Jump to content

Tigsvets frågor


builder

Recommended Posts

Hej!

Jag är på gång att börja bygga ett eget Chassie och skall inhandla en svets till detta. Jag är lite sugen på en tig svets men har inte svetsat tig förut.

Jag har lite frågor om tigsvetsning och utrustning.

Vad skall man köpa för något?

Jag har sett att det finns svetsar med pulsfunktion är det något man skall ha? När använder man det?

När man svetsar ett chassie skall man använda rotgas hela tiden då? eller får man tillräckligt starka svetsar ändå? eftersom det är en rör konstruktion?

Jag har även funderat på att köpa en mig svets men när jag pratade med Sfro killen så sa han att skall man göra egna bärarmar så skall de tig svetsas.

Varianten är att köpa en mig och lämna in bärarmarna för svetsning.

Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite åt mig.

Mvh/Builder

Link to comment
Share on other sites

Kul att du svarade. Jag har pratat med dig för länge sedan och fått ritningar på ditt Cobra chassie.

Det är en Cobra som jag skall börja bygga på.

Jag har använt lite mått från dina ritningar men moddat dem ganska rejält för att anpassa dem för mitt behov.

Edited by builder
Link to comment
Share on other sites

Cobra! Rätt!!! Det finns ju tråkigare bilar. Lycka till.

Klart att du ska ha en tigsvets till den. Det blir bäst då, nackdelen är att det tar längre tid och går åt mer gas. Men annars är det den överlägset bästa svetsmetoden.

Funderar på att skaffa en ac/dc-tig så min kanske blir till salu. Det är en Kina-tig men den funkar bevisat att bygga Cobror med! smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Det tar rätt många timmar att bli säker på tigsvetsning, om du inte svetsat förut, se till att öva mycket innan du bränner ihop bärarmar och annat kritiskt. :thumbsup:

Kapa isär några övningsfogar så du vet hur mycket genombränning du har, då blir det bra. :)

Puls är inget måste, men jag har aldrig använt det själv så jag säger varken bu eller bä.

Välkommen också!

Link to comment
Share on other sites

Pulsning är inte så viktigt men det blir bättre resultat:

http://www.ryderman.se/67.jpg

Pulsning innebär att den skiftar mellan hög och låg ström och varje gång den går från hög till låg så blir punkten med smält metall mindre och lämnar samtidigt av lite metall bakom sig så det blir en liten våg. fogen blir snyggare, inte lika högt krav på korrekt inställd ström och stabilare ljusbåge. pulsning fungerar bra på både tjock o tunn plåt och ska du ha genombränning så är det väldigt bra. det ska vara rätt så jämnt mellan vågorna annars så blir varje dal imellan en svag punkt. 8-10hz blir fint.

Link to comment
Share on other sites

Jag ha tittat på en 200 amp dc enfas tig som har pulsfunktion. Men det är inte sådant jätte kliv till en AcDc tig utan pulsfunktion. Jag är lite sugen på en sådan ifall man råkar komma på att man ska svetsa aluminium någon gång. Men dom billiga AcDc tigarna kanske inte är någon höjdare på aluminium i alla fall.

Rayman den svetsen du länkade till var ju riktigt fin.

Link to comment
Share on other sites

ja det går ju att lägga en snygg fog utan pulsning men du kan inte svetsa aluminium utan dc... upp till dig hur du prioriterar.

för hemanvändaren finns det väldigt bra alternativ från kina:

http://cgi.ebay.com/NEW-AC-DC-TIG-MMA-CUT-Welder-3in1-super-200P-aluminum-/140558423717?pt=AU_Welding&hash=item20b9ef56a5

både AC/DC tig med pulsning, pinn-svets och plasmaskärare. fotpedal ingår med vilket gör det lite lättare att svetsa aluminium. eftersom det leder värme så mkt bättre så behöver man vara lite mer dynamisk med värmetillförseln.

8500 inkl frakt.

Som vanligt när man handlar via ebay från kina så får man chansa lite med kundservicen(vad gäller deras engelska-kunskaper då). det finns hundratals olika företag på ebay som säljer exakt samma produkt. det är bara o hitta ngn som har fått bra recensioner. (den säljaren jag länkade till hade visserligen bara fått bra kommentarer)

det är väldigt mkt snack om kvaliten på dessa prylarna men den ska vara mer än tillräcklig för hemanvändare. det tillverkades en del måndagsexemplar av den svetsmaskinen innan men det ser ut att vara en ny modell nu. kanske är det åtgärdat.?

plasmaskärare är riktigt skoj att ha :) den har en 50amp maskin i sig vilket du rätt så lätt kan skära 15mm stål med.

annars går det alltid o hosta upp 1500 extra så kan du köpa samma maskin från ett svenskt företag:

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TIG%20BenRoyal%20SUPER%20200P,%20AC-DC%20200A%20HF-p-16638.html

då får du iaf lite lagar bakom dig om något skiter sig. själv tror jag inte det är något att behöva oroa sig över utan jag hade nog köpt från kina.

nu står det både stahlwerk och benroyal på den maskinen men det är precis som biltema gör. dom hittar en billig produkt o slänger dit sin egna logga på den.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

jag har för mig man måste betala moms ja. men de flesta skickar varorna som gåva så man slipper momsen. det är bäst att kontakta säljaren.

men jag ha för mig att den WSE200P är den tidigare modellen. googla lite så får du nog ett svar.

tänk på att de e jääävla nice om du ska bygga en hel bil att ha en plasmaskärare. jävligt mkt smidigare än en vinekslip.

Link to comment
Share on other sites

De flesta Kinesiska firmor skriver ner värdet på följesedeln, så det blir mindre avgifter när den kommer till sverige. Ibland går det igenom helt utan både avgifter och problem, och ibland stannar det i tullen med diverse ifrågasättanden och pappersskrynkleri och kan ta lite extra tid innan dom släpper iväg paketen.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min TIG från denna: http://stores.ebay.com/welderandcutter

Dom gjorde precis som Christer säger, skrev ner värdet så tull/moms minskades.

Innan du handlar kolla upp säljaren, kollade lite och det verkar som säljaren som builder länkade till är samma som min länk ovan. Dock har min säljare/länk mycket fler produkter och gjort många affärer med 99,6% positivt omdöme.

Svetsen jag köpte är http://cgi.ebay.com/WSE315P-AC-DC-TIG-MMA-PULSE-TIG315-Welder-ALUMINUM-2T4T-/110464121974?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76

Måste säga att jag är nöjd med investeringen. Jättebra att ha AC och kunna svetsa aluminium.

Leveransen med DHL tog 3 dagar

Link to comment
Share on other sites

Jag har tittat lite på plasmaskärare det verkar ju riktigt smidigt att kapa med dem. Jag ska ta mig en funderare på om jag kommer att behöva möjligheten att svetsa aluminium med. Innan jag beställer någon svets.

Link to comment
Share on other sites

Om man får för sig att köpa en tig via ebay Finns det munstycken och övrigt förbrukningsmaterial att få tag på i Sverige eller måste jag handla sådant också från samma säljare?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag beställt en AcDc tig med plasmaskärare från kina. Den här blev det http://www.aliexpress.com/product-gs/378863729-SUPER200P-AC-DC-TIG-STICK-CUT-PULSE-Welding-Machine-free-shipping-wholesalers.html Får vi se om den kommer att gå att lära sig hantera den. Det kanske kommer fler frågor när jag kommer i gång och svetsar. Tack för era åsikter. Jag hoppas jag blir nöjd med den svetsen.

Mvh/Builder

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag beställt svets och kollat på svetstråd för mitt bygge kom nästa fråga.

Det verkar finnas många varianter av tråd vad skall man köpa för något?

Är det något krav på vad man kör med för tråd eller kan man köpa den på biltema och köra med?

Jag kommer att ha vanliga fyrkantsprofiler i stål av godkänd kvalitet

Är det någon här som vet eller skall jag kolla med sfro?

Mvh/Builder

Link to comment
Share on other sites

Biltemas skulle nog inte jag våga lita på... När jag starta mitt bygge så fråga jag en Esab försäljare eftersom jag inte är så hemma på svart och fick då ett förslag som skulle funka bra till ram och bärarmar. Står en hel hög med nuffror och bokstäver på paketen så välj själv vilken beteckning du vill ha. Din eller EN. Din 8575 SG-Mo A5 28 ER70S-A1 EN12070:MoSi EN 440 G2Mo

Mvh P-G

Link to comment
Share on other sites

Hej Pege!

Som du ser så har jag kommit i gång så smått. Jag tänkte gå ner och kolla med en svetsfirma vad dom rekomenderar. Jag skall ta med mig de betäckningarna du tipsade om så hittar dom nog något bra.

Hur går det med ditt bygge? Jag har saknat dina uppdateringar på crocs. Jag ringer dig snart så vi kan diskutera karossen som jag förvarnat dig om. Det börjar att dra i hop sig för den nu snart.

Mvh/Builder

Link to comment
Share on other sites

Jodå det går så sakta framåt men den senaste tiden har det varit så mycket annat oxå som man har varit tvungen att ta tag i..... :mad:

Du är välkommen att ringa. Ser fram emot att få se lite bilder från dig så småningom.

Mvh P-G

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej! Jag kör utan gaslins.Utom på jobb ibland. Blir ingen skillnad för dig som glad amatör,bara svårare att komma åt på trånga ställen med gaslinsen. Så kör du på utan lins. :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig provat en gaslins, men om jag förstår det hela rätt så kan man spara 30-40% gas eftersom man får ett mer laminärt flöde. Verkar ju som en hit om det stämmer, det är ju fan vad gasen är dyr.mad.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det finns svetsar med pulsfunktion är det något man skall ha?

Jag är en nybörjare på alu-tig svetsning och var tvungen att testa puls funktionen efter att ha läst denna tråd (har en BenRoyal 315). Och det funkar jättebra till att efterfixa dåliga svetsfogar har jag upptäckt. På bilden nedan har det varit en fullständigt vidrig svets som jag bara smälte ned igen med pulsning påkopplad. Nu ser den (enligt min standard) helt ok ut. Men om det är bra eller dåligt att göra så här det får gärna någon expert uttala sig om.

post-407-0-51084600-1309207122_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

:icon_oops: Sorry... tänkte inte på att alla e ju inte "sponsrade" med gasen.... :prop: Jo med gaslins ska man kunna spara upp till 50% på gasen. Enda nackdelen med gaslins o kåpa som jag ser det är att den är så tjock och knubbig!!! :mad:

Drake och Görgen, om ni vill så kan jag skicka er varsin gaslins så kan ni ju testa

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej.

Nu har jag kommit i gång med min ram. Svetsen jag köpte fungerar kanon. Jag är glad att jag tog en svets med plasmaskärare i det är värt varenda krona.

Jag har provat att svetsa lite. Det är inte det lättaste har jag märkt. Jag lyckas få till en hyffsad fog i stort. Men rätt som det är blir det en por i den. :icon_oops: Mig veterligt så har jag inte doppat elektroden. Är det någon som vet vad det kan bero på? :image018:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...