Jump to content

Hjälp med loggning


Recommended Posts

Hej

jag behöver tipps om hur jag skall få loggningen

till megasqirt att fungera. Jag kan startar loggningen men filen

som sparas inehåller bara ca 10sekunder.

vet inte vad som är fel :blink:

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Nu var det iofs nästan 2 år sedan jag loggade senast. Men jag vill minnas att jag bara startade loggningen och lät den gå, inga inställningar, inga konstigheter. Dessutom på en relativt slö gammal häck till dator. Du har inte klickat i burst-mode eller nått sånt som ställer till det?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått loggningen att fungera :)

vet inte vad som var problemet men plötsligt började att fungera.

men tyvärr har jag fått ett annat problem.

bredbands lamdan har börjat bete sig underligt.

när jag kör med lätt belastning visar den att motorn går väldigt magert (20 AFR)

det har ingen betydelse hur mycket mer bensin motorn än får den visar ändå 20

men om motorn får lite tyngre belastning börjar den visa rimliga värden :image018:

Link to comment
Share on other sites

Lambdasonden mäter syrehalten, inte bränslemängden. Syresensor är egentligen den rätta benämningen. Man mäter bara restsyret efter förbränningen med lambdan. HC alltså oförbrända kolväten som bensin och olja samt CO och CO2 ger tillsammans en bild av bränsleblandningen, eller sammansättningen av avgaserna. Så en fyrgasmätare är egentligen den bästa hjälpen. Men lite dyr för att ha i sitt eget garage förstås..

För att få fullständig förbränning krävs ju rätt mängd av luft och bränsle. Får motorn för mycket bränsle ökar HC och CO och syret blir mindre (Lambda hög). För lite bränsle så förbränns det inte heller som det ska och CO blir låg, HC och syreresten blir hög (Lambda låg). I båda fallen har man inte rätt blandning och förbränning och lambdavärdet blir fel.

Fel blandning medför ofta tändmissar och därmed ingen förbränning och följden blir att syret inte förbrukas och går ut i avgaserna, och det kan det bli vid både för mager och fet blandning, så det kan ju vara det du råkat ut för. Lambdavärdet är inget som man mäter fram , utan är beräknat i en formel med dom gaser som går att mäta.

CO bildas under förbränning med för lite syre (eller för mycket bränsle)

HC Kolväte är oförbränt bränsle

CO2 Koldioxid bildas vid bra förbränning

O2 Syre är det som ska förbrukas vid fullständig förbränning

Christer.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Får motorn alldeles för mycket bränsle visar lamdban magert pga av oförbränt bränsle, lite lurigt. När min motor gick så fett att lambdan fick spel gick den i och för sig så pass dåligt att man hörde att det var fel.

Lambdan visar magert pga för mycket restsyre i avgaserna pga dålig förbränning. Inte på grund av oförbränt bränsle, det ger hög HC halt.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Lambdasonden mäter syrehalten, inte bränslemängden. Syresensor är egentligen den rätta benämningen. Man mäter bara restsyret efter förbränningen med lambdan. HC alltså oförbrända kolväten som bensin och olja samt CO och CO2 ger tillsammans en bild av bränsleblandningen, eller sammansättningen av avgaserna. Så en fyrgasmätare är egentligen den bästa hjälpen. Men lite dyr för att ha i sitt eget garage förstås..

För att få fullständig förbränning krävs ju rätt mängd av luft och bränsle. Får motorn för mycket bränsle ökar HC och CO och syret blir mindre (Lambda hög). För lite bränsle så förbränns det inte heller som det ska och CO blir låg, HC och syreresten blir hög (Lambda låg). I båda fallen har man inte rätt blandning och förbränning och lambdavärdet blir fel.

Fel blandning medför ofta tändmissar och därmed ingen förbränning och följden blir att syret inte förbrukas och går ut i avgaserna, och det kan det bli vid både för mager och fet blandning, så det kan ju vara det du råkat ut för. Lambdavärdet är inget som man mäter fram , utan är beräknat i en formel med dom gaser som går att mäta.

CO bildas under förbränning med för lite syre (eller för mycket bränsle)

HC Kolväte är oförbränt bränsle

CO2 Koldioxid bildas vid bra förbränning

O2 Syre är det som ska förbrukas vid fullständig förbränning

Christer.

Tack för en mycket bra och pedagogisk förklaring.

Gymnasiets kemi (reallinjen nuv. naturvetenskaplig linje) borde man ha intresserat sej mera för!

Antas

Inte hembrännare (kemin!) trots att jag är Norrbottning.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack för erbjudandet

lyckas jag inte lösa problemet snart vill jag gärna låna den.

skall först göra en dubbel koll på kamaxel inställningen och lite annat

som jag har skruvat i under vintern.

om jag tittar i tabellen under tiden jag bromsar kan jag ligga kvar på

samma lastpungt och trotts det ändras lamda värdet

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Motorn går någorlunda rent men har lust att rycka lite vid

gaspådrag.

Det är ökad belastning som framkallar ändrade värden på lamdan

inte bara bromsnig utan även uppförsbackar.

jag har en till fråga om loggning.

jag har kört megalogvviewer för att analysera logarna.

men den visar inte rätt last punkter.

när jag har kalibrerat min spjällaxel givare fick jag 14 som Min och 214 som max

vilket jag skrev in i ve tabellen.

megalogviewer jobbar med 0 till 100% det gör att vid full gas hamnar last punkten

vid 100 i stället för 214.

jag har inte hittat var man kan ändra så tabellerna blir sams.

någon som kan förklara hur jag gör?

jorgen

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte hur man kör med Alpha-N utantill, men jag skulle tro att logviewern översätter så att 100%=214 ADC. Kör du Alpha-N förklarar det också varför lambdavärdet ändras vid olika belastning, även om spjälläge och varvtal är detsamma. Alpha-N mäter ju inte last, utan beräkningar baserat på spjälläge och varvtal. Det kan alltså inte kompensera och det är en av anledningarna till att det är svårt att få motorn att gå riktigt fint med Alpha-N.

Hade du testat speed-density också?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nej men jag börjar överväga att prova speed-density.

jag skall göra ett par försök till med alfa-n innan jag byter spår.

det är alltid roligt att se om det går att lösa ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...