Jump to content

Sommarkärleken avställd eller inte på vintern?


Recommended Posts

- Hur gör man med avställning så här i vintertider? Har man vagnen avställd eller påställd?

Försäkringsmässigt gör det varken till eller från eftersom jag har entusiastbilsförsäkring. Men vägskatten där kan man ju kanske spara ett par kronor och lägga på någon rolig pryl till bilen istället? :lol:

- Hur funkar det om bilen är avställd och så kommer det en sådan där underbar vårdag i April, hur gör man då?

Kan man enkelt fippla till så att vagnen blir påställd via vägverkets hemsida och sedan ge sig ut och köra?

Jag ber redan om ursäkt för de här konstiga frågorna men det är bara till att erkänna, jag har inte haft sommarsportvagn sedan datorålderns intågande. :icon_oops: Egentligen borde jag skämmas!!! :516:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

-Du går in på http://www.transportstyrelsen.se/, sen klickar du på e-tjänster och sen väg. Ställ av den helt enkelt. Skatten förbrukas inte och ditt försäkringsbolag får ett meddelande om att bilen är avställd.

-I april går du in på samma sida och gör samma sak fast du ställer på den, ut och kör. Kostar 50kr att ställa på.

Link to comment
Share on other sites

Eller så har den påställd och sätter på snökedjorna. Det är faktiskt tillåtet som ersättning för vinterdäck under förutsättning att kedjorna inte "skadar" vägbanan ref brodd och piggkedjor på skogsmaskiner.

En årsskatt på runt 850kr ger cirka 70 kr/månad.

--- underbar vårdag i April...... lägga på någon rolig pryl till bilen istället? ---

Dvs ställer du av så kan du som mest köpa något roligt för 210kr. Detta är under förutsättning att skatten räknas dagsvis och inte påbörjad månad = hel månad.

Du ser ---- på kedjorna......... Bilder tack..

Link to comment
Share on other sites

Lösningen är redan postad i tråden.

Jag ställer inte av bilen på vintern. Det handlar om så lite pengar och man kan köra när man vill utan att tänka på om man är laglig eller inte :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Min är påställd för jag tänkte att jag skulle ta några balla vinterturer, men med sånt här jävla väder så kan fan åka öppet.icon_angry.gif

Nåja, nån gång ska väl solen titta fram och snön smälta bort. Eller?unsure.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...