en kille igår som skulle bygga bil nummer två nu och denna gång med Swiftmotorn kopplad till en Fordlåda, tyvärr frågade jag inte vilken... ska se om jag kan få tag i honom. Han håller till i Södertäljetrakten.

Kolla även tråden om Tommys köp av Sylvan som har en femväxlad låda bakom en Swift motor vet dock inte heller vilken låda som gömmer sig där...

Det sitter en Suzuki SJ 413 5 växlad låda på Swift-motorn!

Link to comment
Share on other sites

Måste ju i sammanhanget nämna:

Swift GTi 1300 DOHC 55 kilo

Jag vet inte om det har besvarats tidigare, men finns det någon användbar växellåda som passar rakt på, eller måste man tillverka en adapter?

Min Striker med Swiftmotorn kommer att väga under 500 kg ! :D

post-3-1086372396.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mazda 13B utan insug och koppling, dock inklusive svänghjul: 92kg (Enligt en på SWR som svarade när jag frågade.) Det var en från en FC utan turbo som ger 145 hästar.

Lite OT: Hur mycket väger en växellåda tro? En femväxlad med alu-hus? På ett ungefär? 25-30 kilo eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...