Jump to content

Recommended Posts

Planerar att bygga en sjua med R1 motor. Vikten kommer inte att räcka till för 15Kw/100kg. Detta har naturligtvis diskuterats på forumet tidigare. Bly hit och franska Hayabusa dit... Jag gillar inte dolda lösningar och halvmygel så frågan jag önskar ett rakt ja eller nej svar på är: Får jag öppet vikta upp min bil eller inte?

/Hising

Link to comment
Share on other sites

Det är helt rätt att köra öppet. VVFS 2003:22 är det som skall tillämpas av såväl byggare som SFRO som Bilprovning samt Transportstyrelsen. Viktning i form av blytackor eller cement eller annat är rätt svårt att hävda för dess konstruktionstekniska innebörd.

Viktning i form av grövre ramrör, bärarmar, grövre golv (tex helsvetsat 5mm stålplåt) mm är lätt att hävda att det ingår i konstruktionen.

Så mtt svar är enkelt: Blyviktning mm glöm det. Det finns inte nämnt på något ställe i VVFS 2003:22 att viktning är tillåten. Effekt / vikt på 20,3 hk/100kg är just för att hålla ner "raketbilsfenomen".

Sedan vad SFRO, Bilprovningen, Transportstyrelsen ser mellan fingrarna kring är omöjligt att bedöma. Beviset finns med den skillnad vi har i effekt / vikt på gatreggade bilar som gått igenom alla instanser SFRO, Bilprovning och till sist Transportstyrelsen med betydligt högre effekt / vikt än vad VVFS 2003:22 tillåter. Kan tyckas vara förvånande men så det. Det är heller inget att bli avis på utan bara att acceptera.

De som bytt och / eller trimmat efter är en helt annan sak så det berör jag inte ens.

Mycket bättre svar kan du inte få, ett ja eller nej är omöjligt när vi tittar till verkligen gatreggade. Mot VVFS 2003:22 är svaret lätt du får inte vikta.

Link to comment
Share on other sites

Hej Joahn,

ett intressant ämne.

Jag hoppas du tänkt ta bort "extra vikten" efter besiktningen, vare sej det är bly eller tjocka rör.

Själv kommer jag att ha ett extra batteri modell stort till min elektriska back.

Sedan får du ha reservhjul, verktyg etc som hör till bilen med vid vägningen.

Hamnar jag under minvikten ändå så blir nog lösningen blyfyllda rör på strategiska ställen.

Vill du ha vikten kvar så är det bättre att räkna lite på det och satsa på lite mera gods i strategiska rör.

Vill du spara vikt på godstjockleken får du vara observant när du beställer rören så inte inner diametern blir större än ytterdiametern för då blir det svårt att svetsa. :prop:

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...