Jump to content

Bromsok i aluminium


Christer J

Recommended Posts

Jag kör med Jaguar S type aluok fram, plastkolvar som stadard i dom.3400 gram,varav 1170 för hållaren. Två kolvar 45 & 38mm.

bromsok019.jpg?t=1304935870

Saab 9-3 SS/SC bakok är i aluminium med inbyggd p broms, dock tar dom lite plats inåt pga bromsarmen.

1084226075vy1.jpg

Opel Vectra bak, tar lite mindra plats än Saaboket pga Pbromsarmen sitter åt andra hållet, Bredd 190mm för 20 mm ventilerad skiva. Solida skivan är 8 mm tunnare, liksom oket. 2640 gram inkl hållaren. 40 mm kolv.

1087132491vy1.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

wilwood har alu ok till opelspindeln 1450 gram per ok.

mina opel original väger 3200gram och 4 kolv volvo 3800gram. såna sätter jag dit nu men är inte alls nöjd med ofjädrad vikt som går upp ist. för ner.

Link to comment
Share on other sites

Värt att tänka på är att BMW oken sitter på bilar med 30 mm tjock skiva.. Samma Med mina S-typeok. Det kräver åtminstone 25 mm tjocka skivor om beläggen byts tidigt. Det skulle väl iofs vara möjligt att shimsa på utsidan så lättare/tunnare skivor kan användas. Kollar vidare på detta allt eftersom det dyker upp intressanta delar.

Link to comment
Share on other sites

Pac: Det borde ju vara så iom att V50/S40 är en Ford. Men alla delar är inte samma även om Volvon kryllar av Fomoco delar. Kollade vad oken passade till och fick bara upp Mazda 6or. Volvon har ju 4 olika klossmodeller och olika ok, men jag har inte sett nåt aluok ännu. Skruvar ganska lite Volvo, dock.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...