Jump to content

Bra gratis DLNA Server


Arrowsmith

Recommended Posts

Är det någon som känner till en bra gratis DLNA server att ladda ner?

Skulle vara fint om den kunde konvertera videostream "on the fly" också.....

Har utöver Samsungs egna "PC share manager 4,2" även provat "Serviio" och "TVersity" utan att bli speciellt nöjd.....

Tips mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat Mezzmo vem blev inte speciellt nöjd med den.

För min del är problemet med de flesta att det inte inte går att köra FF & RW på DIVX filmer (på min Samsung TV).

Har tyvärr inte hittat någon som fungerar riktigt bra men skulle du hitta någon så får du gärna berätta!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Måste erkänna att jag inte är speciellt påläst om just DLNA men tänkte ändå kasta några idéer :)

Jag kör en Linux server i källaren som bl.a. kör MythTV (backend delen) och den inhyser 2 TV kort (med 3 mottagare) samt en smartcard läsare för boxerkortet. Sen har den lite mjukvara för att trixa till avkodningen av krypterade kanaler ;) På denna server har jag allt media....inspelningar, filmer, musik, bilder,..

Där jag vill titta på TV (eller annat media) har jag i dagsläget en PC (inga avancerade) som kör MythTV frontend och plockar innehåll från backend. Jag kan således nå samma media från alla datorer med Linux på (finns nog någon portering till Windows men osäker på kvaliten).

Detta tycker jag fungerar mycket bra även om det är lite pill ibland.

Jag vill kunna titta på TV och nyttja samma boxer abonnemang samt TV mottagare oavsett om jag tittar på datorn, TVn eller på projektorn

När jag skaffade Sony Playstation 3 och kopplade in den på nätverket så dök min backend upp plötsligt (ingen konfiguration) :) Har inte använt den speciellt mycket så skall inte avgöra hur bra det funkar.

Men på http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Living_Network_Alliance så finns MythTV listad som DLNA Compliant Software.

MythTV: http://www.mythtv.org/

http://blog.robertwillett.com/?p=20

http://www.mythtv.org/wiki/UPnP

http://www.mythtv.org/wiki/Developers_Notes_on_UPnP

Sen är ju XBMC rätt trevlig (http://xbmc.org/) men har varit tunn på LiveTV, har dock sett att de har sammarbete med MythTV. Dock vill jag just nu inte labba för mycket då jag hellre labbar i garaget :)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Detta tycker jag fungerar mycket bra även om det är lite pill ibland.

Är väl just det som gör att många drar sig för Linux.

Jag är hyfsad bevandrad och brukar få allt att fungera men det där med Linux är inte min kopp.

Linuxolket hävdar att det "bara" är "smågrejor" som jävlas och måste fixas manuellt.

Jag håller inte med.:(

Funderar på att streama till PS3 men det verkar vara halvtrista lösningar överlag. Eller är folk för kräsna?

Provar nog Tversity och ser om det kan vara något som fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jo, visst är det så. Skulle aldrig sätta upp en sådan lösning hos min mor & far t.ex.

Men faktum är att väl installerat och konfigurerat så fungerar det mycket bra och använder man dessutom special distributioner så är det ännu enklare.

Det största problem är oftast administratören (jag själv i mitt fall)....som inte alltid kan låta bli en perfekt fungerade lösning....och "teknikern" skall "bara" uppgradera kärnan eller någon drivrutin och det kan orsaka att det inte funkar. Detta är inte bara Linux utan Windows likaså.

Sen om man sysslar med specialgrepp för att dekryptera kanaler utan "godkända boxar" och med ett och samma kort inom hushållet så tar man ju en risk oavsett operativsystem.

Med en infrastruktur som består av vanliga datorer, öppen källkod etc så får man en oerhörd flexibilitet som jag värdesätter mycket. Detta gäller även nätverket i huset. När jag byggde om så lade jag in ca. 600 meter Cat5 (nätverkskabel)...och elektrikern och andra som hjälpte till med annat bara skakade på huvudet men kan idag med mycket enkla grepp ändra ett uttag till IP från analog telefoni på någon sekund.

För den som vill testa Linux och multimedia så kan Mythbuntu vara ett enkelt sätt http://www.mythbuntu.org/

Link to comment
Share on other sites

Mezzmo ser ut som det jag behöver, men det är inget jag provat än.

Jag letade primärt efter något gratisalternativ och det är därför jag inte testat det alternativet.

Jonas: Vad var det som gjorde dej missnöjd med Mezzmo förutom FF/RW?

Linux alternativen får stå "on hold" tills vidare just beroende på allt extra "handarbete" som följer

på köpet. Jag känner inte att jag har tid eller lust att lägga ner det jobbet om det går att lösa på annat sätt.

Den riktiga entusiasten däremot kan säkert acceptera och leva med det, men det är inte jag just i dagsläget.

Vi kan väl hålla tråden uppdaterad med våra fynd och konstateranden i DNLA Server sökandet & testandet. :thumbsup:

Jag återkommer om jag hittar något bra alternativ eller annat intressant.....

Tack för tipsen sålänge !

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Det kändes lite opålitligt. Den har olika profiler för olika TV/modeller, det var inte lätt att hitta en fungerande profil för min tv och när jag väl hittade en så fungerade den en stund för att sedan lägga av. Fick då börja prova med olika profiler igen.

Det hjälpte inte att datorn var på 2:a vån och TVn på första och jag fick springa ner och testa vid varje profilbyte!

Kan säkert fungera bra om man får rätt på konfigurationen, men jag fick (orkade) inte det innan trial perioden gick ut.

Link to comment
Share on other sites

Räknas freenas som en DLNA-server? Jag har kört freenas i över ett år och det funkar OK.

Jag trivs dock bättre med prestandan i Debian. Det som gjorde att jag började labba med Freenas är att det är MYCKET enklare att sätta upp.

Link to comment
Share on other sites

Räknas freenas som en DLNA-server? Jag har kört freenas i över ett år och det funkar OK.

Jag trivs dock bättre med prestandan i Debian. Det som gjorde att jag började labba med Freenas är att det är MYCKET enklare att sätta upp.

:) Ja, FreeNAS skall nog kunna klassas som DLNA-server eftersom den har support för UPnP. Har man en gammal dator stående så kan man ju enkelt konvertera denna till en kompetent brandvägg och/eller nätverkslagring. (hmmm, tittar på den gamla burken som står gömd under skrivbordet som jag fick istället för att hamna på tippen...)

Link to comment
Share on other sites

FreeNas faller för min del eftersom jag behöver transcoding.

Vad jag förstår så får man inte det genom FreeNas.....eller??

Mezzmo har jag provat nu och det är hittills den enda DNLA servern som klarat av att spela upp alla filer på min TV.

Hittills har jag inte haft några funktionsproblem med Mezzmo, men saknar vissa funktioner som redan konstaterats några inlägg upp....

Det konstigaste hittills är väl att den dyker upp i dubbel eller trippel upplaga i TV'n när man söker servrar.

Provade även att installera "iSedora" DLNA Server.....

Allt såg bra ut på Datorn, men TV'n hittade den inte ens....

Jag bråkar vidare med iSedora någon annan gång, klockan hade passerat midnatt med antal timmar i plural....

Link to comment
Share on other sites

P.S. Om vi ändå snackar servrar; Att få tag på hårdvara med juste prestanda är inte dyrt:

http://www.blocket.se/dalarna/HP_ProLiant_ML110_Server_31296922.htm?ca=15&w=3

En kompis har samma chassie men med en annan processor. Den är virtualiserad och kör transcoding till flera olika apparater samtidigt utan nämnvärd processorlast.

Min freenasserver är en HP ML350G4 med hotswap. En riktigt bra hårdvara det också. :)

En något/några år "small business server" har inte så stort värde för företagen så de säljs billigt. Men det är MYCKET bruksvärde kvar i maskinerna vilket är bra för oss hemmapulare. :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens alternativ.... Nero Media home 4............

Jag gav det en timmes prov och det är ett bra och lättförståligt gränssnitt.

Men jag kan inte lyckas med transcoding här heller.

Allt står på "auto" och programvaran ska sköta det självt.... men inte...

Tillgången till justeringar är begränsad i trial version, men transcodingen ska funka

i ett par veckor obetalat..... Jag håller inte med... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

idag stiftade jag bekantskap med vortexbox.

Jag hörde den som Squeezebox-server och -client. Där funkade den bra och det verkar vara ett projekt som snurrar på ganska bra.

Så här beskriver de DLNA-supporten:

DLNA support – Play music and video DLNA enabled players, XBOX 360,PS3, Windows 7 etc.

Det kanske kan vara något att testa?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Har installerat vortexbox på en gammal maskin nu och börjat testa...

TV'n hittade den direkt och spelar problemfritt de flesta videos dock inte .avi än så länge.

ska läsa på mer vid tillfälle...

Auto rip fungerar inte heller än förresten....

Ska ge det en omgång kanske redan i kväll... idag är det jobba-dag igen :thumbsdown: dock mjukstart med en halv...

Link to comment
Share on other sites

Det gör det säkert Per, jag ska pillra vidare med det senare...

Det var lite lustigheter som att den inte hittade de anslutna IDE enheterna som IDE

utan adderade dom som SCSI enheter och en DVD-RW hittade den inte alls och ljudkort mm.

hamnade som oindentifierat och lite till som jag inte minns just nu...

Men det funkar nog med lite handpåläggning, jag har inte lagt någon vidare tid på det än.

Adderade lite via nätverket till vortexboxen och är mer bekymrad över .avi problemen i första hand.

Jag har ganska mycket .avi filer jag vill ha fungerande.

MVH !

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Är det någon som känner till en bra gratis DLNA server att ladda ner?

Skulle vara fint om den kunde konvertera videostream "on the fly" också.....

Har utöver Samsungs egna "PC share manager 4,2" även provat "Serviio" och "TVersity" utan att bli speciellt nöjd.....

Tips mottages tacksamt.

Jag använder den inbyggda DLNA-servern i Windows 7. Lägg till media i "librarys". Fungerar bra på min Samsung tv.

På Linux använder jag minidlna. Enkel att konfigurera. Bara att lägg till media i conf-filen som innehåller exempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...