Jump to content

Inspiration i vintermörkret: Stafettfika i Gbg(med omnejd) den 26 Feb


Pac

Recommended Posts

Tack själv!

Det här var precis skitkul! Intressanta samtal samtidigt som man fick dregla över sk*tfina bilar! :)

Det får vi göra om!!

La upp alla bilder som kom ur kameran, även dom första suddiga (vilket berodde på ouppmärksamhet av fotografen.... objektivet stod på manuell fokusering och är man halvblind ser man ju inte det i sökaren ;) )

I vilket fall som helst, här finns mina bilder:

Stafettfikabilder

Sen tror jag nog att Pac kommer komplettera med fler och skarpare alster ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack själv!

Det här var precis skitkul! Intressanta samtal samtidigt som man fick dregla över sk*tfina bilar! :)

Det får vi göra om!!

La upp alla bilder som kom ur kameran, även dom första suddiga (vilket berodde på ouppmärksamhet av fotografen.... objektivet stod på manuell fokusering och är man halvblind ser man ju inte det i sökaren ;) )

I vilket fall som helst, här finns mina bilder:

Stafettfikabilder

Sen tror jag nog att Pac kommer komplettera med fler och skarpare alster ;)

Shit ! på bild ser man verkligen att jag måste gipsa färdigt det rummet. Man blir hemma blind fort

Link to comment
Share on other sites

Jag sprang och plåtade detaljer för att få uppslag till min egen ombyggnation så tyvärr har jag inte så många allmän bilder. :icon_oops:

Jag håller på och smälter mina intryck och några av diamanterna jag hård-dokumenterade för framtiden är Bagings strålkastar infästningar, Krolleggs insug och spjällhus, Lupus kylvätskepump och Jörgens aluminiumarbeten.

Tack till alla för en riktigt trevlig och inspirerande tur. Ett stort tack till våra garage-värdar. :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket rätt LUPUS. Satt o kollade igenom din tråd, tänkte att du kanske byggt om vid ett senare tillfälle men så var det icke.

Tekniska benämningar kan vara kluriga att hålla koll på ibland =)

Link to comment
Share on other sites

Detta riktas till LUPUS.

Jag ser på bilderna att du har samma konstruktion på framvagnen som jag, dvs "inre" fjädring där bilens tyngd tas upp av övre spindelleden.

Det som skiljer är att du inte tycks ha någon "överliggare" på övre bärarmen.

Såvitt jag ser är övre bärarmens 2 rör fästa direkt i tvärröret."Utfyllnadsplåten" mellan bärarmsrören är den enkel eller är det en plåt på undersidan också?

Skulle vara intressant att höra hur du har beräknat hållfastheten på övre bärarmen. Din konstruktion har jag sett ofta på äldre formelbilar.

Bifogar en dålig bild på min framvagn i nuläget (dvs för några timmar sedan).

Antas

Formel snöslungeförare.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Såvitt jag ser är övre bärarmens 2 rör fästa direkt i tvärröret."Utfyllnadsplåten" mellan bärarmsrören är den enkel eller är det en plåt på undersidan också?

Skulle vara intressant att höra hur du har beräknat hållfastheten på övre bärarmen.

Tjena.

Det är min bil du tittar på :)

Utfyllnadsplåten mellan de bakre å främret röret på vippan finns både på åvansidan och undersidan så vippan blir som en "box".

Någon hållfasthet har jag inte räknat då detta är ett Tiger kit. Jag litar på att tigers ingenjörer har räknat rätt helt enkelt. Men det verkar ju funka då det finns ca 10 reggade supercat ramar i sverige och jag vet en som gått 3000mil snart. :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Din bärarm ser betydligt bättre ut än min. Alltid häftigt med Formelbilsutseende!

Tiger har garanterat både erfarenhet och räknat rätt på hållfastheten.

Ur psykologisk synpunkt tycker jag att det ser lite läskigt ut med den "lilla" kontaktytan mot tvärröret.

Känns lite grann som att bärarmen riskerar att vika sej över tvärröret.

Antas,

på väg till gymmet. In på gymmet som en fräsch 20-åring (inbillar jag mej!),ut som en invalidiserad 80-åring som släpar sej hem för att be kroppen om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har pushrod men bilden visar väl krollegs tiger och mera "hävarms" rodd prop.gif

Sorry, jag kollade inte på bilden utan gick på "pushrod". My bad... :icon_oops:

Jag har samma framvagn som Krolleg på min Supercat. Bärarmen är integrerad i "vippan".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har Jay-c och jag haft garagefika här uppe i högan Nord.

Ni sydlänningar är veklingar! Jay-c cyklade hit, 10km, i -17,2 c.

Min hustrus hjärta är vekt för fattiga och frusna studenter, hon påtalade (=beordrade) att jag skulle skjutsa honom hem vilket jag självklart gjorde.

Jay-c besatt mycket kunnande om bilbyggeri, han har varit med på byggeriet av "Baldos" vid LTU (Luleå Tekniska Universitet).

Alltid trevligt att träffa bilbyggeriintresserade (vilket ord!).

Antas

http://10.baldos.se/

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Det var en mycket trevlig och inspirerande kväll! hur kommer det sig att det är mer intressant/inspirerande att titta på bilar som inte är helt å hållet färdigställda?

någon senare dag får jag berätta "Historien om dagen då jag träffade den legendariske Antas"

Link to comment
Share on other sites

Inför inspirationsetapp numero 2 i Västra Götaland så kanske det snart är läge att planera för Göteborg-Alingsås-<_annan?_>, eller vad tycker ni?

För min del skulle det passa med helger med jämnt veckonummer.

Link to comment
Share on other sites

Inspirationsdag kring Göteborg

När? Lördag 26/2

Så vilka kan vara aktuella....lite namn kopierat från tidigare

Verifierade Garagevärdar

  • Jocke4U, Alingsås, Byggtråd >>> - Start kl 10.00 med fika och hembakat (Danska Gatan 7, Alingsås)
  • XTR, Ingared (utanför Alingsås emot Göteborg) Byggtråd >>>
  • Pac, Göteborg, Byggtråd >>>
  • ...
  • ...

Ej verifierade Garagevärdar

Kan och vill ni ha besök?

  • Jay-C, Kungsbacka ? (finns ju med på bild i tråden men från norra delen), Byggtråd >>>
  • Kilkenny, Lysekil, Byggtråd >>>
  • ...vilka fler finns inom lagom avstånd.
  • ...
  • ...

Karta: http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=206523894358454643111.00049a816b6dd08f98025

Deltagare

De som hänger på och åker runt och kollar

  • Jocke4U/Joacim
  • Pac/Per
  • Baging/Stefan
  • Krolleg/Christoffer
  • Kilkenny/Björn (med stort kaffebehov :) )
  • Myst/Martin
  • XTR/Mattias
  • ...

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Självklart :D...antar att du menar "deltagare" och tycker alla som har ett seriöst intresse får vara med och kolla. Ovanstående var mest "värdarna" :) Nu är Deltagare tillagt :)

Link to comment
Share on other sites

Har jag bara tid så är garaget öppet för likasinnade :thumbsup:

Samt åker gärna å kikar på övriga byggen, dock önskas lite mer kaffe denna gången, utan kaffe så dör jag själsligt :)

Baging öppnade ju stort med riktigt kaffebord i sin stuga, mycket trevligt, så ska det se ut!

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Håller med Pac, kaffe ordnar vi :)

Plottade in potentiella besöksställen (alla ej verifierade eller kanske inte korrekta) och kanske blir Kilkenny långt bort men det kan vi ju se närmare.

Inlägget #70 är uppdaterat

Lördag 26 Februari är satt som förstahandstid!

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är intresserad av att hänga på.

Jag vet att jag kan 12-13 men har inget schema för 25-26 så då kommer jag om det går ihop med jobbet.

Hade Martin

Kanske ett xtra race till killkenny 12-13... så vi är säkra på att få kaffe..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok.

26 feb fixat om vi kan mötas 10:00 o Aligsås...eller liknande.

Jag behöver vara hemma i Lidköping kl 15:00 för att tjäna pengar.

Om jag får vara med o tycka så träffas vi först i Alingsås för att sen dra till GBG. Så kan jag vara med halva dan. Är intresserad av ett till saab bygge på westfield grejor.

Så jag kommer gärna med om jag hinner hem till Lischöping till 15:00.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Yes, det artar sig :)

Så dagen är lördagen 26/2 med start hos mig i Alingsås kl. 10.00 (med fika).

Efter det kilar vi vidare till XTR/Mattias strax utanför Alingsås och kollar på hans Blackbird med högt ljud ;) (kan även finnas annat roligt i garaget).

Sen är det Pac/Per i Götet som håller på med olika modifieringar.

Sen....hinner vi till Kilkenny? Vad tror herrn?

Finns det andra i Göteborg eller ganska nära?

Inlägget ovan är uppdaterat http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9072&view=findpost&p=97355

Link to comment
Share on other sites

Christer, du har så rätt och för min del är det dessutom på en sån helg som jag inte har sonen och kan få en hel del gjort. Sen är det ju bra att få inspiration och då kanske tempot ökar när man kommer hem :D ...sen den sociala biten skall man inte glömma :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kul ide med fikaträffar, men ni missar en hel byggdag prop.gif

Det är den som blir lurig, när jag tittar in i mitt garage och sedan försöker få mig själv att inse att jag skall vara klar till 1 maj...... då blir det nog att fundera om man hinner hela rundan

Link to comment
Share on other sites

...men ni missar en hel byggdag prop.gif

Nja, det beror på hur man ser på det. En av killarna jag jobbar med sade något ultraklokt häromdagen: "Att vässa sina verktyg är inte slöseri med tid".

När jag hade funderat lite på den meningen och innebörden av den så kändes det som et "aha!"-ögonblick. :thumbsup:

Att se till att man har rätt verktyg och motivation är betydligt effektivare för mig än att "mala på" en dag till. För min del är inspiration en viktig faktor för att jag skall bli kreativ och njuta av resan när jag tar mig förbi/över de problem jag stöter på med tigger.

Så jag måste nog säga att om vi inte dragit igång stafettfikorna hade det varit större risk att tigger fått bli kvar i garaget i sommar än vad det är nu.

P.S. Allt det här gäller ju mig. Vi har alla olika personligheter så det är säkert väldigt olika mellan oss.

Link to comment
Share on other sites

Pac har helt rätt, man måste vara motiverad för att prestera på topp och det kan bli tre gånger så mycket gjort då. Jag vet hur det är med den saken, jag har kalla, blöta, skitiga och trasiga kundbilar några meter ifrån min 7a. Gissa vilken man helst skulle jobba på..

Link to comment
Share on other sites

Har du räknat in RISKEN att du får nya ideer och måste bygga om saker prop.gif

hehehe, tänkte inte på det... :516: :icon_oops: :D

Pac har helt rätt, man måste vara motiverad för att prestera på topp och det kan bli tre gånger så mycket gjort då. Jag vet hur det är med den saken, jag har kalla, blöta, skitiga och trasiga kundbilar några meter ifrån min 7a. Gissa vilken man helst skulle jobba på..

Jag tar ett långskott, kan det vara sjuan? ;)

Link to comment
Share on other sites

livet är konstigt

nödvändigt jobb är aldrig roligt men måste göras, onödigt jobb (som egentligen inte behöver utföras) är alltid roligt

kenneth

ps god mat är nästan alltid onyttig, nyttig mat är oftast inte god ds

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Kilkenny: Jag har över ett kilo oöppnat kaffe hemma nu så jag kan garrantera att vi kan fixa muskedunderkaffe på Lördag. :)

Jag får fixa bullar eller något annat så att vi har något att tugga på...

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Info...kroppen känns något bättre och ser ingen direkt risk att jag inte kan deltaga. Skall ta en wirre och krypa i kojs tidigt så skall det inte vara några problem på lördag.

Imorgon blir det att baka nåt fika inför lördagen. Startskottet för fika går kl 10.00 på Danska Gatan 7 i Alingsås (parkering är lämpligare längs den "större" gatan jmfr med "snutten" emot garage/entré).

Tfn: 0730-753400 el 0322-19199

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...