Jump to content

Locost SAABSeven 20XX bygge


Recommended Posts

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är det vattenledningsrör så skulle jag säga att du får göra om dem...köp mjuka hydraulrör på Hydroscand till exempel.

En fyrlänk måste som sagt ha bussningar som kan ta upp vridning (om man har bussningar alltså). SFRO rekommenderar "normala" gummibussningar. Det brukar inte alls vara några problem med att det rör sig så mycket att knutkorsen havererar, då är det något annat som är fel. För en bil som ska köras på gatan är det normalt sett bättre med gummibussningar än med uniballs. Dessutom enormt mycket billigare.

De flesta leverantörer av "kit" siktar på dragracing och det kan vara lite fel applikation till en sjua.

Bygghandboken ger inte allt "svart eller vitt", anledningen är att det inte är så enkelt. En bils konstruktion är en serie saker som hänger ihop och det är helheten som är viktig. Vissa lösningar funkar i vissa byggen men inte i andra, och det skulle bli väldigt tokigt att sätta fasta "regler" för en massa saker. Tyvärr gör det också att det är svårare att bygga i vissa lägen men vi (SFRO) tror ändå att det är bra för kreativiteten :-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Är det vattenledningsrör så skulle jag säga att du får göra om dem...köp mjuka hydraulrör på Hydroscand till exempel.

En fyrlänk måste som sagt ha bussningar som kan ta upp vridning (om man har bussningar alltså). SFRO rekommenderar "normala" gummibussningar. Det brukar inte alls vara några problem med att det rör sig så mycket att knutkorsen havererar, då är det något annat som är fel. För en bil som ska köras på gatan är det normalt sett bättre med gummibussningar än med uniballs. Dessutom enormt mycket billigare.

De flesta leverantörer av "kit" siktar på dragracing och det kan vara lite fel applikation till en sjua.

Bygghandboken ger inte allt "svart eller vitt", anledningen är att det inte är så enkelt. En bils konstruktion är en serie saker som hänger ihop och det är helheten som är viktig. Vissa lösningar funkar i vissa byggen men inte i andra, och det skulle bli väldigt tokigt att sätta fasta "regler" för en massa saker. Tyvärr gör det också att det är svårare att bygga i vissa lägen men vi (SFRO) tror ändå att det är bra för kreativiteten :-)

/Gustaf

okej :) vart får man tag i gummibussningar? är det "bara" att ta några från en annanbil som är lämpliga? får man ha uniballs i båda ändarna i en fyrlink? om man nu vill köpa ett färdigt kit, vad bör man tänka på då? kitten som är på snowball skulle dom funka?

blev mycket frågor nu hoppas att det är okej :)

Link to comment
Share on other sites

Nej nej nej jag upplever absolut inte att ni klandrar ner på mig :) bättre nån säger till nu än om en månad när det är för sent :)

kan det vara värt att köpa typ ett sånt här kit?: http://www.snowball.se/?page=webshop&cat=rearend&product=59

istället för att försöka bygga ett själv? finns ju färdiga volvokitt o ja har ju volvo axel så det passar ju i ena änden :)

får man ha uniballs o båda ändarna på en fyrlink?

De där stagen ser ganska korta ut.

Korta stag ger mycket rollsteer och det vill du inte ha. Gör eget, men kopiera något som du vet fungerar.

Du inte bara kan ha uniballs i bägge ändar. Om du frågar mig så bör du ha det samt naturligtvis höger- och vänstergängade svetsändar så du kan justera på plats. Gärna med en sexkantig svetsända i ena änden så du kan hålla emot på röret när du ska låsa kontringsmuttrarna.

När fyrlinken ska monteras så monterar du tre stag och justerar in dem som du vill ha dem. Därefter ska det fjärde staget monteras med bilen i ride height. Du kommer då att märka hur tight det är med fyrlink. Vrider du ett kvarts varv på röret så låser sig bakvagnen. Du känner helt enkelt efter var mittenläget är och låser kontringsmuttrarna i det läget. Sen ska du lyfta och vrida bakaxeln i olika lutningar så du verkligen vet att den rör sig fritt.

Ju längre stag du har desto mindre känsligt blir det. Bilen kan med andra ord rolla mer med långa stag utan att det blir "lockup".

Men... Om du satsar på gummibussningar så ska du nog ha gummi i bägge ändar för då blir det inte alls lika känsligt med lockup och så vidare.

Det beror helt på vad du ska använda bilen till.

Det är ju ingenting som hindrar dig att bygga högteknologiska fyrlinkstag sen och köra med gummibussningar nu. ;)

Link to comment
Share on other sites

De där stagen ser ganska korta ut.

Korta stag ger mycket rollsteer och det vill du inte ha. Gör eget, men kopiera något som du vet fungerar.

Du inte bara kan ha uniballs i bägge ändar. Om du frågar mig så bör du ha det samt naturligtvis höger- och vänstergängade svetsändar så du kan justera på plats. Gärna med en sexkantig svetsända i ena änden så du kan hålla emot på röret när du ska låsa kontringsmuttrarna.

När fyrlinken ska monteras så monterar du tre stag och justerar in dem som du vill ha dem. Därefter ska det fjärde staget monteras med bilen i ride height. Du kommer då att märka hur tight det är med fyrlink. Vrider du ett kvarts varv på röret så låser sig bakvagnen. Du känner helt enkelt efter var mittenläget är och låser kontringsmuttrarna i det läget. Sen ska du lyfta och vrida bakaxeln i olika lutningar så du verkligen vet att den rör sig fritt.

Ju längre stag du har desto mindre känsligt blir det. Bilen kan med andra ord rolla mer med långa stag utan att det blir "lockup".

Men... Om du satsar på gummibussningar så ska du nog ha gummi i bägge ändar för då blir det inte alls lika känsligt med lockup och så vidare.

Det beror helt på vad du ska använda bilen till.

Det är ju ingenting som hindrar dig att bygga högteknologiska fyrlinkstag sen och köra med gummibussningar nu. ;)

Tack för hjälpen! :)

blir nog en fyrlink med uniballs nu :) trots att det är dyrt :P men vad tror ni där ute om att köpa typ ett fyrlinks kit från snowball? vad skiljer ett fyrlink man ska ha på gatan gentemot ett för dragrace? jag har tröttnat lite på att försöka uppfina hjulet hela tiden så blir nog att ja köper ett kit, eller om nån har nått dom vill sälja? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar som sagt starkt gummibussningar för gata. Det går bra att använda "vanliga" bussningar, bara att leta rätt på en bussning med vettiga mått. Ofta väljer man typ 30-40 mm ytterdiameter, 50-60 mm bredd och hylsa för M10-M12 skruv ungefär. Kolla på Amazon, Volvo 240 etc. i hyllorna hos Mekonomen, Meca eller din favorithandlare.

Uniballs måste vara av god kvalitet för att hålla och inte börja glappa (googla gärna runt på lite åsikter på olika leverantörer). Även med bra kvalitet slits de ganska fort och man brukar få byta rätt ofta.

Som en mellanvariant funkar det faktiskt utmärkt med uniballs i ena änden och gummibussningar i andra, men på en gatbil tycker jag ändå nyttan är liten. Man kan ju köra med bussningar och ändå få justerbarheten...

En fyrlänk för dragracing är gjord för att kunna monteras med anti-squat, dvs att man vinklar ihop stagen i framkant för att trycka fast axeln mot marken när man accelererar. Men det ger en del andra fenomen, för gata/bana bör man köra med lika långa och parallella stag. Dessutom är de flesta fyrlänkskit för dragracing gjorda för tunga bilar (1300-1800 kg kanske) med massor av effekt. Alltså kan det vara onödigt överdimensionerat för gata...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar som sagt starkt gummibussningar för gata. Det går bra att använda "vanliga" bussningar, bara att leta rätt på en bussning med vettiga mått. Ofta väljer man typ 30-40 mm ytterdiameter, 50-60 mm bredd och hylsa för M10-M12 skruv ungefär. Kolla på Amazon, Volvo 240 etc. i hyllorna hos Mekonomen, Meca eller din favorithandlare.

Uniballs måste vara av god kvalitet för att hålla och inte börja glappa (googla gärna runt på lite åsikter på olika leverantörer). Även med bra kvalitet slits de ganska fort och man brukar få byta rätt ofta.

Som en mellanvariant funkar det faktiskt utmärkt med uniballs i ena änden och gummibussningar i andra, men på en gatbil tycker jag ändå nyttan är liten. Man kan ju köra med bussningar och ändå få justerbarheten...

En fyrlänk för dragracing är gjord för att kunna monteras med anti-squat, dvs att man vinklar ihop stagen i framkant för att trycka fast axeln mot marken när man accelererar. Men det ger en del andra fenomen, för gata/bana bör man köra med lika långa och parallella stag. Dessutom är de flesta fyrlänkskit för dragracing gjorda för tunga bilar (1300-1800 kg kanske) med massor av effekt. Alltså kan det vara onödigt överdimensionerat för gata...

/Gustaf

Tack så mycket för all info :) det lutar åt att det blir ett färdigt kit till tex volvo (då jag har volvo axel) men jag skippar uniballsen och försöker hitta gummibussningar som passar. om jag använder gummibussningar, får jag sätta hyllsan som bussningen sitter i på en skruv så att den blir ställbar? men kanske bara i ena änden, ungefär som jag har gjort nu. i så fall, hur grov skruv ska det vara? o måste hyllsan som bussningen sitter i vara i "godkänt" material eller duger vattenrör? för i så fall kan jag använda dom rören ja köpt till nått i alla fall :) nu blev det mycket frågor igen, hoppas att det är okej :P

//Mathias

Link to comment
Share on other sites

Allt i samma godkända material. visst kan du ha ena sidan gängad.

Kolla med Snowball om de inte fortfarande har dem. En hylsa med Amazon bussning o gänga o rör i valfri längd.

Link to comment
Share on other sites

Allt i samma godkända material. visst kan du ha ena sidan gängad.

Kolla med Snowball om de inte fortfarande har dem. En hylsa med Amazon bussning o gänga o rör i valfri längd.

ok :) tack. aa jag tror dom har kvar den, nån som kallar "rodbussning" eller nått liknande.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur det är konstruerat. Men M16 gänga är normalt sett tillräckligt på en Locost med gummibussningar.

Snowballs "rodändar" har jag inte sett i verkligheten på åratal så jag kan inte uttala mig om hur de är utförda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur det är konstruerat. Men M16 gänga är normalt sett tillräckligt på en Locost med gummibussningar.

Snowballs "rodändar" har jag inte sett i verkligheten på åratal så jag kan inte uttala mig om hur de är utförda.

/Gustaf

ok :) är det godkänt med m16 på uniballs med?

Link to comment
Share on other sites

Mina blev godkända 2006 av SFRO. Han ansåg att belastningen på varje är så liten så det är inga problem. Och jag har kört hårt och motorn är inte helt tam.En M16 ska hålla flera ton.

Link to comment
Share on other sites

Mina blev godkända 2006 av SFRO. Han ansåg att belastningen på varje är så liten så det är inga problem. Och jag har kört hårt och motorn är inte helt tam.En M16 ska hålla flera ton.

va bra, då blir det itne så dyrt som jag hade befarat :)

Link to comment
Share on other sites

tänkte om man skulle leta efter bussning på typ biltema att använda... bussningen ska ju in i ett rör, sen går det ju ett "ror" inne i bussningen, ska den klämmas mellan dom två "plåtarna" som skruven går igenom så att själva rörelsen blir av att bissnungen flexar elelr så... förstår ni? eller ska bussningen snurra på skruven?

Link to comment
Share on other sites

tänkte om man skulle leta efter bussning på typ biltema att använda... bussningen ska ju in i ett rör, sen går det ju ett "ror" inne i bussningen, ska den klämmas mellan dom två "plåtarna" som skruven går igenom så att själva rörelsen blir av att bissnungen flexar elelr så... förstår ni? eller ska bussningen snurra på skruven?

På en gummibussning sticker den inre hylsan ut. (Den är bredare) Skruven som går igenom bussningen ska gå lätt, men den inre hylsan ska klämmas fast mellan "fästöronen" när skruven spänns.

Har du för lite utstick på den inre hylsan kan själva staget slå i fästet när bakaxeln rollar och då får du "lockup". Med andra ord ska du se till att du har tillräckligt med plats för rörelser och att det är gummit som tar upp alla krafter i alla lägen.

Link to comment
Share on other sites

På en gummibussning sticker den inre hylsan ut. (Den är bredare) Skruven som går igenom bussningen ska gå lätt, men den inre hylsan ska klämmas fast mellan "fästöronen" när skruven spänns.

Har du för lite utstick på den inre hylsan kan själva staget slå i fästet när bakaxeln rollar och då får du "lockup". Med andra ord ska du se till att du har tillräckligt med plats för rörelser och att det är gummit som tar upp alla krafter i alla lägen.

som jag misstänkte då :) så då gäller det bara att hitta bussningar med så långt inre rör som möjligt :) tror det finns nån på SAAB 9000 som kan funka :) men hur är det med ställbara bussningshållare, får man svetsa en vanlig skruv på en hydraulrörs stump eller blir det för klent att svetsa i en skruv? för har nämligen en hel del 8.8 m20 gängstång hemma som skulle funka i så fall.

Edited by Mange
Link to comment
Share on other sites

aa har redan läst det, men verkar som att det enklaste är att köra på snowballs rodlänkar. o köpa svetsändar och plåtarna i bak och i fram sen köpa rören från nån hydraulfirma :)

Link to comment
Share on other sites

Jajemänsan. Amazon övre bussning (sk. Trådrulle) passar. men de har jag bytt ut mot polyurethane från KG trimning

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Nej bara i framkant. jag hänger av om jag behöver justera,men det har jag bara behövt vid inmätning första gången.

Jag hade gummina först men de höll inte för mig så jag köpte polyurethane på KG 2007 och de är lika fina fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Nej bara i framkant. jag hänger av om jag behöver justera,men det har jag bara behövt vid inmätning första gången.

Jag hade gummina först men de höll inte för mig så jag köpte polyurethane på KG 2007 och de är lika fina fortfarande.

jaha okej, men då blir det nog att ja köper sånna :) men du har inte uniballs någon stans i fyrlinken då?

Link to comment
Share on other sites

Bakvagnen på en 7:a har inte så lång fjädringsväg så det brukar bli utmärkt väghållning även med relativt korta länkarmar. En stor fördel rent estetisk är naturligtvis att få in länkarmsfästet under skärmen. Orginalet hade långa länkarmar och slitsar i skärmarna, så visst kan man ha det. Utmaninge blir, som gka påpekade ovan, att få till främre fästena så att de blir smäckra men ändå starka. Att bara låta bultarna sticka ut istället för hela fykantprofilen skulle jag också satsat på.

Lycka till med fortsättningen!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Orginalet hade långa länkarmar och slitsar i skärmarna, så visst kan man ha det.

Det var nog bara specialare som hade det. Annars var det längsgående stag uppe och triangelstag nere som samtidigt stabiliserade i sidled.

http://website.lineone.net/~dmch2/liveaxle.jpg

Nackdelen med den lösningen är de krafter som bakaxeln får ta upp då den vill vrida/böja sig, men man får inte de låsningseffekter som 4-link ger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då va det dags att uppdatera lite, har börjat att "renovera" motorn, ska egentligen inte renovera den utan bara lacka alla delar så att det ser nytt och fint ut :).

har rivit av toppen och lackat blocket, upptäckte att ena hålet till grenröret har borrats upp och att gängerna i det nya hålet inte är så bra... så har fått gänga om det samtidigt som jag tagit ut en pinnbult som gick av när ja tog av grenröret. har även lackat insuget, ett vattenrör och transmissionskåpan. det tar lite tid att blästa o lacka allt men det är det värt :) har även beställt 10st uniballs och fästen för en fyrlink, ska bara få tag i svetsändar och rör. vart köper man godkända rör för fyrlinken? hydraulrör? kan man köpa det på hydroscand? ni andra som har fyrlink där ute, vad har ni för dimensioner på era rör?

här är lite bilder:

91977-ffa10f125a1d5497fc9e795e9953553e.jpg

91977-5b00825fc89982d90bf28db592eb5f1e.jpg

91977-b1d2077e48166a5879f9fb8ddefd45b3.jpg

91977-b37530a186d6657ad1905020b9d919d8.jpg

Link to comment
Share on other sites

---- godkända rör för fyrlinken? hydraulrör? kan man köpa det på hydroscand? ni andra som har fyrlink där ute, vad har ni för dimensioner på era rör? -----

Hydraulrör normaliserade, samma som för bärarmarna fram, finns på hydroscand

Dimensioner, här jag nog inte tillåten av övriga forumkamrater att svara men ett tips är att det aldrig är fel med med mycket gods och grova rör........

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga...varför motorvärmare?

bra fråga :) hade inget att plugga hålet med så den fick sitta kvar, sen är det väl inte fel att ha den i och med att ja bara har kallgarage :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hydroscand verkar bra. Annars Swedol. Själv köpte jag hos ett plåtslageri, men det var specialbeställing och klydd.

Kollade Swedols pris, 1200:- för ett 6 m rör, verkar dyrt.

Ja, det var dyrt. Jag har för mig att jag gav 3-400 för rören hos Hydroscand. Röret till bussningarna fick jag en knapp meter spillbit i rätt dimension. icon_thumbup.gif

Edit. Vi har väl klubbrabatten kvar hos Hydroscand?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

sitter här o letar efter fälgar till lotusen, nån som har tips? :) är sugen på riktigt breda plåtfälgar i bak och lite smalare i fram, eller BBS split fälgar, vad kör ni med? och vad behöver man tänka på angående ET osv?

Link to comment
Share on other sites

Dags att uppdatera igen :) har fått hem alla fästplattor till fyrlinken och 10 st uniballs, då den förra konstruktionen förmodligen inte kommer att bli godkänd. va även iväg idag och köpte 10 st M20 bultar. så nu ska ja bara få tagg i svetsändar och hydraulrör till fyrlinken sen kan jag börja svetsa :) hur har ni andra monterat uniballsen? tror ni det fungerar som jag gjort det, med skruv - fäste - rörbit - uniball - rörbit - fäste - mutter? nån som har några bilder på era fästen med uniballs? :)

91977-56730dda61192f84758f337c422bb89a.jpg

91977-2831d201c16fa708fe0583f09e0fa461.jpg

91977-a8ae8e7ee514825724ba23a8e1749601.jpg

91977-89f9f957581105da2523557780ab4dfa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en vettig lösning med distanserna. Men finns det någon anledning att de är så långa?

Borde räcka med 10 mm distans på var sida för att få nog med frigång till uniballsen.

Tänkte mest att ju längre distanser, desto större risk att böja bultarna. Nu är M20 väldigt grovt, men ändå.

Fyrlänken drar och trycker med rätt stora krafter.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en vettig lösning med distanserna. Men finns det någon anledning att de är så långa?

Borde räcka med 10 mm distans på var sida för att få nog med frigång till uniballsen.

Tänkte mest att ju längre distanser, desto större risk att böja bultarna. Nu är M20 väldigt grovt, men ändå.

Fyrlänken drar och trycker med rätt stora krafter.

va bra :) ne dom kommer att bli kortare, det va mer ett test ifall det gick att göra så, det kommer bli ungefär 10-15 mm på vardera sida.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...