Jump to content

Grönbete med inslag av snödrivor


Antas

Recommended Posts

Så var då järnhästen väckt ur vintervilan. Den har under "off season" perioden haft stallplats 25 km väster om Luleå. Hämtade den igår. Den tycktes vara glad att återse mej.......brummade kärvänligt som i Cacka Israelssons visa om "Gamle Svarten" och verkade se fram emot kommande färder. Under helgen ska den få omsorg av husse, byta filter och olja i motor (4,5 liter !!!)och diff (0,6 liter)samt bromsvätska i fram- och bakbroms. Bakre bromsbelägg behöver också bytas, däremot är den välskodd dvs däcken är nya.

Målet är att denna sommar ska jag färdas gentlemannamässigt inte bara på "järnhästen" utan även i "rörhögen".

(Fick ett påpekande att det inte var Ove Törnqvist som jag skrev tidigare utan Cacka Israelsson som sjöng "Gamle Svarten". Ändrat!)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Såg på din bilbyggar-tråd att grannen hade en glaciär på tomten. Inte lika stor som den jag hade förut i Arboga och fick ta en satellitbild på från 35 km för att få plats med hela glaciären.

Men din grannes glaciär är ok ändå....

Link to comment
Share on other sites

Vid 13 tiden idag blev det ett sjuhelve...oväsen och onjutbart motor(miss-)ljud - grannen hade startat snöslungan för att sprida ut snödrivorna. Tror att han körde in i någon väl dold brädhög som han hade lämnat under snön. Med min stora erfarenhet av snöslungors obstruerande föredrog jag att snabbt gör mej osynlig och försvinna in i verkstan.

Link to comment
Share on other sites

Jaha ingen äkta glaciär, en "fake-glaciär". Då har ni säkert haft preparerade termometrar under november till mars som visar minus 20 eller minus 30 men i själva verket är det plusgrader.

Skall skicka upp Janne Josefsson till vintern och kolla upp det hela...

Link to comment
Share on other sites

Hahaha....skicka hit honom, vi kan sätta honom på snöskottningsträningsläger (26 bokstäver! Allt är stort i Norrbotten!).

Kollade bilden. Jo, det är drivan i bakgrunden han körde in snöslungan i.

Link to comment
Share on other sites

Om nu allt är stort i Norrbotten varför då inte stava snöskottningsträningsläger med stora bokstäver?

Se exempel:

SNÖSKOTTNINGSTRÄNINGSLÄGER titta det blev mycket större och länge,

snöskottningsträningsläger

Link to comment
Share on other sites

Om nu allt är stort i Norrbotten varför då inte stava snöskottningsträningsläger med stora bokstäver?

Se exempel:

SNÖSKOTTNINGSTRÄNINGSLÄGER titta det blev mycket större och länge,

snöskottningsträningsläger

Diskretion min käre Cealm. Vi vill inte förhäva oss här upp i norr, med vår lågmälda livsstil vill vi inte ge er som bor i de oländiga regionerna dåligt självförtroende.

Link to comment
Share on other sites

Diskretion,,, inte förhäva sig,,,,, lågmäld,,,,, ok..... vilka fina egenskaper. Nästan så man blir lite avundsjuk, nej inte avundsjuk bara imponerad...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bild 1.

Idag kunde motorentusiasterna visa upp sina älsklingar på planen utanför Biltema i Luleå. En del är mera dramatiska i sina uppvisningar än andra, lägg märke till den mållöse lille grabben till höger. Undrar om detta är SAAB´s fortsatta öde att krossas under stora jänkejärn?

Bild 2.

Visst är den vacker, för att inte tala om ljudet! Rak 8 cyl med många liters cylindervolym. Motorns husse är en Amerikanare från 50-talet. Skulle vara häftigt att ha en låååång motorhuv med rak 8 på "rörhögen".

Fordonsuppvisning på Biltemas parkering i Luleå idag.

Tyvärr fanns ingen Locost bland fordonen.

Jag får väl köra dit "rörhögen" nästa år och hoppas på populasens ohejdade jubel och uppmuntrande tillrop!

Antas

Hemma efter en regntung dag.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...