Jump to content

rostfritt monocock chassie


roadkill_se

Recommended Posts

Omöjligt att svara på men Vanliga "bonnjärn" Seven med rätt sorts bärarmar är väl kända hur de uppförsig för utmattning mm. Lätta att få till bra svetsar på osv osv.

Vad gäller Rostfria Seven eller liknande bilar kräver dessa betydligt mer vad avser svetsning, rätt kvalité på det rostfria samt inte minst det kräver mer av SFRO. Då menar jag inte att SFRO inte kan utan det kräver mer utrusning, erfarenhet att kunna just bedöma hur bilen är byggd.

Svaret på frågan är kanske att det kan gå att besikta.

Sedan är skillnad på rostfritt och rostfritt. Det finns kan man säga rostfritt i skalan från rostfritt till mindre rostbenäget och nästan inte alls rostfritt. Över den skalan så kan sammanfogningsmaterial vara olika för olika rostfritt plus att de olika typerna av rostfritt kanske inte kan svetsas samman hur som helst utan det måste kanske vara exakt samma kvalité man väljer.

Så "Bonnjärns-Seven" har många fördelar.

Samma resonemang kan nog anses gälla för eventuella aluminium-bilar också.

I trådar på forumet vet jag att just rostfritt resonerats en del mellan byggare och SFRO. För ett speciellt märke så kom det fram att en typ av bil var ok att sätta ihop och registrera medan en annan byggsats från samma tillverkare var "omöjlig" att få registrerad. I det ärendet så skrevs det många meter text men vad jag minns så kvarstod beslutet -- går ej att registrera ---. Hurvida det gäller för Blocket annonsen vet jag inte och faktiskt så hittar jag inte monoque ramen du skriver om. Hade varit bra med en länk.

Det du skall göra om du är intresserad är att ta rätt på alla data om ramen och materialet. Kontakta sedan din SFRO representant. Då kommer du få svar på frågan.

Mitt svar ovan är bara ett samlat resonemang kring vad som skrivits om "Rostfria byggen och bilar" inte något slutgiltigt beslut i frågan.

Lycka till du vet ju att rostfria bilar blänker fint i solen när de fått lite Autosol på sig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Precis som CEALM skriver här ovan är det inte självklart vad svaret på din fråga blir. Det bästa rådet man kan komma med är nog: ring SFRO och kolla vad de säger.

Link to comment
Share on other sites

Är man intresserad av rf-monocoque gör man klokt i att Googla fram Robin Hoods engelska ägar/byggarforum. Om jag inte tar fel har man haft en hel del bekymmer med sprickbildningar i de bilarna i England.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det var alltså en RH. Då kan vi konstatera att det finns såväl registreringsbara sådana som "omöjliga". Nu är inte jag expert på något sätt vad gäller RH men det finns som jag skrivt trådar på forumet om just RH bilar. Att sedan hitta den tråden om den omöjliga RH och dess beteckning........

Det finns minst två byggare, Jarl samt Ihlberg. Jarls bil är reggad och Ihlbergs tror jag inte är klar än och jag vet inte status för den.

Ihlbergs tråd

SFRO kan säkert hjälpa dig med info om just den RH är ett regobjekt eller ej beroende på vilken typbeteckningen den har.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var spännade när man läste den annonsen :thumbsdown: 55 mil på systerbilens regplåtar! Undra vad som skulle ha skett om en olycka inträffade.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...