Jump to content

Ska bromsljusen alltid kunna tändas?


Recommended Posts

Jag upptäckte just att bromsljuset endast lyser om nyckeln är i tändläge, alltså det ligger i kretsen efter tändingen.

Detta är ju inte helt optimalt såklart men frågan är om det finns nåt krav på när det ska kunna tändas?

I det läge jag befinner mig just nu är det rätt mycket nystande för att göra om detta.

Det är westfields kabelstam jag använt.

Link to comment
Share on other sites

Det gör väl så på alla bilar?. jag har kopplat så.

men kan inte ge dig svaret om det är krav.

jag menar att det lyser utan att tändning är på eller nyckel i.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Tack Thomas och Peter, men jag kopplade om det i alla fall och nu ligger det på samma säkring som varningsblinkers och tuta. Där är det spänning så fort huvudbrytaren är tillslagen.

Det var inte så krångligt som jag trodde först.

Edited by DomiSeven
Link to comment
Share on other sites

Varningsblinkers och parkeringsbelysning är logiskt att ha utan nyckel. Bromsljus ser jag inte syftet med och än mindre tuta? (fast man kan ju då stå helt tyst/stilla i mörkret och tuta när nån går förbi...kommer nog skrämmas lite :prop: )

Link to comment
Share on other sites

Tutan är med från början i Westfields kabelstam, så har jag även på min Mazda från 2008 och jag tycker det känns logiskt att ha där som en ryggradsfunktion.

Skulle man av någon anledning behöva slå av tändningen/motorn i farten har man inget bromsljus, det känns onödigt avigt på något vis.

Kanske inte händer så ofta men jag är van att det funkar så och då känns det bäst att ha det så i min egen bil också.

Link to comment
Share on other sites

På min MK så funkar varningsblinkers, broms- och parkeringsljusen utan nyckel. Kändes enklast så.

Skickat från min HTC på ett soligt Nationaldagsfirande

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...