Jump to content

Import och registrerig av Kitcar


ClaesDK

Recommended Posts

Som tidigare nämnts har jag tagit min MK med från England till Sverige. Jag har dock förstått att det är omöjligt att registrera den här, eftersom den är färdigställt, utan att behöva ta isär den igen. Men jag har i dag fått nytt hopp från en vän i Cobra klubben i Danmark. De avser att vidta rättsliga åtgärder mot dom danska myndigheterna, eftersom det finns EU-regler för bilar i små volymer som inte har ett typgodkännande, som kräver EU-länder att godkänna andra EU-länders test av den typ av fordon. Detta innebär att om en bil har genomgått en godkännandeprocess som SVA i England, och var registrerat i det landet, maasta myndigheterna i det nya landet acceptera processen och inte gora om några av testerna. Laenderna måste därför lita på varandras testar.

Finns det någon i Sverige som har försökt att gå till domstol?

Edited by ClaesDK
Link to comment
Share on other sites

Om det nu prövas av Danska myndigheter måste oxå prövning ske av Svenska myndigheter oxå. Under tiden rekommendera skulle jag monterat ner bilen och gjort allt efter det regelverk som finns. För bara en remiss till prövning kan tar flera år.

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare nämnts har jag tagit min MK med från England till Sverige. Jag har dock förstått att det är omöjligt att registrera den här, eftersom den är färdigställt, utan att behöva ta isär den igen. Men jag har i dag fått nytt hopp från en vän i Cobra klubben i Danmark. De avser att vidta rättsliga åtgärder mot dom danska myndigheterna, eftersom det finns EU-regler för bilar i små volymer som inte har ett typgodkännande, som kräver EU-länder att godkänna andra EU-länders test av den typ av fordon. Detta innebär att om en bil har genomgått en godkännandeprocess som SVA i England, och var registrerat i det landet, maasta myndigheterna i det nya landet acceptera processen och inte gora om några av testerna. Laenderna måste därför lita på varandras testar.

Finns det någon i Sverige som har försökt att gå till domstol?

Jag skulle vara försiktig i frågan om jag vore som ni. Tänk på att vi troligen har om inte världens så åtminstone Europas generösaste regelverk kring hembyggda fordon. Om övriga länder får reda på att våra byggen måste godkännas i andra länder kanske de reagerar med krav på att vi måste ha hårdare regler i Sverige med tanke på eventuell export. Och då har ovanstående prövning i domstol bara försämrat för oss alla som bygger bilar i Sverige. Så mitt råd är: Tänk över detta en gång till eller låt SFRO sköta sådana här ärenden. Deras erfarenhet kring kontakter med myndigheterna överstiger troligen våra med hästlängder. Glöm inte vilka som fick igenom nuvarande regler en gång i tiden.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Utan att ta ställning till "Domstol eller inte Domstol" är bra eller ej utan endast titta på tid och pengar för bilägaren.

SFRO1 + buller + SFRO2 + ursprungskontroll + vägning + Regbesiktning = cirka 9000 SEKoch en total tid för genomförande på 8 till 12 veckor beroende på bullerprovsmöjlighet och tiden för ursprungskontroll. Kan gå på 6 veckor om man har bra flyt överallt

Detta skall ställas mot:

Domstolskostnad? Övriga kostnader? Tid att genomföra? Möjlighet att vinna?

Kan noteras att alternativet att ta SFRO-svängen ger ett fastpris inget övrigt tillkommer. Alternativet vid förlust i domstol blir SFRO plus högst troligt även domstolsrelaterade kostnader samt tid.

Sedan kan jag personligen hålla med Lowflyer att Sverige har idag unika, generösa och bra regler för amatörbilbyggare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att det är enklare i England än i Sverige?

Utan att ta ställning till "Domstol eller inte Domstol" är bra eller ej utan endast titta på tid och pengar för bilägaren.

SFRO1 + buller + SFRO2 + ursprungskontroll + vägning + Regbesiktning = cirka 9000 SEKoch en total tid för genomförande på 8 till 12 veckor beroende på bullerprovsmöjlighet och tiden för ursprungskontroll. Kan gå på 6 veckor om man har bra flyt överallt

Detta skall ställas mot:

Domstolskostnad? Övriga kostnader? Tid att genomföra? Möjlighet att vinna?

Kan noteras att alternativet att ta SFRO-svängen ger ett fastpris inget övrigt tillkommer. Alternativet vid förlust i domstol blir SFRO plus högst troligt även domstolsrelaterade kostnader samt tid.

Sedan kan jag personligen hålla med Lowflyer att Sverige har idag unika, generösa och bra regler för amatörbilbyggare.

Link to comment
Share on other sites

JonasJonson: --- Jag har fått för mig att det är enklare i England än i Sverige? --- Jag har aldrig reggat en bil i England men jag har över åren uppfattat att det finns en mängd SVA regler som "små gummituttar" på alla bultar som skydd mot personskador och en massa annat smått och gott samt att det är ett plottrigt regelverk. Jag kan ha fel. För mig är den kära VVFS 2003:22 och tillhörande regler, klara, enkla, logiska och rättvisa. Sedan att det inte alltid överallt bedöms lika det handlar mer om personlig fokus hos olika besiktningsinstanser.

--- Sedan kan jag personligen hålla med Lowflyer att Sverige har idag unika, generösa och bra regler för amatörbilbyggare. ----

För bara 9000 SEK så har man tillgång till bra regelverk och faktiskt kan "plocka isär och bygga ihop en kitcar" som egentligen är "massproducerad" och inte med automatik faller inom ramen för begreppet amatörbyggd. I alla fall inte om man bara plockar isär och plockar ihop med nytt ramnummer utan att svetsa eller bygga om.

[Det är det jag menar med generösa.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

De engelska reglerna är enklare på det sättet att i princip allt om vad som är tillåtet och inte tillåtet finns dokumenterat, ett otroligt regelverk som det bara är att rätta sig efter om man vill få igenom bilen, bilen kan också behålla sitt ursprungliga registreringsbevis vilket betyder att en 7a kan vara registrerad som en obyggd sierra vilket i sverige skulle vara helt omöjligt.

De regler vi har i sverige kan tyckas diffusa och godtyckliga men de är mycket mer tillåtande än i många andra länder, vi har en organisation som genom sitt kunnande kan godkänna olika lösningar även om de aviker en aning ifrån regelverket, en helhetssyn.

Även om EU reglementet säger att det skall vara möjligt att få en "amatörbyggd" bil godkännd i ett annat land så tror jag processen blir mycket kostsam även om du skulle får rätt.

Mitt förslag är att du kontaktar en representant från SFRO och beskriver problematiken för att komma fram till en gemensam lösning.

/John

Link to comment
Share on other sites

Jag har absolut inte tänkt att gå till domstol själva. Men om myndigheterna 1 gång har tappat i domstol, bildar det prejudikat och du behöver inte gå igenom den rättsliga processen varje gång du kommer att registrera en ny bil.

Dom engelska reglerna är kanske lite komplicerade, men det är ett test som tar 3-4 timmar och sedan är det färdigt (175 pund tror jag). Ingen dokumentation är nödvändigt för dom vilken metall den är gjord av, eller krocktester. Kvitto från donor vehicle, motor och andra använda delar bifogas. Inga restriktioner om hästkräfter, dom endast bedömmar om den kan hålla och om den kan bromsa.

Link to comment
Share on other sites

det gick en serie om bygga kitcar i england på discovery för en 5-6 års sedan och då visade dom hur det gick till på besiktningen, en rätt så avancerad

besiktning trots allt, och i england har dom en regel som vi inte har här , och det är att besiktningskillen kollar med ett radieverktyg så att inga vassa kanter förekommer vare sig på insidan eller utsidan och det kan vara nog så svårt att uppnå.

Om vi tittar på vårat sätt med sfro och bilprovningen som vi ska gå igenom så är det egentligen inga större problem om man håller sig till dom regler som finns, problemen kommer när någon vill ta genvägar eller tycker att "så borde det inte vara" och sen struntar i vad som gäller , eller inte sätter sig in i regelverket tillräckligt bra.

Det är trots allt vi som bygger bilarna , inte sfro eller ts.

min egen erfarenhet säger att det har funkat bra så länge man har följt vad som gäller och ser till att mydigheter får dom papper som dom ska ha .

Sfro killarna går att föra en diskusion med och är för det mesta :D trevliga .

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Frågan är inte om sfro eller sva är bäst, inte heller om det går at slippa undan systemet, men jag tycker bara man skulle få registrera en bil i et annat land, om den har värat igennom en besiktningsprosess.

Alle länder får ha deres egen kontroll. Men dubbelkontroll är inte fair. Speciellt inte om man måsta plocka isär bilen en gång til.

:)

Link to comment
Share on other sites

Frågan är ändå lite mer komplicerad än vad det framställs som här, tycker jag.

Det stämmer i grunden att ett fordon som godkänts i ett EU-land enligt gällande direktiv (2007/46/EG om jag inte tar fel) normalt sett ska godkännas även i andra EU-länder. För det vi normalt sett kallar för "helfordonsgodkännande" av serietillverkade fordon i originalskick är det ju inget problem.

Nästa nivå är "Fordon som tillverkas i små serier" (lågserie), där det finns två underkategorier - EG-typgodkännande och nationellt typgodkännande. För EG-typgodkännande finns det vissa undantag från grundreglerna, men alla medlemsländer har godtagit dem och därför ska det inte vara något problem att importera/regga en sådan bil heller. Nationellt typgodkännande ger varje enskilt land möjlighet att göra egna undantag. Den möjligheten begränsar också möjligheten att "fritt" importera/regga en sådan bil i ett annat land. Det är fortfarande så att grundprincipen är att det ska gå MEN mottagande land kan vägra, om det finns "godtagbara skäl att anser att de tekniska bestämmelser enligt vilka fordonet godkändes inte motsvarar dess egna".

SVA (eller IVA numera) går under en annan kategori, "Enskilda godkännanden" som ger medlemsstaterna ännu större möjligheter till egna undantag. På samma sätt som för nationellt typgodkännande gör den möjligheten att mottagande land, på precis samma sätt, får begränsa möjligheterna att regga dem.

Rent konkret handlar det alltså om att reda ut om Englands SVA/IVA motsvarar de svenska tekniska kraven på amatörbyggt fordon (eller i vart fall inte är väsentligt sämre).

För ett land som helt saknar (nationella) regler för enskilda godkännanden/amatörbyggt fordon kan det ju bli ännu knepigare juridiskt sett.

Det är i mina ögon (min personliga åsikt alltså) bra om detta prövas juridiskt. Jag tror inte att ett utslag direkt påverkar Sveriges regler för amatörbyggt fordon, i alla fall inte negativt. Dessutom tror jag att det måste prövas land för land, eftersom varje land har egna (eller inga) nationella regler.

Praktiskt sett så har ju SFRO tyckt att import av amatörbyggen är OK om man kan visa att de är amatörbyggda, och om de klarar en svensk SFRO-besiktning. Vi tror ju nämligen att systemet med byggbesiktning, kontroll av ingående material och ett riktigt körprov är bra för trafiksäkerheten.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Får vel prata med SFRO. Dom kanske är snällere en man tror :) . Närmste SFRO prövning hittar jag vel på hemsidan.

Problemet är jo mycke större i Danmark. Det går inte alls att registrera et amatörbygge. 7erna i Danmark, Dax, Westfield och likn. är alla registrerade som Lotus 7....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får vel prata med SFRO. Dom kanske är snällere en man tror :) . Närmste SFRO prövning hittar jag vel på hemsidan.

tittar du på realpintos kommentar under Avataren tror jag du ser att du redan träffat på SFRO prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som fått en importerad bil godkänd som amatörbyggt fordon genom att plocka isär den och gå igenom SFRO-besiktningarna? Jag tycker det känns som ett konstigt förfarande, för man lär ju inte lura någon SFRO-kontrollant att man byggt den själv. Och hur mycket ska bilen i så fall plockas isär?

Link to comment
Share on other sites

Det finns kriterier som ska uppfyllas för att räknas som amatörbyggt.

Man kan ju inte ta en BMW M3 o plocka ner o säga att man byggt den själv o sedan montera ihop den.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som fått en importerad bil godkänd som amatörbyggt fordon genom att plocka isär den och gå igenom SFRO-besiktningarna? Jag tycker det känns som ett konstigt förfarande, för man lär ju inte lura någon SFRO-kontrollant att man byggt den själv. Och hur mycket ska bilen i så fall plockas isär?

Jag är inte 100% säker, men ska det inte finnas en GT40 från england som gått igenom den proceduren

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är faktiskt att man kan visa att den är "byggd av enskild person för eget bruk", dvs att det inte är ett fabriksbygge. Det är ju helt okej att köpa ett långt framskridet påbörjat bygge i Sverige, det är ju egentligen samma sak att handla från ett annat land.

Jag har besiktat minst ett fordon som byggts utomlands av en enskild person, brukats ett tag där och sedan kommit in till Sverige, och här anpassats för svenska regler. Men i strikt mening är det inte "import" av ett fordon, det är ju en nyregistrering det handlar om.

Problemen kommer snarare av att väldigt många engelska byggen inte klassas som amatörbyggen eftersom det ofta är för mycket som levererats i lådor. Plus då att de tekniska kraven skiljer en del.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...