Jump to content

Recommended Posts

Var inne o typade om en motorcykel i Karlskrona idag och träffade en inhyrd besiktningsman från Kalmar som har behörighet för regg av amatörbyggda fordon. Frågade lite om den kommande besiktningen av min bil och vi pratade belysning o div..

Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente..

Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? :o

Är detta verkligen sant?

Link to comment
Share on other sites

Han har varit där ett tag på Måndagar nu och det är kanske han som Arrowsmith hade i Kalmar.

Jag hade en bra kille i Kalmar.

Men han som är i K-na nu har jag hört en del om. Inte ros direkt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

det som gäller är VVFS 2003:22 och där behövs inte dimljus eller backlykta, det är solklart om man läser texten, vilken

denna person inte verkar gjort.

det fanns en länk till författningen här på forumet så man kunde skriva ut den men vet inte var den är nu :blink:

cealm vet nog :)

när det gäller vägning så kan dom ju göra den vid regbes så då är dom ju med :prop:

men det går att göra vid ett tidigare tillfälle , men kom ihåg att vågsedeln gäller bara 4 veckor.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

--- Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente.. Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? ----

Besiktning första april??????? Eller?

Står om dim och backljus i VVFS 2003:22 hämta PDF och jämför. Viss olikhet mellan Kalmar killens syn och reglerna kommer att hittas.

Vägning, kan vara en tolkning, man måste få en vågsedel från en godkänd vägning. I praktiken innebär det att du inte själv kan köpa badrumsvågar och själv eller via tex grannen skriver vågsedelen. Men vägningen kan göras närsomhelst bara bilen är i rätt skick dvs så klar som den skall vara för regbesiktningen. Jag vägde tex mina bilar i Köping och min regbes var i Eskilstuna respektive i Örebro. Däremot var det SBP i Köping.

Förresten kan det vara ett Måndagsexemplar där i Kalmar??

En annan sak är den kommande efterföljaren till VVFS 2003:22 är TSFS 2010:2. Kan du inte ringa till Kalmar-killen och kolla vilket reglemete han stödjer sig på. DEt vore kul att veta.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer absolut kontakta honom! Ska till bilprovningen igen på torsdag så jag kan hugga hans direktnr!

Enligt honom så "reglerna är klara om man läser 2005 års reglemente det är bara att Svensk bilprovning missat det det" -slut citat

Ska själv läsa på en gång så jag har kött på benen. Fan jag vill ju inte råka i bråk med honom vid slutbesiktningen.

Knäppt lät det att han skulle åka med mig till den nya vågen som ligger mot Emmaboda till och närvara vid vägningen! Det skulle innebära att han inte hinner mycket mer än min bil den dagen.

--- Jag fick följande svar av honom. Att de tillämpar 2005 års reglemente och det innebar att de kräver dimljus och backlyse och detta var något de missat förr och numera kräver enligt reglemente.. Den andra saken var att de ska näravara vid vägningen av fordonet!! ..??? ----

Besiktning första april??????? Eller?

Står om dim och backljus i VVFS 2003:22 hämta PDF och jämför. Viss olikhet mellan Kalmar killens syn och reglerna kommer att hittas.

Vägning, kan vara en tolkning, man måste få en vågsedel från en godkänd vägning. I praktiken innebär det att du inte själv kan köpa badrumsvågar och själv eller via tex grannen skriver vågsedelen. Men vägningen kan göras närsomhelst bara bilen är i rätt skick dvs så klar som den skall vara för regbesiktningen. Jag vägde tex mina bilar i Köping och min regbes var i Eskilstuna respektive i Örebro. Däremot var det SBP i Köping.

Förresten kan det vara ett Måndagsexemplar där i Kalmar??

En annan sak är den kommande efterföljaren till VVFS 2003:22 är TSFS 2010:2. Kan du inte ringa till Kalmar-killen och kolla vilket reglemete han stödjer sig på. DEt vore kul att veta.

Link to comment
Share on other sites

De har en våg på Tennvägen på Sortab som de använder.

Och vad jag hört så har personen i fråga tolkat andra saker på eget bevåg utan att kunna verifiera. Men det finns väl överordnade att gå till.

Link to comment
Share on other sites

det som gäller är VVFS 2003:22 och där behövs inte dimljus eller backlykta, det är solklart om man läser texten, vilken

denna person inte verkar gjort.

det fanns en länk till författningen här på forumet så man kunde skriva ut den men vet inte var den är nu :blink:

2003nr022.pdf

Link to comment
Share on other sites

enligt min regbesman i vänersborg så ska alla besstationer som har regbesiktningar ha en våg på plats, bla därför som trollhättan(ingen våg) flyttade sina regbes till vänersborg.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Låt honom svammla, han kanske blir ledsen annars och börjar gråta. Läs på din Vvfs, den som vi alla skall kunna. Där står allt viktigt. Har någon synpunkter be dem visa var i Vvfs de stödjer sitt ställningstagande på. Det finns även normalt en stationschef, såvida det inte är just den som är problemet.

Vvfs har ett register först, bara kolla där och sedan bläddra till rätt sida och läsa vad som gäller.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Finns egentligen inga stationschefer längre, det är områdeschefer så man ska ha tur om de är på plats.

Dessutom med ett stolpskott som honom så kan han bli väldigt jobbig om han beslutat sig för att underkänna ett fordon.

Så det känns bättre att redan nu ta reda på exakt vad han stödjer sitt uttalande på. Nästa gång vill han väl ha ett krocktest...

Du kan aldrig välja en anförordnad besiktningsman heller..

Låt honom svammla, han kanske blir ledsen annars och börjar gråta. Läs på din Vvfs, den som vi alla skall kunna. Där står allt viktigt. Har någon synpunkter be dem visa var i Vvfs de stödjer sitt ställningstagande på. Det finns även normalt en stationschef, såvida det inte är just den som är problemet.

Vvfs har ett register först, bara kolla där och sedan bläddra till rätt sida och läsa vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

---- Du kan aldrig välja en anförordnad besiktningsman heller.. ---- Så är det men: Du kan alltid avbryta besiktningen, du kan alltid begära att få prata med närmaste cehf, du kan alltid överklaga. Inget av alternativen är roliga

Vad som är viktigast är att du kan välja station. Är stationen ett enda stort problem från högsta områdes-hönset / tuppen är risken stor att det kan finns fler problen inom stationen / området.

SBP har fler stationer i landet, en sak som jag inte känner till är när SBP monopolet avskaffades om även dessa stationer får göra regbesiktning. Kanske?

Som du säger du har tid att kolla läget och inhämta referenser från andra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...