Jump to content

Köpa svetsskärm


Pågen

Recommended Posts

Ska äntligen komma till skott och köpa en automatisk svetsskärm, någon som provad dessa?

http://www.jula.se/svetshjalm-origo-tech-9-13-125415

1200 kr, verkar vara en bra hjälm.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Parweld_svetshjalm_slipfunktion_31728676.htm?ca=23_11&w=3

Den med fågeln, ser tuff ut men är kanske rena skiten?

http://www.jula.se/svetshjalm-125413

500 kr, man får vad man betalar för, kommer säkert sluta sitt liv som skrot när jag slänger den i väggen för den krånglar, vet inte ens varför jag funderade på den...

Eller om någon annan har ett bra förslag?

Link to comment
Share on other sites

Solcells teknik? innebär det att den ska ligga i solen för att vara uppladdad när den legat länge? För sedan laddar den väl via svetsningen? UV?

Link to comment
Share on other sites

Solcells teknik? innebär det att den ska ligga i solen för att vara uppladdad när den legat länge? För sedan laddar den väl via svetsningen? UV?

jag kör också med en ESAB automatisk svetsskärm - har haft den troligen i 10 år - laddar sig själv på något konstigt sätt - perfekt - fungerar alltid

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har bla den billiga Julahjälmen sedan ett par år och det är den jag använder mest, den fungerar faktiskt. Såldes även av MECA ett tag som även hade reservdelar till den. Det finns även lösa glas med automatisk avbländning att sätta i vanlig hjälm, men de har inga justermöjligheter.

Link to comment
Share on other sites

efter att jag uppdatera mig med en ny Speedglas 9002x på jobbet, blev jag tokig på min gamma handhållna hemma.. hitta en beg på Tradera för 2k, efter en grundlig tvätt och utbyte av siktglas/svettremmar e den guld.. e ju tyvärr så,att har man sett ljuset(och fått svetsblänk) vill man bara ha bra grejer..

B) köp det bästa du hittar, då åtminstone jag bara har 2 ögon, och vill behålla dom..e ju så gött med riktiga saker..

Link to comment
Share on other sites

Har en Speedglas 9002x hemma. Den kan jag rekommendera. Jag resonerade som Michael Th och ville inte riskera ögonen för då är det slutkört....

Fick tag i en ny till halva nypriset via tradera (med kvitto).

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en speedglas som jag köpte ny. Samma hölje som 9002, men med den enklaste kassetten utan justermöjligheter. Enligt Speedglas funkar den endast för MIG svetsning och det stämde för på låga strömstyrkor med TIGen bländade den inte av.

Erfarenheter av min Speedglas hjälm är (jag fick nog ett måndagsex):

Skruvjusteringen för hur lätt hjälmen skulle gå att fälla ned lossnade ständigt och hjälmen ramlade då ned av sig själv. Man vande sig snabbt. Varje gång man fällde upp hjälmen drog man också reflexmässigt åt skruvarna, men lite irriterande var det.

Plastbandet som går över huvudet var nitat med nitar som på ena sidan hade precis lagom glapp för att håret skulle fastna. Mycket irriterande att hjälmen rycker en i håret hela tiden. När jag höll på som mest med chassit undrade plötsligt min fru (på fullt allvar)om jag fått en hårsjukdom. Jag hade en helt kal fläck stor som en femkrona på sidan av huvudet (inte för jag har så mycket hår till att börja med, men kal fläck har jag normalt bara en och den är stor och mitt uppe på huvudet). Visade sig att svetshjälmen ryckt bort hårstråna ett och ett tills det blev en fläck. Sedan tejpade jag över niten och blev lite lagom kladdig i huvudet av silvertejpklister i stället.

Samanfattningsvis så hade jag förväntat mig mer av en proffshjälm. Att den inte bländade av med Tig svetsen framgick av specen så det kan man inte säga något om, men resten känns lite B.

Nu har jag Julas 1200 spänns Esab hjälm och den är jag jättenöjd med.

Billigare än Speedglas.

Täcker ansiktet bra.

Större siktöppning än den enkla Spedglas kassett jag hade.

Justerbar.

Funkar med Tig svetsen.

Stannar uppe.

Drar mig inte i håret hela tiden.

Dessutom behövs inget batteri. (Fast batteriet på Speedglas hjälmen höll riktigt länge!)

Köp den! den är fetbra!

Speedglas hjälmen har jag sålt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var på SWEDOL i Kristianstad i veckan och de hade satt ner priset på en del skärmar, då det inte är aktuellt för mig att köpa så kollade jag inte priset. De var motivlackade med örnar och "stars and stripes".

Kan vara värt och kolla om du har en Swedolhandlare i närheten, de brukar ju inte sälja grejor med dålig kvalitet.

//

JEK

Ps.

Det finns ju trots allt fortfarande telefon såa det går ju att ringa och kolla...

Link to comment
Share on other sites

Jag har det första alternativet och tycker den funkar bra. Kanske lite halvdan plastmekanism för att fälla upp hjälmen. Tar ändå alltid av mig den, hellre än att gå omkring som en hackspett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...