Jump to content

Abarth:s eviga bygge


abarth

Recommended Posts

Hej allihopa!

Namnet är Thomas och jag bor strax utanför Skara på en liten hästgård där det råkar stå ett garage, eller ska vi kalla det ett skjul med stampat jordgolv... Ända sedan jag var en liten parvel och bodde i Höör, Skåne så har jag varit intresserad av bilar och motorcyklar - det får jag skylla mina tre äldre bröder för! Jag har i mina unga år fått åka i många häftiga och roliga bilar samt fått köra en del.

Dock när jag var 15 år så blev jag biten av Cobraparasiten, den sitter fortfarande kvar men om jag inte kommer över någon billig kaross så kommer det nog inte bli någon sådan! Jag jobbar som lite alltiallo på Wånelid AB där jag bl a konstruerar fordonsvågar, gör marknadsföringsuppdrag och dokumentering. I och med detta så har jag fått bekanta mej en hel del med ett för mej nytt utvecklingsverktyg som heter SolidWorks och det är där jag sitter och drömmer mej bort ibland.

Nå - till bilen som ska byggas (förhoppningsvis...), det är så att jag har en BMW 540 IA stående på gården som jag köpte för en fördelaktig penning, den fungerar, men är i bedrövligt skick om man inte skulle lägga all sin fritid i ett halvår på den för att få hyfs på den samma. Så min tanke var att använda denna som donator och bygga en glassätar / rejsbil utav. Sedan kan jag få en Sierra -92 också om jag vill, men tänkte att det vore mer lämpligt med BMW:n... ;)

DSC00039.jpg

Efter lite konsultation med TheRealPinto Gustaf så vore det mest lämpligt att försöka införskaffa en BMW 530 för att kunna hålla ner vikten utan att få skäll på SBP, så är det någon som har en gammal 530 med M60B30 motorn samt manuell växellåda så kan vi diskutera lite...

Jag har börjat skissa så smått på ramen i SolidWorks och förhoppningsvis så kommer jag underhålla denna tråd med jämna mellanrum med tankar och funderingar som jag kommer ha på mitt bygge, jag behöver all hjälp jag kan få!

chassi_nyare_800.jpg

design_3_800.jpg

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl fortsätta... Tanken är att jag ska bygga ett "riktigt" garage så jag har någonstans att vara, men det blev inte enklare nu när man inte får låna hela byggbeloppet längre. Iofs så förstår jag att bankerna inte vågar i dessa tider, men det är allt lite surt. Jag har skissat på ett en och en halvplans garage där det var tanken att barnen skulle kunna bo i en lägenhet ovanpå garaget.

Detta är som sagt ett jätteprojekt som kommer ta lång tid och denna tråd kommer förhoppningsvis snabba på det hela lite... ;)

Skickade iväg min arbetskamrat som bor i Tidaholm för att köpa senaste SFRO boken (tycker deras frakt och hanteringsavgift är hutlösa) på Lazzes, men han hade inga kvar och ville inte ta hem fler heller för han tyckte att SFRO var lite jobbiga när det gällde boken... Någon som har nära till något inköpsställe? Kan skicka frankerat kuvert att skicka den till mej med!

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in med byggtråden abarth:. *DEt blir intressant att se hur din bil först kommer växa fram i SolidWorks för att sedan ta from i "järn och plast".

Vår gymnasieskola i Arboga har en plastsprutningsskrivare som ur en cad-modell "skriver ut" eller "sprutar ut" en modell i 3-D. Kanske vore något att få låna din SW ritnings och se om de kan snabbtillverka en bil (helst i skala 1:1).

Link to comment
Share on other sites

Vad kul med alla svar nu när man har tjuvläst forumet i några år... ;)

Cealm: Tack för det trevliga telefonsamtalet senast, tyvärr var jag lite disträ då och temporärt förvirrad när jag hade varit och kollat på Cobrakarossen... Det väcker habegär! Tyvärr ville han inte släppa karossen till det pris jag ville ge för den.

3D-utskrifter brukar vara väääldigt dyra, det har vi erfarit i företaget när vi vill ha något gjort.

Kilkenny: Tack för välkomnandet! Tanken med designen var att kombinera Lotus Super Seven / LoCost idéer med design från en Hot Rod som skulle kunna gå på Bonneville, dvs bra aerodynamik. Om det nu inte blir en Cobrakaross... :prop: Ditt bygga har varit mycket inspirerande!

Thornad: Tack, jag kommer behöva all hjälp jag kan få! Först måste nog bara garaget komma iordning, men det hindrar ju inte att jag bygger bilen "virtuellt", eller hur!? Ditt bygge... Va ska man säga!??! Helt otroligt!!! Grattis!

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

It has begun...

bmw1.jpg

bmw2.jpg

Har även nu en "partner in crime" och vi kommer bygga två närmast identiska bilar. I och med vi är två nu så har vi satt lite högre mål och målet är detta:

kc-side.jpg

Men oroa er inte, det blir fortfarande "locost" så långt det går! :)

Mvh Thomas

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

Ska kolla upp framljus till bygget, enligt lite bilder verkar följande funka utseendemässigt:

- Chrysler Neon 96-97

- VW Polo 02-05

- VW Lupo 02?

- Toyota Corolla 97-01 (min granne har en sån så vi kan kolla där)

- Porsche 911 (993)

- Den nya Minin

- VW Beetle

- Porsche 968

- Ford Taurus 96 - (mk III)

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

Tanken är att ta Reuben Zammits tolkning av en modern Cobra och försöka förverkliga den! Jag hade aldrig orkat det själv, men nu är vi två som kommer dela på jobbet och kostnaderna för att ta fram gjutform till bygget :)

Link to comment
Share on other sites

Projektets fråga: - Ska jag försöka behålla original kabelstam eller göra nytt? Locost var ordet och helst skulle jag vilja använda så mycket det går av donatorn, men detta elsystem gör mej galen!!!

Helst så skulle jag vilja börja om från scratch med ett Megasquirt eller VEMS, men frågan är vad kostanden blir i slutänden för ett sådant system? Hur många givare kan jag använda som jag redan har på motorn?

Fastslaget: 2300 mm hjulbas, spårvidd som E34 original, dubbla A-armar fram och bak i 30x3 hydraulrör, pushrodfjädring.

Link to comment
Share on other sites

Enda anledningen att gå på Megasquirt är om du vill trimma eller hitta på diverse spännade saker med motorns styrsystem. Kanske även blir problem med eventuell startspärr om man kör original, d.v.s., du måste kanske behålla original tändningslås.

Jag kör Megasquirt och det kostade väl en 3-4000 totalt inklusive bredbandslambda. Men jag köpte min motor löst utan ecu.

Ett alternativ om du vill köra original och ändå få minimerad kabelhärva är att bara koppla in det du behöver för att starta motorn och sen gå loss med sidavbitaren på onödiga kontakter. När du sen får ut allt ur bilen kan du ta bort kablar med klippta ändar.

Link to comment
Share on other sites

Projektets fråga: - Ska jag försöka behålla original kabelstam eller göra nytt? Locost var ordet och helst skulle jag vilja använda så mycket det går av donatorn, men detta elsystem gör mej galen!!!

Helst så skulle jag vilja börja om från scratch med ett Megasquirt eller VEMS, men frågan är vad kostanden blir i slutänden för ett sådant system? Hur många givare kan jag använda som jag redan har på motorn?

Fastslaget: 2300 mm hjulbas, spårvidd som E34 original, dubbla A-armar fram och bak i 30x3 hydraulrör, pushrodfjädring.

Jag tog ur hela kabelhärvan intakt ur donatorn (Ford Scorpio), ett "hästjobb". Härvan var delad och gick ut på två sidor genom torpeden. Som komplettering slaktade jag även svägerskans SAAB 900 (fick den gratis=Locost) på allt användbart, bl.a, kablarna.

Nu i efterhand hade jag nog gjort en egen kabelhärva till bygget. Trodde att det skulle bli enklare att använda donatorns, men si - det var det inte!

Plockade ur alla kontaktstycken, brytare, relän med socklar ur donatorerna - allt var mycket användbart.

Alla kablar som fanns i härvorna var mycket användbara förutom att vara "Locost". Det är svårt att få tag på så många olikfärgade och märkta kablar på marknaden, i butikerna tycks bara finnas svart, vit, röd, gul och blå (ibland).

Antas

Sysslat med koppleri (nej, inte den olagliga varianten!)

Link to comment
Share on other sites

Rickard: Det är så otroligt många onödiga prylar i elsystemet så man blir gråtfärdig... Trimma bilen i framtiden är jag ute efter, men det blir en senare fråga när "locost" bygget är klart och man kan gå vidare. Det var inte dyrt för ditt MS - speciellt inte med bredbandslambdan, är det MS2? Har kikat lite på diyautotune.com samt vems.hu för att luska ut vad jag vill ha. Det verkar iallafall finns god hjälp att få både på MS och VEMS via t.ex. savarturbo.se

Antas: Mannen med de roliga signaturerna... :) Jag tror som du att det man vinner i kostnad förlorar man i hår som man har dragit bort från sin hjässa! Det borde bli bättre att bygga ett nytt specifikt system till sin bil och ser man till totalkostnaden så står den för en liten del - vissa delar kan man säkert återanvända ändå från BMW:n. Kablar i olika färger kan jag få tag i via jobbet, vi har en hel uppsjö av olika typer av kablar med olika färger och färgkombinationer (randiga)

kablar.jpg

Tack för svaren, de uppskattas! Det är inte lätt att bygga bil, men det är lättare när man får lite hjälp... :notworthy:

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

Jag kan rekomendera VEMS har gjort 2 installationer den första på min sons 142 med B23 Turbo (ca:2 år sedan) han köpte direkt från VEMS i ungern tror han gav ca:7800 inkl bredbands lambda (Bosch) och avgastemp givare och insugs temp givare.

Vi gjorde helt eget elsystem system för motorn tyckte det var enklast så.

Det han fick skaffa var spjälläges givare den tog han från en Volvo 850 samt en triggergivare (Volvo 740), använder orginal vattentemp givare.

När man beställer VEMS:et kan man välja hur man bestyckar det.

Jag tycker det funkar helt OK man behöver inte kallibrera det till ex: VR sensor som man måste göra i MS spruten.

Dessutom är kontakterna på boxen betydligt kraftigare.

Den andra installationen gjorde jag på hans kompis BMW 323 där använde vi bitar av orginal härvan skaffade en extra styrbox och skrotade den för att ta kontakten från den kopplade från denna till VEMS boxen de signaler som gick att använda. Då finns det möjlighet att bygga tillbaka till orginal utan att man klippt i orginal elsystem.

Är nu på gång att installera i en 740 med B230 turbo han köpte boxen för några veckor sedan och han gav ca: 7600 inkl BB lambda (Bosch), avgastemp givare och insugs temp givare, samt minnes kort för loggning.

Just detta med inbyggt minneskort för loggning är suveränt bara att koppla upp sig med datorn och tanka hem loggen så kan man studera den om det har varit något strul.

Programet VemsTune har blivitmycke bättre på sista tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte på diyautotune.

MS1 PCB3. Kör extrakoden, så det kan nästan lika mycket som MS2. MS2 var nytt och lite okänt när jag köpte, men man kan ju uppdatera för 111 dollars om man känner för det.

Använder LM-1 bredbandslambda. Sen har jag lagt till avgastemp, laddtrycksstyrning, fläktstyrning, utgång till varvräknare efter hand. Men det rör sig om komponenter för några hundralappar.

Ska man ge sig på MS ska man vara intresserad och berädd på att läsa MYCKET.

VEMS är nog mycket mer användarvänligt.

Link to comment
Share on other sites

Micke och Rickard: Uppskattar verkligen era inlägg! Kan man sammanfatta det hela med att VEMS kan lite mer, mer anpassningsbart samt dyrare!? Vilket system passar bäst till en V8, börjar N/A men vem vet vad som händer i framtiden, kanske behövs lite övertryck...;)

Vi ska bygga två närmast identiska system också, är det något som inverkar? Finns det några andra system som jag / vi ska tänka på?

Link to comment
Share on other sites

om du bor i Skara borde Jörgen Karlsson vara den bästa att prata med. Jörgen har mappat min bil både med tryck och utan.

Citat från www.vems.se

"Hej,

Jag har varit med i VEMS utvecklingsteam sedan starten och har främst arbetat med utvecklingen av VEMS v3 hårdvaran och VEMS bredbandslambdamätaren.

Du kan få hjälp med det mesta som gäller VEMS och jag säljer alla VEMS produkter och tillbehör.

Du kan bland annat få hjälp med:

Mappning på gatan eller i rullar, även av andra styrsystem.

Tillverkning av kabelhärvor och adapterhärvor till VEMS.

Felsökning i bil med avancerad mätutrustning, även på andra styrsystem.

Felsökning och reparation av VEMS boxar.

Egna produkter:

Triggerskivor till alla Nissan med 50mm CAS skiva.

Linjära tryckgivare för mätning av oljetryck eller bränsletryck.

PnP adaptrar till Nissan CA18DET, SR20DET, RB25DET,RB26DETT.

Jag bor i Göteborg och kan göra kundbesök upp till ca 350km från Göteborg. Då jag kör mycket på bana under sommaren så går det ofta att samordna så att jag kommer till er dagen efter en banträff. Samarbetspartners som kan hjälpa till med mappning och annat finns i Kalmar, på Gotland och i Norge. Jag besöker Skåne och Blekinge regelbundet.

Jörgen Karlsson

Göteborg

jorgen@vems.se

0736120721, 15.00 till 21.00 alla dagar."

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte köpt till min Hult ännu.

Men de 3 (2 st installerade 1 ligger på bänken hemma och ska installeras i det snaraste) har vi köpt direkt från vems.hu ungern frakten gick på en 50 lapp.

Fast vi inte köpt här i Sverige har vi fått mycke bra support av Mattis Sandgren.

Link to comment
Share on other sites

Såg i ditt första inlägg att du Letade 530i med manuell låda, finns en i höör för 8k http://www.blocket.se/hoor/BMW_530im_V8_39500024.htm?ca=8&w=3

Nu är det ju en bra bit ifrån dig men du kanske känner nån där i och med att du bott där tidigare som du skrev :)

Sen om du undrar något kring motorn i 540in så kan du fråga mig om en del då jag själv ägt en 540ia i ett par år nu och skruvat med den en del :)

Det bra med 530/540 är ju att block och kabelhärva och ja, det mesta egentligen är samma. 530 motor till besiktning :lol:

Ett par andra sidor som kan vara till mkt hjälp när man skruvar bmw:

http://bmwfans.info/parts/catalog/

http://www.schmiedmann.se/

Bara att kopiera original artikelnummer från bmwfans och söka på schmiedmann så hittar man i stort sätt allt där till fördelaktiga priser.

/Jens :)

Link to comment
Share on other sites

Status Quo - inget nytt som har hänt förrutom påsk och sjukdom... :(

Tack Jens för tipset, men införskaffandet av en 530 får väntas med en stund tills ekonomin förhoppningsvis blir lite bättre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha... Design nummer 2 av ramen, brottas med problem med utrymme. Hjulbas: 2300, Spårvidd fram: 1470, Spårvidd bak: 1490

Hela ramen i Ø30x3 rör - är snart uppe i 100 kg bara ram, nästan Cealm klass! Måste nog lätta lite...

design2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Micke: extra hållbara locostdäck ;) Tyvärr blev inte däcken genomskinliga som tanken var...

Tyvärr är det heller inte så bra som jag vill ha det, frågan är vad har ni andra för breddmått längst fram i sittbrunnen för att få plats med fötter och pedaler? Skiter ni i avlastningsyta för foten till vänster om kopplingspedalen?

Link to comment
Share on other sites

Fler idolbilder av version 2...

design2_sidan.jpg

design2_bakifran.jpg

design2_framifran.jpg

Försöker sätta mej in i CASIM:s underbara värld, någon här som känner att dom är fena på de "rätta kompromisserna" i dubbel A-arms världen?

Edited by abarth
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har inte somnat, inte dött - det går bara otroooligt långsamt dels pga obefintlig budget och andra åtagande... Håller dock på med design av egna spindlar eftersom E34:ans spindlar var väldigt dumma att utgå ifrån och jag vill inte göra nått halvdant...

Slänger upp en tidig "skiss" från solidworks - tänkt att använda E34:ans nav och lager för att göra det enkelt för mej. Har ni några invändningar? Jag vet att jag inte har gjort något bromsoksfäste än, det kommer... Material? Räcker 335 stål tro?

Mvh Thomas

egen_spindel.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...