Jump to content

mått på r-däck


LUPUS

Recommended Posts

Med tanke på att det närmar sig HJUL

har beställ nya fälgar som levereras om ca 2 månader från england och har fram tills dess på mig att speca däck till det hela.

Fälgarna är 15" 7 tum breda och i fram blir det givet med 195-50-15 pga de billiga priseerna på dessa dimensionen , men hur skall man har det bak ?

Har letat mig fördärvad på caterham, westfield och liknande orginal bilar och vad de sätter på sina högprestanda bilar R300 och 400 bilar.

Nu är min bil oxå en tung jäkel på 699 kilo (skall dit efter vinterns arbete i allafall) och har ju lite mera moment i botten än caterham sugisarna.

Åker idag 225 puckar av bridgestone och de är åt det hårdare hållet och får inte mycket värme i dem.

Så vad använder "snabba" 7:or med lite mera pulver bak ? Skall fungare på konbana, banträffar med 20-30 min pass och i värsta fall även åka till jobbet med :-)

Och nu tar vi bort variabeln se bra ut vid glasskiosken för då är ju 225 helt lagom.

Skulle 205 eller 215 fungera eller kanske det till och med går att köra med 195:or ? Jag tror de kommer att överhetta snabbt men å andra sidan är det halva priset på dem jämfört med 225:or och vid konbanor lär de bli varma fortare

Vad har ni hitta för referenser i från verkligheten ?

SuperSonett R421 edition

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hur tycker du balansen är i bilen idag? Har du bra balans (lagomt över/understyrt) så bör du ju samma bredd bak å fram sen också. Bredare däck bak sedan kommer ju ge mer gummi vilket resulterar i mer understyrt. Hur mycket (om ens märkbart) vet jag dock inte :)

Tiger racing använder toyo R888 GG 195/50/15 eller 205/20/15 på som enhetsdäck i tiger serien i england. Visst dom bilarna är kanske lite lättare än din men jag tror 195 eller 205 blir bra. Vet att jag har sett nån van banåkare här på forumet som körde 195 för att kunna få upp temp i däcken har för mig det va i en westfield.

Link to comment
Share on other sites

Är det vanliga gatdäck dom där Bridgestone puckarna du har idag? I så fall kommer du få massor med mer grepp oavsett märke om du byter till r-däck. Jag brukar ha ca 10-15% bredare däck bak annars kommer tempen (och ev. överhettning) mycket tidigare bak.

Som Kristoffer skriver så är nog Toyo R888 klockrena, billiga och snabba.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Började med att editera trådens titel , r-däck är det enda vi pratar om här eclipsee_steering.gif

#Hur tycker du balansen är i bilen idag? Har du bra balans (lagomt över/understyrt) så bör du ju samma bredd bak å fram sen också.#

Bilen var inte färdig skruvad rent hjulinställningsmässigt på kullen så lite svårt att säga på den där våtkanan , men känslan när man kör på gata är att den intitiellt understyr alldeles för mycket om man är pedal på så att säga = låst diffen vill rakt fram, får man sedan last växling uppför det sig ganska bra fam tills dess det släpper och då blir det intressant så att säga.

Tror dock att fram däcken är största boven i och med att de är åt h.... för breda 225. Det blev lite fel däck på grund av bra pris för några år sedan och därmed är der 225 runt om .

#Är det vanliga gatdäck dom där Bridgestone puckarna du har idag?#

Nix , lite halv torra Re540S från dalhbäcks utförsäljning för några år sedan, dessa däck funka dock perfekt i 17" på min speedster som väger 835 kilo och är mycket motor svag. Men det är ju en mittmotor bil med helt annan känsla

Kör r888 or på speedster nu och är klart nöjd för priset, lurar lite på a048

#Kan ingen blokka den här tråden för Calle, ni snackar om 700 kilo som tungviktare. Är inte säker på att hans hjärta skulle klara det.#

Vi kan ju låtsas att det är bara en fram axeln vi pratar om whistling.gif

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...