Jump to content

Nybörjare...


Bull

Recommended Posts

Jag är ny här så jag tänkte passa på att presentera mig och mitt nyvunna projekt! Jag heter Jonas och är en medelålders tvåbarnspappa med för lite tid. Tyvärr hindrar inte tiden mig att samla på mig allehanda projekt - det senaste i raden är en Hult-Healey (japp, den gråa i Varberg). SFRO måste göras om och det finns en del övrigt att önska när det gäller finish... Jag ser det som en bra grund i alla fall. Jag håller till i Linköping.

Jag har hållit på en del med byggen men då mest hojar (choppers, customhojar) men har ingen riktig erfarenhet av bilbygge. Det enda är att jag åkte Firebird och tänkte bygga racebil på en Duster för 20 år sedan. Hade även en 911 under många år på 90-talet.

Det här verkar vara ett hyggligt aktivt forum och jag hoppas få en hel del råd och stöd när jag ska fullfölja Hulten. Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon mer som har erfarenhet av Hulten.

Skickar med en bild, mest för att kolla hur det funkar...

MVH/ Jonas

Picture%2B002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är ny här så jag tänkte passa på att presentera mig och mitt nyvunna projekt! Jag heter Jonas och är en medelålders tvåbarnspappa med för lite tid. Tyvärr hindrar inte tiden mig att samla på mig allehanda projekt - det senaste i raden är en Hult-Healey (japp, den gråa i Varberg). SFRO måste göras om och det finns en del övrigt att önska när det gäller finish... Jag ser det som en bra grund i alla fall. Jag håller till i Linköping.

Jag har hållit på en del med byggen men då mest hojar (choppers, customhojar) men har ingen riktig erfarenhet av bilbygge. Det enda är att jag åkte Firebird och tänkte bygga racebil på en Duster för 20 år sedan. Hade även en 911 under många år på 90-talet.

Det här verkar vara ett hyggligt aktivt forum och jag hoppas få en hel del råd och stöd när jag ska fullfölja Hulten. Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon mer som har erfarenhet av Hulten.

Skickar med en bild, mest för att kolla hur det funkar...

MVH/ Jonas

Picture%2B002.jpg

Hallå ! Jag har för mig att det var en serie reportage om Hulten i tidningen Automobil-

för ett antal år sedan. Ett av problemen var väl att få plats med bakaxel och momentstag efter

att man sänkte markfrigången på den. Intressant att få reda på om de problemen är lösta och i så fall hur.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, inget jag har hört talas om men det kanske inte är så lustigt (ny som jag är). Jag hade nog en tanke om att byta bakaxel ändå. Ska kolla möjligheterna med fyrlänk och coilovers... Det sitter en Rover puffra i den nu och jag hade väl en tanke att byta till något rappare.

Link to comment
Share on other sites

Hello och välkommen!

Det stämmer att man byggde en Hult Healy i tidningen Automobil, jag minns inte när det var men kan kolla vad det lider då jag har alla Automobil sen starten. Reportagebilen användes (används??) flitigt i sportvagnsserien på 80-talet,vill minnas att det var Anders Lotsengård som körde den. Det byggdes även en Hult Mk 2 som var en kopia på en Ferrari av äldre snitt. Även den fick lite bantid.

Jag drömde på den tiden(?)om att bygga en sådan och har nog fortfarande ett vältummat ex av deras broschyr.

Kommer även ihåg att jag fick julkort från firman bakom bilen i Hult. Det måste ha varit runt 82-83.

Mitt val av motor hade varit så likt originalet som möjligt på den tiden, alltså en Volvo B30. Helt klart inget som hade hjälpt väghållningen men det hade varit relativt likt originalet..

Skall bli kul och följa dina mödor med bilen och än en gång välkommen hit!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Kul och tack!! Om du kan tänka dig att scanna in broschyren så kan du få en guldstjärna :)

Jag tycker att originalbilarna får vara original! Min tanke var att få till en riktigt snygg bil som kan rulla på ordentligt. Är ju riktigt svag för V8 muller... Healeyn har ju grymt snygga linjer i grunden och väger inte alltför mycket. Plast är plast och en replika lämpar sig väl för smakfull skändning.

MVH/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen hit.

Jag skulle inte tagit ur Rovermotorn om det är V8 motorn.

1 Den väger inte mer än Volvo 4:a

2 gott om vridmoment som är så gott in en så pass lätt bil

3 Massor med trimdelar i England nytt o beg på Ebay

4 gött ljud

5 Motorn finns i olika volumer tror upp till 4,9 liter.

6 Sedan är den klassisk och Engelsk fastän ursprunget är USA. Olds/Buick 225 cui.

Link to comment
Share on other sites

Thomas,

Det är en Rover v8 men en 3,5 liters... Den är för all del ganska pigg men jag hade siktet inställt på en TVR Griffith 500! En 4,9 liters V8 med 350hk/350Nm utan kat :) Borde funka i 900 kilo bil. Nåja, drömma kostar just inget - jag har skott på en komplett i England. Återstår att se om jag får till det. Måste bli av med lite grejor som binder kapital.

MVH/ Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...