Jump to content

Ljudämpare/ förgasarljud


Thoka

Recommended Posts

Hej!

Jag har varit och kört bullerprov med mindre lyckat resultat 98db.

Motorn är en "std B230" dubbla dellorto 48:or exraktor. Jag har ordnat ljudämparna monterat pipercrossbox vid förgasarna slang till en orginal 940 luftfilterbox lånat en db mätare och kört enligt sfro 93 db på förg sidan dom sitter under huven 96db på avgasrörsidan.

Jag tror att ljudet kommer från förgasarna.

Hur har ni gjort för att klara bullerprovet ska jag isolera filer box slang mm ? förslag motages.

Link to comment
Share on other sites

Rikta insuget framåt i bilens färdriktning. Biltema sumplast för motorrum med självhäftande tejp på motorhuvens insida. Möjligen en eller annan diskboll........... Dubbla dämpare som jag fortfarande kör med på min B230 med 79 respektive 81 db.

Link to comment
Share on other sites

Fyll motorrummet med rockwool el. liknande. Det är bara att trycka ner en hel bal, motorn andas ändå och det brinner inte. Sista knepet för en del Cobrabyggare.

Link to comment
Share on other sites

Rikta allt ljud framåt, bakåt eller ner mot marken då mikrofonen sitter vid sidan av vägen.

Jag gjöt en luftburk som kläddes med biltemas tjockaste ljuddämpningsmatta.Sen hade jag dubbla decibelrestriktorer i avgassystemet 14mm hål genom systemet, då vill inte bilen varva så bra som med 2". Diskbollar innan restriktorerna. Du kan sätta utslagsbegränsare på pedalen eller spjället. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag tog bort trattarna till mina spjällhus det minskade det värsta trumpetandet.

hur mycket det minskade db vet jag inte men ljudet upplevdes mindre för örat.

+ mycket skumgummi och silvertejp runt luft filtret med en luftöppning neråt

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Nu är bullerprovet avklarat 80 db blev det. Pappren för ursprungskontrollen är skickade så nu är det bara att vänta på svar från transportstyrelsen......

Link to comment
Share on other sites

Grattis till det lyckade provet!

Kan du delge dina åtgärder? Kan ju vara hjälp för andra....

När det blev bullerkrav i Svensk banracing var ett tips att sätta ett kors med någon metalltråd längst ute i blåset.

Sänkte några dB.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Diskbollar i dämparna, Luftfilterbox isolerad på insidan, orginal 940 luftfilerbox även den isolerad på insidan

samt mycket isolering på utsidan. Isoleringen köpte jag på biltema.Största oljudet kommer från förgasarna ( 48:or).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...