Jump to content

Mittmotorbygge saab 2.0T motor


rollexe

Recommended Posts

rollexe: Smart med trä. Delar också joaba´s konstaterande angående trä.

Du har tänkat att köra skruvade bärarmsfästen. Borrade hål och insvetsat runt rör i 4-kantrören som stöd? Bra idé. Alla har ju svetsat förut, så även jag men det här är ju produktutvecklingen och förenkling. Har du kollat (kanske finns i tråden) SFRO syn på det hela. Hoppas det är ett otvetydigt Ja.

Jag måste ta mig i kragen och gilla trä eller det gör jag men för vedeldning. Nu skall jag utveckla mig och gilla tillverkade trämallar för bärarmsfästen. Hmmm.. kanske kan låna dina när de riktiga är klara.....

Hallå där. En anledning till att man gör mallar i trä, är ju att materialet är billigare och-

att det är billigare att göra fel i trä, istället för det göra fel i det riktiga materialet som man senare

ska använda. Trä kan också vara lättare att bearbeta än t.ex seghärdad plåt.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på övre och nedre fäste i chassit som ska bara bultbara. Ovala hål verkar osäkert om man inte kommer på någon lösning. Den övre infästningen kan vara bultbar på andra hållet (se bild) och att det är olika schimsplattor som styr toe in vinkeln,vet ej om påfrestningen i sidled blir för stor med endast två bultar i mitten av infästningen, den nedre infästningen (se bild) har tre bultar, den i mitten sitter kvar under justering och när inställningen är gjort bultas infästningen fast med dom två yttre bultarna med rätt schims.

Vad tror ni?

P2160107.jpg

P2160108.jpg

P2160106.jpg

P2160109.jpg

Hallå! Jag tor att det var Sellholm i Köping som tog fram brickor till de undre länkarmarna till

Rallybilar. (För Camberjustering) På de brickorna ligger inte hålet i Centrum av brickan utan är förskjutet.

Brickan ligger i en nerfräst fördjupning, så brickan kan inte flytta på sig.

Vill man undvika att brickan vrider på sig, så går det ju att göra brickan fyrkantig.

Så i ditt fall skulle bussningshållaren kunna ha en nerfräst fördjupning på utsidan där du lägger en bricka

för att få önskad Toe-vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Trät jag använder heter MDF och är en spånskiva som är lätt att såga in och holler formen bra.

Har funderat på en lösning där det ska gå att ändra inställning utan att skruva isär infästningen. För att ändra justering lossas de två bultarna vid de ovala hålen och att man senare ändrar inställning genon att flytta muttrarna så att infästningen glider fram eller tillbaka. Sen är det bara att skruva fast bultarna ingen. Tycker det borde bli tillräckligt starkt för att inte ändra inställning under körning.

Vad tror ni?

P2170106.jpg

P2170110.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite beroende på hur belastningen ligger på bärarmen kommer det kanske att vrida sig när du lossar, om du inte tänkt att bygeln på baksidan även ska fungera som styrning mellan distansklotsarna förstås. Men jag tycker det verkar lite onödigt komplicerat att justera hela fästet. Jag skulle ha ett ovalt hål vid bussningen och excenterbrickor mot klackar. Fungerar utmärkt på massor av bilar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Så här kommer jag att göra min justering av camber/toein bak excenter brickan svetsas på bulten som håller länkarmen.

Bultarna skall vara insex 12.9 sedan.

På fäst öronen svetsas klackar som de svarta strecken visar då man vrider bulten flyttar den sig i det avlånga hålet.

Kommer att få en justering på +-5mm.

Kanske kan det vara något för dig med?

Foto0009_s.jpg

Foto0010_s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Smidigt och snyggt. --- Bultarna skall vara insex 12.9 ---- DEt är kanske ok men om jag kommer ihåg rätt så gillar inte SFRO 12.9 i bultarna till bärarmar. SFRO verkar gilla M12 8.8. Det kan kanske vara "ett lokalt gillande" med 12.9.

Tolkar jag dig rätt att alla dina bärarmsfästen blir skruvade till ramen? Det enda som svetsas är "själva enheten" med bärarmshål och hål för rammontage. Det blir insvetsade rör i 4-kantprofielrna så dessa inte knögglas ihop.

Link to comment
Share on other sites

Smidigt och snyggt. --- Bultarna skall vara insex 12.9 ---- DEt är kanske ok men om jag kommer ihåg rätt så gillar inte SFRO 12.9 i bultarna till bärarmar. SFRO verkar gilla M12 8.8. Det kan kanske vara "ett lokalt gillande" med 12.9.

Tolkar jag dig rätt att alla dina bärarmsfästen blir skruvade till ramen? Det enda som svetsas är "själva enheten" med bärarmshål och hål för rammontage. Det blir insvetsade rör i 4-kantprofielrna så dessa inte knögglas ihop.

Undrar varför SFRO gillar bultar med beteckning BUFO 8.8 bättre än 12.9 ?? BUFO 12.9 har ju högre sträckgräns

och högre Brottgräns.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte att göra bultbara fästen efter att jag fått så bra tips på en lättare lösning. Kommer att bygga både övre och undre fäste med ovalt hål men med excentrisk bricka. Och svetsa fast fästet i chassit.

Det är det som är så bra med forumet att man kan få tips på lösningar. För detta är mitt första bygge så smarta lösningar kommer tacksamt att mottagas under bygget :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade tänkt att ha excenter brickor på bägge sidorna.

På brickorna som är på mutter sidan tänkte jag svetsa igen hålet lite på en sida så jag kan fila en förhöjning, på bulten tänkte jag fila av en platta på gängan så brickan inte kan vrida sig.

Så hade de gjort på bilen jag såg det fast de hade stansat hålet i brickorna med en ansats som styr på bulten.

ev kan man skära ett spår i bulten på gängsidan med en vinkelslip för att få ett spår som brickan kan styra i.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Det blir brickor på båda sidor, bra med tips och hjälp :thumbsup:

Har gjort bärarmsfäste till bakvagn,övre fäste kommer att svetsar och har byggt på den på under sidan, den borde klara trycket nu. Nedre fäste kommer också att svetsas.

Undrar om det nedre fäster kommer bli för svagt i sidled eller om det måste förstärkas?

P2220105.jpg

P2220108.jpg

P2220107.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det blir brickor på båda sidor, bra med tips och hjälp :thumbsup:

Har gjort bärarmsfäste till bakvagn,övre fäste kommer att svetsar och har byggt på den på under sidan, den borde klara trycket nu. Nedre fäste kommer också att svetsas.

Undrar om det nedre fäster kommer bli för svagt i sidled eller om det måste förstärkas?

P2220105.jpg

P2220108.jpg

P2220107.jpg

Hallå där. Ang. om nedre fästet behöver förstärkas ?? Om man ska sova gott om natten så är det bättre att

förstärka eller överdimensionera, istället för att ligga på gränsen.

Fråga: Vad har du för dim. på bulten till bussningen Ø. Dia. på brickan Ø ??

Hur stor blir förflyttningen i mm. när du vrider skruvskallen 1/4 varv ??

Link to comment
Share on other sites

Fästet är byggt av 40/4 och får känna efter om det behövs förstärkas.

Bussningen kommer från Volvo 850 och bulten för bussningen är M12. Brickan är 28mm bred och 4mm tjock och förflyttningen blir ca 12mm totalt när man vrider brickan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grymt fin - hoppas att tillverkningen av formar går bra. Hade jag varit du så hade jag sett till att formarna blir riktigt stabila och går att använda mer än en gång - skulle tro att du kan få en trevlig sidoinkomst genom att sälja karosser ett tag framöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar.

Vad det gäller karossen kommer den att plastas uppe på och inte göra formar nu. Jag är inte klar med hur det ska se ut runt rutan och lite andra ställen som jag ev kommer ändra när jag får "ful" karossen att jobba med. Tanken är att senare bygga formar när bilen är klar.

Fråga :)

Har börjat svetskursen och har en fråga gällande A- armarna. Vad jag läst och hört ska A- armarna TIG svetsas men min fråga är om det skulle gå att gassvetsda dom istället (vi gör det på kursen). Det är ju samma svetsmetod men att värmen sprider sig mera med gasen. Hur har ni andra gjort? Vad säger SFRO?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat upp lite mera vad som gäller och miggen duger gott bara sträckgränsen på tråden är högre än vad materialet är, och jag har inte hittat någon tråd som inte skulle klara sträckgränsen. Jag kommer också att migga mina A-armar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har provkört en super seven för första gången :notworthy: Hur kul som helst.

Vad det gäller mitt bygge så har inte mycket hänt, har däremor målat om huset och byggt en altan. :racesmile: Skönt att sådant arbete är klart så att det kan finnas tid till bygget snart.

bildJPG3.jpg

bildJPG2.jpg

bild-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man äntligen startat upp bygget efter sommarens uppehåll :)

Har flyttat karossen/pluggen till ett förråd och kommer denna vinter jobba med chassit för att därefter finjustera karossen/pluggen innan plastning. Kommer också titta på rutramen och lysena till bilen under vintern.

Har ni förslag på vart man kan handla snygga och prisvärda baklysen som är runda och små runda framlysen som påminner om Zondans framlyse

Har köpt rör till chassit på Bromma Stål, enkelt när det finns så bra ställe att handla på så nära :thumbsup:

A-armar klara för färdigsvetsning, väntar på att få det gjort av proffs.

Har riggat upp naven till bakvagnen för att jobba med chassit och alla infästningar för a-armar.

rr.jpg

aarmarklarafrsvetsning.jpg

bakvagn1.jpg

bakvagn2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

Tackar för bilder och info :thumbsup:

Har börjat med chassit, det blir mycket kapande och funderande när det inte finns någon ritning utan bara modellen och de fixerade a-armarna. Men det är kul att det äntligen händer något med bygget.

ram1.jpg

ram2.jpg

ram3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolla med SFRO om de gillar din övre främre bärarmsinfästning.

Det ser ut som att det kan bli en hel del brytkrafter i den då din övre främre bärarm pekar väldigt mycket bakåt.

Kan vara bra att kolla innan du helsvetsar.

Bara ett tips i all välmening.

Link to comment
Share on other sites

Bra med respons på bygget :thumbsup:

Antar att du menar övre a-arm i bakvagnen och att det är bussningen mot uprightsen. Kollar med en SFRO gubbe vad han tycker om bakvagnen.

tar gärna emot flera synpunkter på bygget, som sagt detta är mitt första bygge så tips är bara bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dax att uppdatera bygget.

Har haft besök av sfro för att få tips och råd och har gjort vissa ändringar på hjulupphägningen efter besöket. Annars var det ok som jag tänkt mig bygget. Har jobbat med ramen men det går långsamt när det inte finns ritning men tror att det kommer bli bra och starkt. :)

ram5.jpg

nov1.jpg

nov2.jpg

nov3.jpg

nov4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dax att uppdatera

Skulle kunna vara ett alternativ till baklyse.

Har jobbat med ramen, har kortat styrväxeln och undrar vad det är för gänge på insidan av styrarmen. Tror att det är M14+1,5 är det någon som kan svaret, yttre gängan är M14+2. Det är en tidig sierra styrväxel. Har även jobbat med rattstång och pedalställ och växelspak.

PB160129.jpg

PB160130.jpg

PB160133.jpg

PB160131.jpg

PB160132.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det ut att arta sig med bygget ser riktigt bra ut.

En liten fråga du har inte ett par drivaxlar liggande du kan mäta på?

Jag behöver ett par som är 100mm kortare än mina 960axlar har tittat runt lite och det ser ut som om saab har samma splines på sina axlar.

Det gäller axeln mellan knutarna.

Se bilden i detta inlägg.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10424&st=0&p=116746entry116746

Jobba på.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen med mätning av drivaxlar.

Har gjort lite undersökningar själv

9000 axlar mellan 84-89 verkar vara 490mm totallängd inkl yttre och inre knut och 515mm totallängd inkl yttre och inre knut.

900 axlar mellan 85-94 563mm totallängd inkl yttre och inre knut.

Det ser ut som om det är 900 axlar mellan 85-94 jag ska försöka att mäta på.

Jobba på.

Link to comment
Share on other sites

Skickar ut en förfrågan

Är det någon i närheten av Hässelby som har en gängtapp M14 1.5 som skulle kunna tänka sig att låna ut den till en gängning på styrväxeln. Har kollat överallt och det finns ingen att köpa om man inte köper ett helt sett för 1000kr, tycker det blir dyrt för en gängning :)/>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...