Jump to content

Avgasystem på förarsidan?


Krullert

Recommended Posts

Hej jag tänkte höra med er som har avgassystemet på vänster sida. Är det jobbigt för örat att sitta så nära eller stör det inte så värst mycket som jag befarar?

Skulle ni valt bort en lite bättre motor mot en sämre bara för att få avgassystemet på passagerarsidan?

MVH

Nicklas

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven = B230 = avgasrör högersida

CealmSeven V8a = V8 = avgasrör på båda sidor.

Jag kör med hjälm och har både varianten med öppen hjälm och integral hjälm. Oavsett bil eller oavsett hjälmkombination är det luften, vindbruset, som är det som väsnas.

Mitt personliga svar till dig är sidan på avgasrör kvittar, från 80 km/h har vindbruset tagit över och du hör inte avgasljudet längre.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite nyfiken på hur Calle vet att vindbruset tar över när man kommer över 80???

Jag har rätt öppna pipor på båda sidorna och jag myyyyser av ljudet. När man står på så låter det som faan och det ska det väl? Men i landsvägsfart så är det bara njutbart.

Link to comment
Share on other sites

Drake: ---- Jag är lite nyfiken på hur Calle vet att vindbruset tar över när man kommer över 80??? ---

Förlåt Drake, vindbrus realtivit bilen och öronen. Det behöver inte vara samma sak som att bilen rör sig i över 80km/h. Jag borde varit mer tydlig.

Exempel 10 m/sek = 36 km/h..

Över 80 km/h = mer än 22,2 m/sek förflyttning men det är SUMMAN av förflyttningen som räknas. Bilen rörde sig bara i drygt 44 km/h = 12,5 m/sek eftersom det var motvind på 10m/sek så kan man addera vindbruset. Det blir vindbruset på 12,5 + 10 m/sek = 22,5 m/sek = 81 km/h.

Då var det klarlagt, nej för katten över 80 km/h relativt marken, det är fort det ..........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Min bil har avgassystemt på passagerarsidan som mynnar ut just framför bakhjulet och på förasidan sticker mina filter till förgasarna ut genom huven, kör även med en enkel vindavvisare.

Vi gjorde en helt ovetenskaplig mätning/lyssning på min bil och det visade sig att det mesta

ljudet är insugningsljud, i alla fall vid acceleration.

Sen tar nog vidbruser överhand, i alla fall för den som sitter i bilen.

Jag kör oxå nästan alltid med formgjutna hörselpluggar så jag upplever inte detta som ett problem.

Men håller med Christer J, satsa på en bra ljuddämpare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har avgsssystemet på förarsidan. Har ingen ruta utan vindavvisare och kör normalt med hjälm utan hörselskydd.

Motorn har turbo i och för sig så bilen är relativt tyst.

Jag upplever inte att det är ett problem med avgassystemet på förarsidan.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har avgsssystemet på förarsidan. Har ingen ruta utan vindavvisare och kör normalt med hjälm utan hörselskydd.

Motorn har turbo i och för sig så bilen är relativt tyst.

Jag upplever inte att det är ett problem med avgassystemet på förarsidan.

/Peter

det är nog ok med en bra dämpare + turbo , jag åker dumt nog 3" och hade nog mått gott av 2,5" och därmed lite mera ull i dämparen, allt är hyfsat tyst tills laddet kommer då byts ljudet från mörkt behagligt till något vrål prop.gif ( i allafall 50 cm från mynningen är man sitter)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...