Jump to content

Tävlingskatalysator på Hayabusamotor. Utrymmesproblem.


FuryBusa

Recommended Posts

Hej!

Skriver mitt första inlägg i detta forum och jag vet inte hur välkommen min bil är då den inte är en Sevenkopia.

Jag har nyss varit i England och köpt en Fisher Fury med en Hayabusamotor. Min avsikt är att tävla i SPVM:s klass Modsport.2 men jag har lite att fixa till innan bilen är startklar. Det första som står på agendan är vagnboken. Bilen saknar idag katalysator och utrymmet för att få dit en katalysator är mkt begränsat. Där 4-2-1 slutar är det ca 10 cm till lambdasensorn och efter den går ljuddämparen på efter 5-7cm. bilen är högljud som den är och måste klara 95db på banan så att minska ljuddämparen är ingen lösning. Hur har ni med Busamotor och sidomonterad ljuddämpare löst detta?

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

förstår ditt problem,ältrade de där ett tag själv..

så här gjorde jag,köpte 2 st hayabusa dämpare som jag rensade

från en massa bafflar o jox ! svetsade ihop ett ytter hölje

som va så lång som de bara gick :516: kapade lite i bakskärmen.

Den jag hade innan som funkade ljud mässigt var 800 mm lång o 130 i diameter 50 mm perf rör.

tappade ca 200 mm på den nya ! dock är den lite större volym mässigt så jag hoppas på att de funkar.

2 st bec i modsport :515: ska bli kul som ***

post-3782-0-31773300-1299657097_thumb.jpg

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit. Fury är trevliga bilar.

Alla här har inte Seven kopior. det finns Cobra och annat. själv har jag en Dutton.

Angående ljud så dämpar katalysatorn också en del. Det finns små katta att sätta i röret.

Röransl. kan man kapa

http://www.ray.se/race.htm

http://dalhems.com/Product.aspx?guid=cd61dda2-dda8-4d62-97b1-d036d58fb3c0

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Du är absolut välkommen hit med din Fury. Jag har själv sneglat på en sån vid några tillfällen.

Tyvärr kan jag inte ge dig något svar på din fråga, men önskar dig lycka till i tävlandet.

Skickat från min HTC

Link to comment
Share on other sites

Tack för välkomnandet och tack för tipsen! Det blir till att kapa och vara kreativ. :)

Dikets lösning var ju Rock´nRoll, men utrymmet ovanför ljuddämparen är obefintligt om jag inte vill ta bort karossen på vänster sida... :)

Edited by FuryBusa
Link to comment
Share on other sites

2 st bec i modsport :515: ska bli kul som ***

B)

Men jag har bara tävlat med slö miata så jag är rädd för att du inte får så mkt motstånd av mig denna säsong :surrender: Tar nog ett tag innan man lärt sig hantera Furyn optimalt... :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...