Jump to content

Tankluftning genom kolkanister?


Recommended Posts

Håller på med anslutningar till tanken och har djupa funderingar runt luftningen.

Någon som vet hur kolkanistern till Ford Scorpio V6 2,9 -88 fungerar?

Det finns ett T-rör mellan kanistern och manövermagneten. Om jag suger/blåser i slangen mellan manövermagneten och motorns insug är det stopp i slangen. Det är logiskt med tanke på att manövermagneten ska öppna ibland och suga ut de bränslegaser som har samlats i kolet i kanistern.

Slangen som går uppåt (mellan kolkanistern och manövermagneten) på bilden har inget motstånd om man suger/blåser i den. Kan den slangen användas för luftning av tanken? Om ja,måste väl den slangen sitta högt på påfyllningsröret och helst gå i en båge uppåt för att undvika att bränsle kan rinna ner i kolkanistern? Ev överfyllningsskydd bör väl då monteras nedanför luftningsröret för att inte riskera att bränsle vid överfyllning rinner ner i kanistern? Iofs borde väl luftningsslangens båge uppåt förhindra det. Ska det vara backventiler på båda slangarna? Överfyllningsslangen borde i så fall tillåta att det överfyllda bränslet rinner ut och förhindra att luft sugs in. Vad händer med kolkanistern när manövermagneten öppnar och motorns undertryck suger ut bränslegaserna ur den? Med minskat bränsle i tanken ska luft tillföras och det sker via T-anslutningen. Vad är det då som säger att bränslegaserna i kolet sugs ut istället för "friskluften" som går till tanken?

Någon som vet på detta eminenta forum?

Personligen skulle jag vilja slänga kolkanistern åt helve......

Antas

Lider av andnöd dock icke andlig nöd.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Vid något tillfälle har det kommit till min kännedom att om donatorn var försedd med kolkanister så skulle bygget också ha kanister. Hoppas att jag har hört fel!!!!

Det är en "luftningshatt" på kanistern så jag misstänker att den tar luft genom den.

Ingången till kanistern från tanken är den som jag ritade in från T-stycket. En fundering jag har är om detta är "luftningen" även i donatorns tank?

Link to comment
Share on other sites

personligen tycker jag att du kan glömma allt vad kolkanister heter - vad säger SFRO-boken? det här vore en perfekt fråga för cealm - han har kontroll på vilka bestämmelser som gäller

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Till Unaimed.

"Helst" ska det uttydas "bör" eller ska det vara liktydigt med "skall"?

Hur tolkas det av SFRO´s och SBP´s besiktningsmän?

Antas

Juridiskt yrkesskadad.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

luftning av tank kan inte vara den ansl. Gaserna ska ju gå igenom kolet annars ingen funktion.

men jag behövde inte ha 2006

Om jag mot förmodan vill (!) ha kolkanistern inkopplad, hur ska den vara inkopplad?

Link to comment
Share on other sites

Varning! Tolkning! Varning!

Om det är ett krav borde det väl stå ska.

Nästa mening lyder: Avluftning med tanklock som "andas", som alla bilar hade på 1960-talet, innebär att du släpper ut en massa kolväten som förstör. Detta system ska alltså undvikas så mycket som möjligt.

Luftning genom tanklock är väl jämställt med rör?

Link to comment
Share on other sites

I mitt yrke (juridik) gäller att "bör" kan tolkas "skall" om det i rättspraxis har funnits sakskäl till det.

Samma gäller ordalydelsen "undvikas så mycket som möjligt".

För den som inte är juridiskt bevandrad kan det tyckas som hårklyverier. Antag att det bland besiktningsmän tolkas som att man ska ha kolkanister dvs "bör"="ska" så får det konsekvenser för byggarna direkt, man måste montera in kolkanister vare sej man vill eller inte.

Personligen tror jag att SFRO och SBP har besiktningsmän som ser praktiskt och vettigt på tolkningarna. Det är nog bara i politiken som logiken inte överensstämmer med verkligheten.

Nåja, min fundering gällde inte hårklyverierna utan snarare om det går att avlufta tanken via T-stycket på slangen från kolkanistern.

Link to comment
Share on other sites

Här är jag Antas, jag har visst missat hela resonemanget i denna tråd. Jag har haft hela uppmärksamheten på hålborrade brickor i titan.

Antas: Så länge VVFS 2003:22 gäller för oss amatörbilbyggare så kan du använda din kolkanister till andra uppdrag. bilen behöver den inte och inte heller SBP.

Hmmm -- Det är nog bara i politiken som logiken inte överensstämmer med verkligheten. -- hur menar du här?

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu skall den förpassas till kolkanisterhimmelen.

Nu till nästa fråga, bör man ha backventil på tankluftningsslangen. Det borde förhindra bensinlukt.

Antas

Sommaren är här, -2,9 c i Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Antas: backventil på tankluftningsslangen Kolla resonemanget häromveckan i Kilkennys byggtråd.

Grattis -- Sommaren är här, -2,9 c i Luleå ---, Det är precis samma här någon liten ynka grad på fel sida strecket.

Och felet är? --- Det borde förhindra bensinlukt ---

En backventil är rätt ok men en öppen luftning är ok det också och luktar, nja inte har jag märkt något på mina bilar, men jag kör kanske för sällan......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej och hallå!

Detta har upptagit även mina tankar(Häpp!)från och till, kolkanisters vara eller icke vara. Kan den inte vara lite bra att ha i alla fall? Har för mig att jag läste på någons tråd att hans bil (med enkel avluftningsventil) stod och luktade bensin i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer min kolkanister att förpassas till sin himmel.

Idag har jag jagat runt stan för att lösa tankventilationen. Behöver två backventiler. En som släpper in luft till tankventilatitionen men inte släpper ut bränslegas och en till överfyllningsskyddet på tanken, den ska släppa ut bränsle men inte bränslegas och luft in. Bågen uppåt på luftningsslangen är till för att bränsle inte ska rinna in i den slangen om överströmmningsröret inte hinner "ta undan" vid överfyllning.

Mekonomen trodde att de hade backventiler men de orkade inte söka, en annan firma kunde kanske (!) ta hem. Jag tröttnade och for istället till Auto Ohjanperä OY här i Luleå. Jovisst, de plockade fram lämpliga backventiler på momangen till det facila priset av 74 SEK/st! Har kollat priserna på Dalhems, de är astronomiska jämfört med detta. Jodå, kvalitén kan ju vara bättre men ändå. Ingen kommer att kunna se att det inte är dyra backventiler under tanken. Ingen idé att skryta om de inte syns!

Passade på att fråga om mitt bromsproblem (se annat inlägg). Inga problem, de fixar bromsrör och nipplar enl mina önskemål. Jag fick gärna vara med vid tillverkningen. På min fråga "vad kostar det" blev svaret "vi brukar ta halva Mekonomenpriset". Det förefaller bli billigare och bättre än att köpa färdiga rör på Biltema. Cealm skrev i något inlägg att koaxialkabel till TV var utmärkt att mäta och forma bromsrör med. Tänker ta det rådet ad notam och gå ut i verkstan för att börja mäta. Spännande och intressant!

Bifogar en principskiss på tankventilationen.

Alla synpunkter tas tacksamt emot. "Bättre att låta andra göra misstagen än en själv" brukar det heta.

Antas

Läge för bar överkropp i Luleå,+0,2 c kl 13:11

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

behövs överfyllnadsskydd? jag har inte behövt nåt. bränsle påfyllningen stänger av när det börjar bli fullt.Det kan nog komma gaser ut genom det också

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Detta meddelande skrivs som upplysning till er i kolkanisterfrågan.

Alltid intressant att ta reda på hur saker fungerar/inte fungerar mm.

Idag var jag på Ford och diskuterade kolkanisterhelve...med några förmän och mekaniker.

Kanistern fungerar som jag har ritat på bilden i första inlägget, tankens lufttillförsel sker igenom kanistern. "Friskluften" går genom kolet! Magnetventilen pulsar suget från motorns insugningssida. Från början hade Ford problem med att pulserna ibland interfererade med motorn med följd att gången kunde bli ryckig. Kanistrar håller sällan mer än 2 år därefter hade de ingen miljöeffekt. När jag omnämnde att donatorn var från -88 väckte det många skratt, rådet var "kasta skiten". Egentligen hade systemet kommit till enbart för att "miljönördarna" skulle kunna stoltsera med att ha genomfört en miljöåtgärd som i verkligheten var mer eller mindre värdelös.

Fordsnubbarna tyckte att min avsikt att montera tanktilluften med en backventil var både enklare och snyggare.

En annan åsikt som framfördes var att den kanske går att använda till rening av "dunken", dvs hembränt.

Till Thomas: jag gör nog inget överfyllningsskydd, verkar vara "to overdo it".

Antas

Grävande men knappast renande undersökare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...