Jump to content

Fabrikat och typ av däck


Antas

Recommended Posts

Det är dags att börja fundera på däck.

Körtypen blir nog mest gata/väg och kanske bana vid några få tillfällen. Fälg 15 tum, bredd 7 tum, däckbredd 205.

Har funderingar på att köpa via "Dackonline", montaget fixar en bekant åt mej.

tar tacksamt emot alla råd, synpunkter och erfarenheter.

Antas

Inga "burn-outs", kanske några får väl gubben göra!

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha testat dom men jag köpte Toyo Proxes T1-R till min bil. Min lokala däckhandlare rekomenderade dessa starkt då jag gav ungefär samma körstilsbeskrivning som du gav nu. Och jag litar rätt bra på honom då han håller på mycket med racing/rally och prestandabilar så det känns som att han vet vad han snackar om.

Dessutom är dom i 205/50-15 nästan gratis på däckonline :) (finns även med som red smoke däck hos dackonline för den som vill burna)

Link to comment
Share on other sites

på den beskrivning du gav på körning så är det nog EJ r-däck (r888) du vill ha även om det är mycket roligare på bana,men de är lite känsliga för väta och kallare väder, ett bra "vanligt" däck passar nog fint. Krollegs förslag är nog pefect, de ligger väl ganska bra till ändå på gummi blandning och Miator med 15" verkar åka på dem ofta i den dimensionen

Link to comment
Share on other sites

Jag åker på Toyo R888 GG på min 640-kilos sjua och var helnöjd förra sommaren. Jag hade gärna provat GGG men är ruskigt nyfiken på =33&tx_yokotyres_pi1[tyres_L0]=2&tx_yokotyres_pi1[tyres_L1]=9&tx_yokotyres_pi1[tyre]=58&cHash=7a7d00a346#"]Yokohama Advan A048. Det sägs fantastiskt mycket gott om de däcken så det blir nog sådana när GGna är utslitna.

I princip är det väl R888 och A048 som dominerar för R-däck på gata? Men om du inte skall ha R-däck kanske ett Yokohama =33&tx_yokotyres_pi1[tyres_L0]=1&tx_yokotyres_pi1[tyres_L1]=4&tx_yokotyres_pi1[tyre]=36&cHash=17b67848e8#"]S-drive kan vara ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

En fördel med däckonline är att däcken är *färska*. Jag har köpt 4 omgångar däck genom dem och inget av de 16 däcken har varit äldre än 2 månader. :racesmile:

Nu senast var det Yokohama AVS DB som skulle på råttsoffan(FIAT Croma -07), de var tillverkade 1,5 månad tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Min kompis som slitit ut några omgångar r-däck på sin Miata säger att A048 funkar ganska bra även i regn. R888 brukar å andra sidan vara rätt mycket billigare. Men som nån var inne på kanske det är bäst att börja på några sportigare gatdäck.

Lite länkar:

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2010-Reader-Track-Day-Tyre-Comparison.htm

http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Link to comment
Share on other sites

Tony, jag köpte min uppsättning från http://www.twsdack.se/ (mkt snabb leverans och billigt) men annars har jag åkt till Ralphs Däck men de hade slut på min dimensionn för säsongen....inte många som köper R-däck på vintern....behövde dom för att passa in annat. Första omgången blir att prova ut allt....just det måste bygga klart också :)

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från bankörningar.

Upplever man verkligen så mycket bättre grepp med R-däck på gata? Ja menar det är ju knappast att dom kommer upp i arbetstemp vid normal körning där man bara tar nån kurva snabt lite då å då. Och man har ju inte heller några varvtider att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Tony, jag köpte min uppsättning från http://www.twsdack.se/ (mkt snabb leverans och billigt) men annars har jag åkt till Ralphs Däck men de hade slut på min dimensionn för säsongen....inte många som köper R-däck på vintern....behövde dom för att passa in annat. Första omgången blir att prova ut allt....just det måste bygga klart också :)

Som nybörjare är jag kanske överoptimistisk... :hypocrite: Kanske är smartare att skaffa utslitna däck i rätt dim under byggtiden? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från bankörningar.

Upplever man verkligen så mycket bättre grepp med R-däck på gata? Ja menar det är ju knappast att dom kommer upp i arbetstemp vid normal körning där man bara tar nån kurva snabt lite då å då. Och man har ju inte heller några varvtider att kolla.

Det finns i 3 olika gummiblandningar.R888

http://www.twsdack.se/Shop/Page/Art/pgArtList.php?sSearchWord=R888

Link to comment
Share on other sites

jag har biliga Hankook-däck men nog skulle jag vilja testa R-däck. Inte för att det är brist på fäste vid vanlig gatkörning, verkligen inte (förutom vid riviga starter). Men jag har å andra sidan ingen motorstark bil.

Link to comment
Share on other sites

största skillnaden är nog komforten, r-däck är stötiga (styva stomsidor) man känner av precis allt ,, enkrona, myra :lol: och spåriga vägar, har nu efter 500mils körning

på r-däck funderat på att skaffa vanliga gatdäck i samma profil (mjukare stomsidor) för att åka behagligare.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Sedan är ju r-däcks livslängd bra mycket sämre oxå.

Jag kör r-däck för jag inte vill hålla på och byta fram och tillbaka och ha dubbla uppsättningar fälgar.

På pendlar bilen --> speedstern kör jag toyo r888 or och de morgnar man åker till jobet vid +10 grader eller om det är fuktigt ute då kör man myyycket försiktigt. r-däck är lömska kalla, jämför när ni någon gång kört hyrkart med kalla däck. ungefär som sommar däck vid -5, lite backelit känsla innan de blir varma.

Men på bana .....racesmile.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Michelin gatdäck första säsongen

Nu är det 4:e säsongen för mina Toyo R888 195/50/15 visserligen GG (lite hårda) Så jag klagar inte på hållbarheten men klart jag har inte kört bana, bara konbana och på gatan. men ca 500-600 mil per säsong.

Men har bättre fäste än gatdäcken och har hållt för länge så jag ska satsa på SG nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Ska man inte köra på banan så ska man inte R-däck. Men å andra sidan, att ge sig ut på en bana utan R-däck är inget kul heller.

Finns fan inget läskigare än ett par övervarma gatdäck på bana. Dom är fan lömskare än frugan. :)

Link to comment
Share on other sites

Om man kan lite tyska kan man handla däck här: http://www.reifentiefpreis.de/ jag har köpt MC däck från dom och det har fungerat bra. Färska däck och snabb service. Dom är nästa alltid billigare än Däckonline. En snabb koll på t.ex. Toyo Proxes T1-R 205/50-15 så skilde det nästa 200:- per däck

Link to comment
Share on other sites

Ska man inte köra på banan så ska man inte R-däck. Men å andra sidan, att ge sig ut på en bana utan R-däck är inget kul heller.

Finns fan inget läskigare än ett par övervarma gatdäck på bana. Dom är fan lömskare än frugan. :)

Ha Ha det säger inte lite.

Jag har då inte märkt nåt negativt med R däck på gatan.

Sommarkör= varm asfalt varmt ute så däcken är aldrig snorkalla.

Kör inte i ösregn, blir det regn kör jag saktare.

Har inte överdrivet breda däck 195

Link to comment
Share on other sites

Finns fan inget läskigare än ett par övervarma gatdäck på bana. Dom är fan lömskare än frugan. :)

Det har man upplevt ett antal gånger på banan

*obs inte frugan alltså*

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat Hankook Z212 på min Super8 kört ca20mil verkar vara helt ok för gatbruk.

Betydligt mindre grussprut och mer komfort än r-däck.Verkar vara ganska bra grepp åtminstone

broms öch acc.

Link to comment
Share on other sites

Nu pratar jag mot vad jag själv väljer men grus sprut ja. Är värt att tanka på , här 200 meter grus fram till mig och det är 5 kphsom gäller om man inte vill fylla. Bilen . Fördelen enligt filmen blir en nackdel på grusig väg ., vill mest varna för egenskapen , väljer fortfarande r däck 9 av 10 gånger , men ni bor veta som föregående talare sa känslig kall

a, grussprutande och falska ........men underbara en VARM sommar dag inspirerad körning.mmmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

har heller inte haft problem med fästet på mina r-däck(gg).. men jag kör ju mest på varma sommarvägar, men som lupus säger så

kan dom vara lite luriga dom första 500m kalla :lol: .när dom väl är ljumma så funkar dom förvånansvärt bra när det är lite blött med.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vet inte om jag törs delge detta forums kunniga och erfarna deltagare hur däckvalet slutade!

"Rörhögen" fick "BF Goodrich g-Grip" 205/60 R15. De valdes efter att ha läst igenom och utvärderat många tester i fackpress och oberoende testinstitut. Körkomfort, buller och rullmotstånd har inte beaktats vid genomgång av testerna.

Får se om det blir dubbla däckomgångar (Toyo?) senare.

Antas

Vid min ålder har man rätt att köra på "gubbdäck" även om man bara ska till tidningskiosken!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...