Jump to content

Normalt slitage?


Rohan

Recommended Posts

Bakgrunden till att jag ställer frågan är att jag nyss skaffat en begagnad bil, Opel Astra -05 (8200 mil), och tändkassetten pajade nu efter en (1) månad. För mig – som inte är så himla insatt i bilar och inte heller hunnit ha så många – låter inte det som normalt slitage. Dels spelar det roll för hur jag ska tolka MRF-garantins text och även konsumentköplagen men vad kan man anse är normalt slitage? Vet att det finns lite olika förmågor på det här forumet och tillsammans finns nog en ganska god uppfattning om vad som är normalt slitage.

Är en tändkassett en del som normalt slits? Borde inte motorelektronik vara så robust konstruerad att den klarar 10 år och 20000 mil och att det kan anses vara onormalt att den pajar efter 5 år och 8000 mil?

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Tändkassetter. Hmm inte kul. Elektronik om vi bortser från "mekanisk elektronik" slits inte i den bemärkelse som vanlig mekanik som måste ha olja mm.

Tror du skall tänka så här:

Ditt mål är en fungerande bil. 8200 mil är inte mycket mil. 1 månad har du ägt bilen. Hur var försäljaren, trevlig, bra firma eller varför har jag överhuvudtaget köpt något där. Erfarenhet från andra kamrater som handlat där om de haft problem eller gjort bra affärer med bra "efterstöd".

Vad kostar ett tändkasettbyte?

Vad kan du tänka dig att själv eventuellt stå för för ett tändkassettbyte. Inget? En symbolisk summa, hälften .....?

Vad säger MRF dokumentet. Är firman känd hos Allmänna Reklmationsnämnden, Kommunens konsumentrådgivare?

Väg ihop allt detta för jag har svårt att ta ställning men har firman har gott rykte och vill ha gott fortsatt rykte, är känd för att lösa problem kanske ibland med lite "ekonomiskt stöd" från kunden. Då tror jag du har alla möjligheter att hitta en bra lösning.

En problemlösning där båda blir nöjda är nog bland den "bästa reklam" en firma kan få oavsett om det är bilfirma eller annan firma. Lika mycket du skulle tycka illa om firman om de hårdnackat vägrar byta tändkassetten utan att du betalar allt skulle du prata gott om firman i fall det blir en lösning där de byter utan kostnad eller till någon sorts vettig kompromiss där de tar en del av kostnaden och du en del.

Var förberedd i alla fall och läs på MRF, kolla med kamrater samt konsumetsidan och lägg upp strategin för hur du skall agera om de inte vill betala dvs informera om den "badwill" firman riskerar. Du kan till och med skriva en kort insändare tidningen där du korrekt redogör för firmans ställningstagande på en MRF köpt bil med endast 8200 mil på nacken. Firman kanske svarar på insändaren men för deras del är skadan redan skedd om insändaren kommer in.

Som sagt förberedd det visar både styrka och handlingskraft om det skulle behövas sånt märker försäljare eller bossen för firman direkt och det hjälper din sak. Men vapenskramla inte för tidigt. Du kanske inte ens hinner vapenskramla för firman säger bara ok, bogsera hit bilen på onsdag så fixar vi det och självklart utan kostnad. I det läget kan du sätta in en "dagens ros" i tidningen istället.

Spännande att få veta hur det går för dig. Lycka till och hoppas min text kan hjälpa lite grann.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bilförsäljning är en mycket hårt konkurrensutsatt bransch. Om ett företag ska överleva på sikt måste man ha bra image på marknaden eftersom köparna har många andra konkurrenter att välja bland. Att bara "råka nämna" att massmedia kan intressera sej för ärendet brukar få effekt. Företagen är mycket ängsliga för följdeffekterna.

Cealms svar är en bra sammanfattning på lämpliga åtgärder.

En rekommendation är att du tar kontakt med kommunens konsumentvägledare. Ibland brukar det räcka med att konsumentvägledaren ringer upp säljaren för att lösa problemet.

Du kan även ta upp dina synpunkter längre upp i organisationen i företaget, känner du eller någon annan vd´n eller styrelsens ordförande? Försäljaren är oftast längst ner i "näringskedjan" och är ofta ängslig att "göra bort sej" och därmed förorsaka dåligt rykte för företaget. Bilföretaget har mindre intresse av att ha kvar en säljare med dåligt rykte som förstör företagets livsviktiga image. Hota inte, då blir det nästan alltid en prestigekamp mellan dej och säljaren.

Var aldrig aggressiv hur än förbannad du är, skriv ner dina argument och sakskäl i förväg. Tänk igenom vilka motargument du kan förvänta av säljaren. Testa hur du har tänkt lägga upp det med någon/-ra kompis/-ar som du litar på.

Vad gäller frågan om "motorgaranti" så kan den vara komplicerad.

"Garanti" finns inte i kkl (konsumentköplagen) utan det är ett avtal mellan köpare och säljare.

I ett avtal finns regler (garantivillkor)som säljaren och köparen måste uppfylla för att avtalet ska gälla.

I detta fall kan det vara:

-"garantin" gäller bara första köparen

-fordonet skall ha servats på "märkesverkstad" (servicebok?)

-olika komponenter kan vara undantagna (databoxar, slitagedetaljer osv.)

-"garantin" gäller bara fram till........(datum)

-"garantin" gäller fram till.....km

Lycka till

Antas

Snöslungeförare (-11,8 c i Luleå)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

För det första är firman en som jag inte hört något dåligt om och jag tror att de flesta i närområdet uppfattar den som seriös. De är dessutom rätt stora.

Byte av tändkassett och tändstift kostar 4000-4500 kronor. Det är dessutom redan åtgärdat och verkar fungera bra. Mekanikern lyckades dock ha sönder en plastkåpa i motorrummet så därför har jag inte fått någon faktura ännu, jag ska tillbaka på onsdag och få den monterad.

Tidslinjen ser ut så här.

16 november köper jag bilen.

11 december åker vi en lite längre resa och eftersom vädret är lite slaskigt och våra fordonshatande vänner på vägverket hivar ut ofantliga mängder med vägsalt så blir det en vända i automattvätten.

13 december tänds varningslampan för avgassystemet.

14 december ringer jag säljarens verkstad och meddelar att det inträffat och frågar om det finns möjlighet att fixa det snabbt, imorgon helst. Det är visserligen fullbokat men om jag lämnar in den på morgonen så ska de försöka hitta tid till det.

15 december lämnar jag in bilen precis när de öppnar för dagen, på eftermiddagen ringer de tillbaka och meddelar att tändkassetten är trasig och att de också tycker att det är lämpligt att byta tändstift samtidigt. Han konstaterar också att jag köpt en "trygghetsgaranti" och att jag som resultat av det bara ska betala 50% på service och reparationer de första tre månaderna. Jag har sprungit ifrån en julfestsliknande tillställning på jobbet när jag tar det här samtalet och har inga som helst möjligheter att kolla på några papper eller så. Säger till honom att jag uppfattade det som att det i princip inte skulle kosta mig något alls att åtgärda fel de första tre månaderna och får som svar att det gäller bara sådant som besiktningen skulle slå ner på. Frågar dessutom om det är normalt att en tändkassett pajar så tidigt och han säger att det inträffar ibland så tidigt, det är dock inget jätterakt svar utan han svävar lite på målet. Hur som helst har inte jag någon glädje av en bil utan fungerande tändkassett så vad ska jag göra? Jag säger åt han att får jag i alla fall 50% på tändkassett, tändstift och arbete så är det väl inte så mycket annat att göra.

16 december hämtar jag bilen tidigt på morgonen och får veta att de haft sönder plastkåpan över tändstiften och jag säger att på onsdag kan jag komma tillbaka så monterar de den medans jag väntar.

För det första misstänker jag att vi kan ha missförstått varandra vad gäller MRF-garanti och trafiksäkerhetsgaranti. Hoppas att det räcker att påtala detta. Annars finns konsumentköplagen och som jag förstår den så ska fel som jag inte hade kunnat upptäcka eller förstå att jag rimligtvis borde få med den här varan åtgärdas av säljaren.

Om det finns motorgaranti är frågan hur jag tar reda på det? Att skylta med vad som gäller nu är biltillverkarna duktiga på men för fem år sedan? Borde det finnas ett papper på det eller ska jag kontakta Opel.

Mitt problem som kund är att jag sitter i ett kunskapsunderläge gentemot säljaren och verkstaden. En situation som jag inte alls gillar. Skulle till exempel uppskatta om det fanns en lista på alla bildelar och vad som är förväntad livslängd.

MRF-garanti, särskilt stycke två.

Konsumentverkets lathund till konsumentköplagen, särskilt avsnittet om begagnade varor.

Nu blev det ett långt inlägg och har du läst hela vägen hit kan du passa på och skriva något också. ;)

Förhoppningsvis löser sig det här jättesmidigt på onsdag och jag behöver inte betala alls, det var ju trots allt för den tryggheten som jag gick till en välkänd bilfirma, valde en relativt ny bil och köpte MRF-garanti.

Link to comment
Share on other sites

Det var en utförlig redogörelse.

Hur det än är så är din kostnad max 50% just nu. Ett steg i rätt riktning. Att mäta förslitning på en tändkassett är inte lätt om det ens går, ref stycke 2 MRF. Konsumentverkets text om begagnat gav inte mycket stöd utan du har MRF plus att det är en rätt stor firma.

Du får nog förbereda ett par alternativ och "känna dig fram" dvs skall nivån vara byte utan kostnad eller pressa från 50 till 25% eller annan procentsats. I och för sig bra att de var lite vårdslösa med plastkåpan det kan du ha nytta av, kan vara pinsamt för firman att bryta sönder en del av bilen och inte berätta det förrän du kommer och hämtar bilen. normalt borde de bara bytt plastdelarna och inte sagt något alls.....

Vad tror du själv, är utan kostnad ett alternativ? Kom ihåg att tändkassetten inte kostar firman 4-5000kr det är väl utpriset. Nu vet jag inte vad deras pris kan vara men om du betalar hälften av 4-5000 kr har du troligen betalt hela eller nästan hela inköpspriset på tändkassetten. Det är ett argument för att slippa betala.......

Kolla vad skroten tar för motsvarande tändkassett som prisunderlag och information.

Fortsatt lycka till.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tändkassetten kostar ungefär 2500,- resten är tändstift och arbete. Jag tycker att motorelektroniken borde vara konstruerad för att klara bilens livslängd, minst 10 år och 20000 mil. Det är inte en del jag förväntar mig ska gå sönder på en bil som gått 5 år och 8200 mil. Troligtvis slutar det med en diskussion kring vad som är normalt och inte. Att "det händer" är inte ett tecken på att det är normalt i mina ögon.

Episoden med den trasiga plasten kan knappast vara till min nackdel, nu får jag offra min tid och bensinen i tanken för att de klantat sig. Som jag ser det är jag ung och de har rätt många framtida affärstillfällen att förlora på att jag inte är nöjd efter en månad.

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Kundpris (?) för kassetten är 2500 SEK inkl moms. Pris exkl moms 2000 SEK. Bilföretagets inköpspris torde vara 900-1200 SEK, begagnad ännu lägre. Deras "förlust" vid begagnad torde vara utebliven intäkt av ev. försäljning av kassetten.

En låg kostnad om man betänker att du kommer att köpa bilar för många miljoner under din livstid. Företaget vill väl att du fortsätter att köpa bilar av dom...eller? De bör även betänka att alla dina kompisar, vänner och andra bekanta blir informerade om företagets namn och attityd.

En billig marknadsföringskostnad om de tänker taktiskt.

I ovanstående 900-1200 tillkommer verkstadstiden. Jag antar att den är försumbar i detta fall eftersom byte av kassett inte tar många minuter.

Antas

Snöslungemördare (tyvärr kan jag inte reklamera repet av min snöslunga till mej själv. Shit!)

Link to comment
Share on other sites

Bilen har varit i trafik sedan sommaren 2005.

Trevligt att det inte verkar vara jag som har orimliga förväntningar och föreställningar, nu återstår bara att klura vidare lite och sen kommer rapport på utgången på onsdag kväll.

Tråkigt att höra att dagen förvandlat ännu en ståtlig snöslungeförare — som dig Antas — till en simpel snöslungemördare. Antar att en rättslig process mot reparatören inte leder någon vart, du får nog reparera den själv. Se till att få garanti eller åtminstone kvitto den här gången.

Link to comment
Share on other sites

Tack för medkänslan.

I detta fall ser jag det som meningslöst att föra talan mot ägaren (jag) och morgondagens reparatör (jag).Förefaller vara ett svartjobb (jag).

Fan, jag är både åklagare, försvarare och målsägare samtidigt (jag i samtliga roller). Spännande fall!

Vi får alla hoppas att det går bra för både dej och mej i juridikens snirkliga och intressanta värld.

Antas

Samlar kraft och mod inför morgondagens match med snöslungedjä.....

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hör med opel också hur lång motorgaranti det är och elektronikgaranti.

Och bilprovningsfel står de för sa du. jag vet av erfarenhet att tändmissar som kassettten ger när den börjar ge sig (du såg motorlampan lysa) ger kassa avgasvärde och ombesiktning.

Link to comment
Share on other sites

Bilen har varit i trafik sedan sommaren 2005.

Trevligt att det inte verkar vara jag som har orimliga förväntningar och föreställningar, nu återstår bara att klura vidare lite och sen kommer rapport på utgången på onsdag kväll.

Tråkigt att höra att dagen förvandlat ännu en ståtlig snöslungeförare — som dig Antas — till en simpel snöslungemördare. Antar att en rättslig process mot reparatören inte leder någon vart, du får nog reparera den själv. Se till att få garanti eller åtminstone kvitto den här gången.

Då ska du ha 3 månaders MRF garanti, detta är inget som du ska betala hälften av eller hela.

Jobbar själv som bilakrämare, så jag vet

Men du har varudeklartionen?

Link to comment
Share on other sites

Jaha Snöslunge-Antas: --- Fan, jag är både åklagare, försvarare och målsägare ---

Vad är problemet? Det här är väl ett fall som du på förhand är absolut säker på att vinna hur det än går, eller? Ta målet...

Link to comment
Share on other sites

Mjaa....jag är ingen lätt motståndare (tränad i ett 33-årigt äktenskap).

Vi kommer nog alla att få en svår match oavsett till vilken roll jag vänder mej.

Problemet är att inga strategier kan hållas hemliga, blir en hård inre kamp!

Ska strax ut i verkstan för att försöka tala slungan till rätta, undrar om den käftar tillbaka efter nattens eftertänksamhet.

Det blir en match mellan människan och materian. Hittills leder materian med 1-0.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen varudeklaration vilket jag tolkar som att allt bedöms vara normalt och att det inte fanns något att anmärka på. Har en mycket tydligt ifylld lapp där det står ett fint kryss vid MRF-garanti.

Honom jag pratade med på telefon som ville veta om jag tyckte det var okej att byta tändstift också påstod att fel som skulle kunna innebära problem med besiktningen som skulle åtgärdas, dock inte om de hade med avgasreningssystemet att göra. Han trodde nog att jag hade trafiksäkerhetsgaranti. Vid detta tillfälle var inte jag helt säker på vilken ruta som var ikryssad. Hur som helst, på tre cylindrar tror jag verkligen inte att man kommer igenom besiktningen.

Känner att jag har ganska många olika vägar att argumentera för min sak igenom det här men förhoppningsvis inser de att det är småpengar för dem och bara dumt om jag går därifrån sur.

Link to comment
Share on other sites

Har idag varit och fått den trasiga plastkåpan i motorrummet utbytt.

Blev ingen diskussion, den kundmottagare jag hade att göra med tyckte absolut att båda sorternas garanti (MRF-garanti och trafiksäkerhetsgaranti) skulle ta en felaktig tändkassett eftersom det inte skulle gå att komma igenom besiktningen. Skönt att ha oroat sig i onödan men tråkigt att behöva oroa sig alls. Kommer inte ta emot att serva bilen på denna verkstad i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...