Jump to content

Bra sätt att lägga upp bilder på forum (Dropbox)


Rikard Larsson

Recommended Posts

Vill bara tipsa om Dropbox, säkert många här som redan använder det. Det är ett personligt utrymme på nätet för dina filer. Gratisversionen är reklamfri och ger 2 GB utrymme, kan ökas på olika sätt. Det fina är att det är så smidigt att ladda upp filer. Dropboxen blir som en mapp under Mina Dokument och så fort man lägger en fil i Dropboxen laddas den upp automatiskt. Man märker egentligen inte att det är något speciellt, bara som vilken mapp som helst. Alltså bara att drag-and-droppa eller copy-pastea. Sen ligger filerna i Dropboxen och kan kommas åt från var som helst.

För oss med Smartphones finns en app så att man kan ladda upp filer direkt från telefonen. Sjukt smidigt att ta ett foto, välja "skicka till" eller liknande och lägga fotot i dropfoldern. När man sen sätter sig vid datorn finns fotot redan där.

Lägger man en bild eller annan fil i mappen Public ("Mina dokument/Dropbox/Public") kan man högerklicka på bilden, kopiera länken och klistra in den på t.ex. ett forum.

Man kan komma åt sin dropbox från vilken dator som helst. Om man inte vill ladda ner programmet kan man logga in på sitt konto på dropbox hemsida.

Bra för viktiga filer också eftersom dropboxen finns kvar även om datorn brinner upp.

Som ni märker är jag lite nykär :)

Kolla själva på www.dropbox.com, finns bra instruktionsfilmer.

Kan försöka svara på frågor om det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...