Jump to content

Mittmotorbygge saab 2.0T motor


rollexe

Recommended Posts

Nej de sitter utanpå, i den tomma hålen du ser där drar du med med den bult eller mutter du annars dragit hjulet med sen drar du fast hjulet på de hjulbultarna som sticker ut ur spacern  

Aha!
Men om man har en tunnare spacer, typ 8mm tjock? Det blir ju lite kort gänglängd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Japp, men det kan gå att få igenom om du skruvar fast den utanpå bromsskivan och eventuellt sätter några styrstift eller har en centrumstyrning på den. och har fälgen en styrning i mitten då behöver den helst finns där på spacern

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har haft bilen på landet för att kunna jobba med att plasta och spackla karossen och alla skarvar, frugan gillar inte plast lukten.  Blir färdig under veckan ( har sportlov). Bild på bilen på väg till landet. Jobbar för att kunna göra sfro2 under sommaren.

2857EEDB-184A-4519-9C13-D8EA1A3D5182.jpeg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har limmat framrutan med Biltemas vindrutelim och hoppas att det fungerar. Har problem med att tempgivare inte fungerar och har en fråga om det skulle gå att testa den genom att kolla om det blir olika resistans när den ligger i vatten som jag ändrar tempen på för att se om resistansen ändras? Eller finns andra sätt för att kolla om den är hel? 
C3A4EA07-4F20-40D2-AEE4-626C9778E121.thumb.jpeg.2876af1d918c61a224fca65c5f078526.jpeg

Hej,
Jag är på G att gjuta av min vindruta för karossbygget och undrar lite över några mått. Hopps du kan hjälpa mig med vilka mått du använt (A resp B, samt om du har några andra tips)?d0a7f7bcc826128168f726dd9c68a272.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När man bygger och konstruerar så blir det ibland att man vill göra om saker och vad det tar tid mot att göra rätt från början. Men nu är bromsvåg klar efter att byggt en egen för att den ska passa. 

B10A3A48-5F11-4C76-84EC-A27D3F2D9457.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jobbar nu med bukplåten bak på bilen. Då bilen har mittmonterad motor så skulle jag vilja få lite mera luftcirkulation där bak och tänkte använda bukplåten och bygga luftintag. Därför slänger jag ut frågan hur det smartas skulle gå att bygga det utan att det blir något som sticker ner under plåten? Vill inte ha något som kan ta i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man lekt med pappskallar och början till innerskärmar gjorda.

Har fundering om jag ska flytta bensintanken och undrar därför hur liten bensintank man kan ha utan att den är för liten? Finns inte så mycket utrymme där jag vill ha den och måste bygga en egen.

8238B82A-8B7B-4640-9DC8-6E0DBEEB673A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bygg så stor tank du kan. Du kanske kan ha en tank på varje sida. Jag hade 20 + 18 liter i 7an. Det går åt 15 liter på 20 banvarv, 0,8-1 L/ mil på landsväg. Tanka ofta eller sällan. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Köp ett Mx24 depåtält och lacka i. Då slipper du de flesta flugorna och ev. regn, samt du sprider inte ”lackdimman” till omgivningen på samma sätt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite fler delar på plats😃. Har nu gjort dörr panelen med handtag för att öppna dörren. Läste i Sfro handboken men hittade inget svar, räcker det om jag har handtag för att öppna dörren på insidan då bilen är öppen eller måste jag ha handtag på utsidan?  Någon som vet?

9EF6581F-190C-41E4-A13A-316BEC4DE2CA.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret, kommer senare att göra egna dörrhandtag senare som ska sitta på utsidan.
Idag har jag löst ett problem som jag haft 1/2 år. har inte fått det att fungera med Saab 9000 el med att använda mb singel vindrutetorkare. Men nu fungerar det😃. Fick göra om possitionen som var - på mb torkaren och + på saaben.

försöker pricka av saker eftersom så att jag kan göra sfro2 och undrar om det finns några vanliga fel eller saker som glöms bort?

har en fråga också😃 jag har svårt att få en bra lösning på bogserögla fram, går det att hänvisa till a-armarna som lätt skulle kunna användas?

0A281B00-1D28-4BF7-A4D9-C03E5C4A1534.jpeg

Link to comment
Share on other sites

I dagens regler finns inga formella krav på bogserögla. Kommer man åt bärarmarna enkelt och de håller för att dra i så är det absolut okej.

Jag tror jag har skrivit tidigare om mina erfarenheter av anmärkningar vid slutbesiktning men det viktigaste är enligt mig att ha koll på att bromsarna är i rätt skick - inte bara "slitage" utan justering och funktion. Kolla att pedalen inte bottnar, att du kan låsa alla hjul på grus, att framhjulen låser först, att du når minst 0,8 G vid bromsning på asfalt (från i alla fall 50-60 km/h på lämplig avlyst yta).

Det är också bra att ha full tank (mer precis vägning), och se till att motorn inte kokar eller tjuvstannar, att generatorn laddar och att belysningen fungerar. 

I övrigt finns det ju massor av detaljer (E-märkning och placering av belysning till exempel) men det går inte att lista allt. En vettig hjulinställning, rätt lufttryck i däcken - känner du dig trygg med bilen, brukar jag fråga...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Denna helg var det dax för SFRO2. Ny besiktningsman som var trevlig men hade saker att påpeka på som behöver åtgärdas. Inget allvarligt som tur var.

Byte en del bultar i hjulupphägningen då han villa att alla bultar ska vara 10.9 som är utanför chassit, det gäller a-armarna, dämparna, bromsok och spindelled. Så det blir att köpa en del nya bultar.

Det som känns som störst är att min skarving av ett styrstag som inte blev godkänt, se bild. Är det någon som har en bra lösning på hur den ska skarvas?

Annars var det bara småsaker att fixa.

sfro2.jpg

styrstag.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att inte svetsa alls, precis som det står i boken.

En nytillverkad axel med nya eftermarknadsknutar är ofta en bra lösning. Inte alltid så enkelt men kolla till exempel här: https://www.carbuilder.com/uk/steering-components#/pageSize=20&viewMode=grid&orderBy=15

Det finns en del bra saker att köpa.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gör det och ett bra tips är också att försöka hitta knutar med dubbel-D, den fattningen är rätt enkel att fräsa till på befintliga delar om det behövs.

Är det Sierra rattaxel med trekantsfattning mot första knuten?

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja det är Sierra rattaxel. har hittat en Sierra axel som är delbar som borde passa efter att kapa lite på längden, vilket är möjligt då den är bultad. Känns som ett bra alternativ. 

rattaxel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då är listan snart klar på punkterna från sfro2. Bara några bultar kvar att byta. Bytte rattaxeln från en nyare Sierra som passade behövde inte ens kapa den på längden. 
kan också tipsa om bultjätten som är ett litet enmansföretag som säljer bult, han håller till i Hässelby. Han fixade bultarna 10.9 till hjulupphägning. Smidigt👍

96CE709B-0C65-4A55-9C38-6EF962B29259.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då är listan snart klar på punkterna från sfro2. Bara några bultar kvar att byta. Bytte rattaxeln från en nyare Sierra som passade behövde inte ens kapa den på längden. 
kan också tipsa om bultjätten som är ett litet enmansföretag som säljer bult, han håller till i Hässelby. Han fixade bultarna 10.9 till hjulupphägning. Smidigt
96CE709B-0C65-4A55-9C38-6EF962B29259.thumb.jpeg.105aa983d8f7d6fff5c1a94024789b04.jpeg

Var i Hässelby? Det är ju nästgårds. Jag bor i Vällingby.
Link to comment
Share on other sites

Han hade väl butiken i Blåkulla tidigare men slog igen p g a hyran vart för hög. Trevlig kille med bra utbud, handlade av honom när jag åkte förbi på väg till kontoret i Sumpan.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu är allt fixat och godkänt för SFRO 2, nu är det bara att vänta på papperet och sedan beställa regbesiktning. Skulle vilja ha bilen klar innan vintern så att vissa saker byggs om för mer körglädje. Har förberett med en magnetventil och en styrbox med steg 2 (235hk). Men funderar nu när bensinpriset stigit så mycket om man inte skulle konvertera till etanol. 

Slänger ut frågan.

Vad behövs göras/bytas för att köra på etanol? Hur tänker ni andra med för och nackdelar? Är det lättare att plocka ut mer hk?

 

Link to comment
Share on other sites

Finns det inte en Morot i att  E85 regga från start ?    Skatten faller ju till nästan  inget.   Speciellt som  vi ju betalar Bonus Malus på våra grejer  (  kanske inga jätte summor på lätta bilar men ändå , bättre göra innnan regg)  

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, LUPUS sade:

Finns det inte en Morot i att  E85 regga från start ?    Skatten faller ju till nästan  inget.   Speciellt som  vi ju betalar Bonus Malus på våra grejer  (  kanske inga jätte summor på lätta bilar men ändå , bättre göra innnan regg)  

Jo, men på lätta bilar med låg effekt blir det i praktiken ingen Malus att tala om. Med 1200 kg totalvikt behöver man ha över 175 kW ungefär för att det ska börja bli Malus och då är den på 422 kr/år.

Det är just faktorn att det är totalvikt som ligger till grund för CO2-beräkningen som gör att lätta, tvåsitsiga amatörbyggen ligger bra till. Kommer man uppåt 1500 kg totalvikt börjar det bli annorlunda.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Då motorn som sitter i är en original oskruvad 2.0T på 150hk (235hk med magnetventil) och att jag har en 2.0T och en 2.3T i garaget som någon av dem ska renoveras för att sedan sitta i bilen med mera hk. Så tanken är att i framtiden renovera en motor och därför gick tankarna till etanol/ bensin och hur man får hk över 300 i någon av dessa motorer. Är det någon som renoverat/ trimmat sin motor som man kan läsa i någon tråd?

Link to comment
Share on other sites

Du får 300 hp ur båda motorerna med i princip bara en lite större turbo och spridare. 

Själv har jag varit på väg till E85 de senaste 10 åren 🙂  men inte fått tummen ur.   Nu tvekar jag då det börjar bli långt emellan E85 mackarna runt mig ( liten tank oxå ) .  

2.0 kan du varva mer ( jag varvar 7200 med orginal HW och b202 kammar )

2.3 ger mer mördar moment i botten ( och tilll lådan)  men borde nog inte gå över 6500rpm .   

 

Så med "bara"   300hp är inte E85 ett måste mer en rolig grej eller förbereda för mera mos 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...