Jump to content

Fästa bromsrör mot bromsslang


Antas

Recommended Posts

Idag besökte jag ett Luleåföretag (Hydraulikmontage AB) för att diskutera bromsslangar.

Från oken till chassit blir det stålomspunna slangar som är plastöverdragna.

Övergången mellan slang och rör ska sitta fast anbringad på chassit.

1 på bilden visar hur det var på donatorn. Kom på ett smartare sätt att fästa slang/rör, nr 2 på bilden är en adapter som man med muttern drar fast i en hållare (liknande den på 1.)

Biltema har massor med bromsrör i olika längder. Tänkte kombinera dessa så att de passar hela systemet. Det problem som uppdagades var att adaptern är "spetsig" på varje anslutningssida. Hydraulikmontage kunde pressa på en passande anslutning på slangen, någon adapter som hade spets på ena sidan och kona på andra sidan kände dom inte till. Samtliga rör på Biltema var gjorda för kona på adaptern (se röret på 1). Såg att bland Biltemas slangar fanns vissa som var anpassade för "spets".

Emotser synpunkter,råd och dåd samt tips hur att förfara.

Antas

Nu är det sommar, -5,5 i Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

hej antas

jag kör med alternativ 2 , köpte bromsrör och koningsverktyg på biltema - fick då den längd som jag ville ha - kanske inte billigast men jag kände mig rätt stolt efter att ha fått till det. Använde ingen bockningsmaskin utan bockade alla rör för hand mot ett 25 mm rör - tror att om du skall köpa adapter för att få det att fungera så kommer det att bli dyrt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kan du använda invändig gänga? då ska det vara som ditt bromsrör i 1.?

http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=66487

Fästmuttern på röret ska ha invändig gänga och röret ska ha en "tratt" för att passa ihop med adaptern. Om det skulle gå att få tag på en adapter med "kona" på ena sidan och "tratt" på andra sidan vore problemet löst.

Link to comment
Share on other sites

hej antas

jag kör med alternativ 2 , köpte bromsrör och koningsverktyg på biltema - fick då den längd som jag ville ha - kanske inte billigast men jag kände mig rätt stolt efter att ha fått till det. Använde ingen bockningsmaskin utan bockade alla rör för hand mot ett 25 mm rör - tror att om du skall köpa adapter för att få det att fungera så kommer det att bli dyrt

kenneth

Vilket koningsverktyg använde du?

19-1261 (1199 SEK), 19-1260 (1199 SEK) eller 19-837 (299 SEK) ?.

Link to comment
Share on other sites

Vilket koningsverktyg använde du?

19-1261 (1199 SEK), 19-1260 (1199 SEK) eller 19-837 (299 SEK) ?.

jag använde det billigaste alternativet - (19-837) - jag köpte också ett rörbockningsverktyg - men efter att ha läst på vårat forum, var det någon som svarade att han alltid bockade med ett rör och sina egna tummar - jag provade samma sak - rörbockningsverktyget använde jag aldrig ( använde det när jag bockade om röret till oljestickan - där fungerade det bra) - testa på ett vanligt bromsrör - märk det på något sätt så att du vet åt vilket håll du skall böja röret - det är lätt gjort att böja det åt fel håll när man går från bilen till skruvstädet (brukar sätta fast "mitt 25 mm rör där) - när man sedan kommer tillbaka till bilen så blev det fel (märkning underlättar mycket)

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Problemet är inte på slangsidan, där får jag "kona" eller "tratt" som val, det är på rörsidan problemet uppstår. Adaptern har kona i båda ändarna vilket samtliga rör jag har sett på också har. "Kona" mot "kona" går ej det måste vara "kona" mot "tratt" för att bli tätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Varför inte bara välja en nippel till slangen som är en skottgenomföring, alltså en lång yttre gänga, som man för igenom ett fäste i ramen.

Slangen fixeras sen med en mutter och röret förses med nippel med invändig gänga.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Har du någon bild på en sådan nippel?

Om du tittar på nr 2 på min bild så förs den nippeln genom ett fäste och säkras med en mutter. Vad är skillnaden?

Ahh....nu kom jag på hur du menar! Det betyder en koppling mindre som kan bli otät.

Ska kontakta hydraulikfirman på måndag.

Link to comment
Share on other sites

Har du någon bild på en sådan nippel?

Om du tittar på nr 2 på min bild så förs den nippeln genom ett fäste och säkras med en mutter. Vad är skillnaden?

Ahh....nu kom jag på hur du menar! Det betyder en koppling mindre som kan bli otät.

Ska kontakta hydraulikfirman på måndag.

jag tänkte på Biltema 66487

Link to comment
Share on other sites

hej antas

jag kör med alternativ 2 , köpte bromsrör och koningsverktyg på biltema - fick då den längd som jag ville ha - kanske inte billigast men jag kände mig rätt stolt efter att ha fått till det. Använde ingen bockningsmaskin utan bockade alla rör för hand mot ett 25 mm rör - tror att om du skall köpa adapter för att få det att fungera så kommer det att bli dyrt

kenneth

Går det att kona en "tratt" med Biltemas verktyg 19-837 (299 SEK)?

Link to comment
Share on other sites

Thomas,

om den ska fungera måste det vara "tratt" i båda ändarna (Biltema 66487).

Tänker avlägga ett besök på Biltema inom en tim, ska kolla då.

Antas

Tropisk värme i Luleå, -1,3 c.

Link to comment
Share on other sites

Japp,den nippeln är betydligt enklare och bättre än den jag, mitt klantars......, försöker att montera.

På måndag blir det ett nytt besök på Hydraulikmontage AB för att försöka hitta 4 st "godbitar".

Tack för bilden!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det gick alldeles utmärkt.

Firman fixade nipplar och slangar enl mitt önskemål och behov på direkten.

Jag funderar nu på att dra stålomspunna slangar i hela bromssystemet istället för kopparrör.

Har köpt bromskraftsbegränsare med ratt (bak)från Dalhems. Beställde i sann Locostanda den billigaste, 485 + moms. Efter någon dag fick jag ett mail där de beklagade att tyvärr fanns inte den "billiga" och de undrade artigt om de istället kunde få skicka en Wilwood bromskraftbegränsare. Självklart till samma pris som den "billiga"! Icke ovilligt gick jag med på detta!!!

Den orangea kulören på fästplåten till nippeln föranledes av att den kommer från en kasserad snöslunga. Slungan är arbetslös på sommaren så den får bidra med ett transplantat.

Antas

Håller fortfarande på att trixa med gaslänkage.

Luleå -1,8 c (28.8 F)kl 8:29.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Ok, så du köpte nya slangar...

Kom du fram till om det är ok att göra en "tratt" med koningsverktyget?

(Kom precis på att vi har rabatt hos Hydroscand AB så jag tror jag traskar runt hörnet och kollar om dom har någon lösning!)

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte inget koningsverktyg.

Auto Ohjanperä AB i Luleå fixar bromsrör med nipplar till priser som inte gör det motiverat att köpa verktyget.

De gör "kona" eller "tratt" som jag vill ha det. Firman tar hälften av vad Mekonomen tar för motsvarande.

Link to comment
Share on other sites

Kom du fram till om det är ok att göra en "tratt" med koningsverktyget?

Jag har det där biltemaverktyget och jag har gjort både bulor och trattar med det. Vill minnas att jag först gjorde en vanlig bula (vill gärna skriva ollon men det vågar jag inte) och därefter tog bort "mallen" och körde ner den spetsiga konan (därför det heter dubbelkoning?). Tätt blev det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan officiellt meddela att samtliga rör och slangar är dragna på bromssystemet på bygget.

Tänkte dra slang från bromskraftsbegränsaren bak till huvudbromscylindern men när jag fick höra priset på den slangen (ca 500+ SEK) bestämde jag mej på stående fot för kopparrör.

Auto Ohjanperä AB i Luleå tillverkade röret inkl två nipplar för 60 SEK! Locost!

Antas

Gas och bromsförare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...