Jump to content

Jockes Alfa Seven


joaba

Recommended Posts

joaba: Det klarade du galant. Ser också att du gör som jag, har verkstadskonst på väggen. Både bilen på bordet och på väggen ser bra ut.

Tack men dom blev nog lite stora:(

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina svetsar!! :notworthy:

Tycker jag ser ett TIG handtag på bilderna. Hur fungerar det att punkta med en sådan? Går det att göra det med en hand utan tillsatsmaterial, dvs bara smälta ihop bitarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Kul bygge, är ramen helt egenkonstruerad eller är det någon befintlig konstruktion som anpassats för Alfans drivlina? Jag gillar upplägget i alla fall, bredden på kardantunneln ställer till och med en Hummer i skamvrån. Vad är det för Alfa som fått släppa till delarna?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Vad kul med ytterliggare en Alfa Seven. Ser att du bygger med 116-transaxel och Nordmotor. Själv gör jag nästan tvärtom - jag har 105 bakaxel och låda med TS-motor.

Ser riktigt snyggt och prydligt ut!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina svetsar!! :notworthy:

Tycker jag ser ett TIG handtag på bilderna. Hur fungerar det att punkta med en sådan? Går det att göra det med en hand utan tillsatsmaterial, dvs bara smälta ihop bitarna?

Tack, jodå d går bra bara man inte gradar för mycket helst inget alls så e d bara att smälta ihop:)

Edited by joaba
Link to comment
Share on other sites

Är det dubbdäck till karten jag ser på hyllan? Det är ju t.o.m. roligare än att köra se7en på bana ;) :D

Jorå skarpsynt kille ja d e nog kul men jag sålde dom vidare förra vintern:( jag har nog en kart som är från dina trakter (Gabrielssons gamla C-kart)

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Kul bygge, är ramen helt egenkonstruerad eller är det någon befintlig konstruktion som anpassats för Alfans drivlina? Jag gillar upplägget i alla fall, bredden på kardantunneln ställer till och med en Hummer i skamvrån. Vad är det för Alfa som fått släppa till delarna?

Den är byggd efter Alfa Ronnys ritningar med vissa förändringar, och d är en Alfetta GTV -83 2,0 som fått släppa livet till (den va i o för sig redan död) med lite nyare motor men fortfarande nordmotor.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

Vad kul med ytterliggare en Alfa Seven. Ser att du bygger med 116-transaxel och Nordmotor. Själv gör jag nästan tvärtom - jag har 105 bakaxel och låda med TS-motor.

Ser riktigt snyggt och prydligt ut!

//

JEK

TACK

Link to comment
Share on other sites

Hej o Välkommen!!

Kul bygge, det kommer bli intressant att följa.

Extra kul med en Hallänning till :lol: :lol:

Janne

Tackar ja vi är för dåliga här nere:)

Link to comment
Share on other sites

Ja d e ju bra att sprida ut bra grejor så dom inte ligger och samlar damm.

Har precis monterat på toppen efter en liten renovering med glasblästring,portmatchning,volymmätning och mirrafräsning av säten och slutligen ett litet renskär på toppen 0,2mm,lite färg fick den också:)post-2703-0-67381600-1298126531_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att följa bygget av systerbilen. Blir riktigt fint :thumbsup:

När den är klar vore det kul och ta några bilder med bägge bilarna tillsammans.

//R

Det är väl d minsta du kan begära:)

Link to comment
Share on other sites

joaba: Har jag sagt det förr så är det en upprepning som tål att upprepas: Riktigt stilig bilram! Har du till och med infälld golvdurkplåt? Eller ser jag fel?

Nej du ser helt rätt, skulle hafft hel plåt men fick inte in den så jag fälde ner den i mellan rören blev rätt bra faktist, lite pyssel men men:)

Link to comment
Share on other sites

Oerhört snyggt bygge! Var stolt!!!!!

Speciellt gillar jag, förutom allt annat, din framvagn. Vikten tas upp av nedre spindellederna, dvs bilen hänger inte på de lederna utan står på dom. Jag har en annan variant, bilens vikt tas upp av övre lederna. Har ett psykologiskt motstånd mot att "hänga" på nedre spindellederna. I min ungdom hade jag en Opel Kadett -65, den "hängde" på de nedre spindellederna. Vid två tillfällen brast en av kullederna och bilen rutschade fram ostyrbar!!!!!! Tur i oturen att jag inte gled över i mötande körbana eller förpassade någon fotgängare till de sälla jaktmarkerna.

Antas i Luleå (-22,2 c kl 05:45)

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att hänga på husvagnen i bakgunden..... B)

Är det Toyo Proxes däck? Dimension?

Nä den får nog hänga bakom V70in, japp det är Fondmetal 7*15 med Toyo Proxes T1R 195/55/15 fram och 225*50*15 bak

vi får väl se om d blir bra det är nog brett men d ser ju bra ut:)

Link to comment
Share on other sites

Jag är också nyfiken på hur mycket bett det är i dom, har dock bara 215 bak men det räcker nog, ser det bra ut så e det bra ;),

Tror du att d e så enkelt, d låter ju kanon:)

Link to comment
Share on other sites

Som ett tips kan jag bara nämna att du inte bör ta ut dina proxes T1 på bana.

Jag kom till Anderstorp och det var krav på endast DOT. märkta däck. Jag fick köra på mina dåvarande gatdäck Toyo proxes T1 istället för "riktiga däck" och slitbanan rann i princip av som varmt smör.

Efter ett fåtal varv så körde jag i depån p.g.a. vibrationer i ratten för att se vad som hänt.

På däckens skuldror hängde gummikorvar i diameter som ett lillfinger och det var de som orsakade vibrationerna. Fick helt enkelt ta och riva bort dom så var ordningen återställd under några varv till, sedan samma sak igen. Det gick åt ett antal millimeter mönster den kvällen och jag har aldrig planerat att köpa sådana däck igen. De var randiga tvärs mönstret och hjulen behövde en ordentlig balansering efter det...

Link to comment
Share on other sites

Som ett tips kan jag bara nämna att du inte bör ta ut dina proxes T1 på bana.

Jag kom till Anderstorp och det var krav på endast DOT. märkta däck. Jag fick köra på mina dåvarande gatdäck Toyo proxes T1 istället för "riktiga däck" och slitbanan rann i princip av som varmt smör.

Efter ett fåtal varv så körde jag i depån p.g.a. vibrationer i ratten för att se vad som hänt.

På däckens skuldror hängde gummikorvar i diameter som ett lillfinger och det var de som orsakade vibrationerna. Fick helt enkelt ta och riva bort dom så var ordningen återställd under några varv till, sedan samma sak igen. Det gick åt ett antal millimeter mönster den kvällen och jag har aldrig planerat att köpa sådana däck igen. De var randiga tvärs mönstret och hjulen behövde en ordentlig balansering efter det...

Dom gick "lite" varma alltså vad hade du för lufttryck?

Link to comment
Share on other sites

En bild på hur elcentralen blev, helt ok tycker jagpost-2703-0-53498200-1299007496_thumb.jpg

En bild på bromsskivor och nav med omborrat bult mönster pga att fälgarna jag fick va 108*4 istället för 98*4

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut :racesmile:

PS: När du lägger upp bilder nästa gång, minska dom med minst 50% i t.ex programmet Paint. Så blir det lättare för oss med lite långsammare internetanslutning att kolla på bilderna. Tror även att det finns ett max antal megabyte som varje tråd får innehålla, och det vore ju trist om det blev fullt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyss njutit av bilderna på ditt chassi.

Tog mej återigen en titt på din fina framvagn. En fundering dök upp. Övre spindelleden ser vinklad ut, anta att bilen höjs vid t.ex. utgång av ett gupp (dvs hjulen sänks).Räcker rörelsemånen på spindelleden i delen som är vänd mot hjulet?

Jag har använt en liknande led som din övre men monterad som nedre led. För att få tillräcklig rörelsemån fick jag vinkla den uppåt.

Antas i Luleå.

I morgon blir det vår även här i Luleå, i allafall om man får tro SMHI.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nyss njutit av bilderna på ditt chassi.

Tog mej återigen en titt på din fina framvagn. En fundering dök upp. Övre spindelleden ser vinklad ut, anta att bilen höjs vid t.ex. utgång av ett gupp (dvs hjulen sänks).Räcker rörelsemånen på spindelleden i delen som är vänd mot hjulet?

Jag har använt en liknande led som din övre men monterad som nedre led. För att få tillräcklig rörelsemån fick jag vinkla den uppåt.

Antas i Luleå.

I morgon blir det vår även här i Luleå, i allafall om man får tro SMHI.

Hallå Antas. Du kollar förmodligen på bild Nr:2 från Vänster.

När motorn monteras i chassit, så tror jag att den övre Kulleden kommer att ligga vågrätt eller svagt neråtlutad.

Det är vad jag tror.

Link to comment
Share on other sites

Ahh,tankefel av mej! Hmmm...kan vara synfel också....eller en kombination.

Tänkte inte på att motorn inte satt i chassit.

Som det ser ut på bilden borde det se ut när bilen är "uppfjädrad" och vinkeln på spindeln blir mindre när den är "nerfjädrad".

Logiskt!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu händer d lite igen kompisen svarvar fullradie trattar till mig i 7075T6 ALU som sedan skall eloxeras i hop med pedaler och insugen och lite annat:)

Edited by joaba
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...