Jump to content

Hemmabyggd släpvagnsfråga


Malmsten

Recommended Posts

Tänkte att ni som är vana med byggen av olika slag kanske kan hjälpa mej med ett problem.

Har fått tag i en hemmabyggd släpvagn som inte är inreggad utan som fortfarande står som husvagn. Ser riktigt fin ut. Hur funkar det ifall jag skall regga in den? Vagnen är en -82a. Jag måste väl ha nån form av intyg? Problemet är att Sävsjö, som gjort vagnen, blev uppköpt av Polar för några år sedan och det då kan vara svårt att få tag i de från dem.

Har ni några tips?

Link to comment
Share on other sites

Brorsan gjorde om en husvagn till släpvagn som jag nu är ägare till.

Det borde väl räcka med chassinummer, max lastvikt står väl även på axeln ? Min är gjord på en "Ådalsvagnen", tror inte de finns kvar heller...

Var nog bara en regbesiktning som behövdes som jag minns det!

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

då jag e för slö står min till bilsläp konverterade husvagn o-reggad.. då jag sisst frågade dom lärde(besiktnings "gubbarna") för en månad sen, som gör reg besiktningar så behövs endast en vågsedel från en sertifierad våg.. vilken kan bes. berätta, sen tittar dom på släpet skriver upp ev ändrade dimisioner och ändrar från husvagn till öppet flak.. dvs gör en reg besiktning.. tipps jag fick, ett tydligt schassie nummer.. jag kompleterade med 2 extra inbankade nummer(mej veteligt inget krav) och att man skall ha tillräckligt med lastöglor..då dom dräller på jobbet blev det 16 st.. kör annat på släpet..eller ... har tänkt att göra det..

att mitt släp inte blivit reggar är en kombination av lathet/tvånget att ta ledigt från jobbet och åka till en vågstation.. måste ta tag i det...

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde om en gammal husvagn från 1967 till släpvagn för några år sedan. Monterade på ett flak från en transporter. Jag hade med mej reg. papper och fick den omtypad till släpvagn.

Ritade ihop en ritning med måtten och N-värde, och bilprovningen blev riktigt nöjda med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...