Jump to content

Backspeglar


Jonas

Recommended Posts

Det är dax att besiktiga...

Är det någon som vet om man måste ha yttre backspeglar?

(Jag har en innre)

Det är inte en 7a utan en Vauxhall Viva -65.

post-112-0-18110100-1299327447_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är dax att besiktiga...

Är det någon som vet om man måste ha yttre backspeglar?

(Jag har en innre)

Det är inte en 7a utan en Vauxhall Viva -65.

post-112-0-18110100-1299327447_thumb.jpg

Jag har alltid besiktigat min gamla Alfa GTV -70 med bara en vänster ytterspegel.... vet inte om det är ok, men aldrig någon som påpekat......

Link to comment
Share on other sites

Från och med 1969 ska ha ytterbackspegel så upp till 1968 krav på 1 backspegel och den sitter normalt inne i bilen.

Jag har hittat nåt nu.

15 § Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1969 till och med 1985 års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 46, eller

2. uppfylla kraven i bilaga till Trafiksäkerhetsverkets äldre föreskrifter (TSVFS 1985:38) om backspeglar. Kravet på infällbarhet i 5.5 i bilagan gäller inte backspegel som tillfälligt används för att uppfylla siktkraven bakåt då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie beckspeglar.

16 § Bil, utom chassi utan förarhytt, som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1968 eller tidigare års modell skall ha minst en backspegel som är så placerad att föraren kan iaktta bakomvarande trafik. Denna spegel skall uppfylla kraven i Avsnitt 5 i bilaga till Trafiksäkerhetsverkets äldre föreskrifter (TSVFS 1985:38) om backspeglar.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...