Jump to content

Vilken förgasare är detta?


Recommended Posts

Vilken förgasare är det som sitter/satt i min donator, se bifogad bild. Bilen är en sierra 2.0 från 84. Det står weber på den men ingen ytterligare beteckning som jag blir klokare av. Förgasaren har automatchoke. Är det en 32/36 dgav eller är det någon annan modell? 32/36 verkar iaf ha potential för 130-140 hk med annan bestyckning och matchande kam om jag förstått det rätt.

post-3757-0-94633000-1292189774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

...32/36 verkar iaf ha potential för 130-140 hk med annan bestyckning och matchande kam om jag förstått det rätt.

Räcker det verkligen med att byta kam och bestycka om? Grundförutsättningen för att få det att prestera bättre borde vara en ordentlig portning av toppen och insuget.

Link to comment
Share on other sites

Bilden är väl sådär men det ser ju ut som 32/36DGAV. 1984 var väl sista året den kanske fanns, men på plåtbrickan som sitter på den brukar beteckningen stå, eller stansat på förgasarfoten.

Ska man nå 130-140 hk behövs helt klart portning, helst höjd kompression också. Insugsportarna är visserligen stora men formen är långt ifrån idealisk, speciellt runt ventilsätena. Avgasportarna finns det massor att göra på, om man vet vad man gör. Men det stämmer att en 32/36DGAV med rätt bestyckning hänger med till de effektsiffrorna.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Graham som hänger på forat Turbosport.co.uk har någon tråd där han visar hur han bygger en Pinto med 32/36 DGAV. Det insugningsröret är *häftigt* portat för att kunna matcha förgasaren och resten av motorn. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad han kallade motorn för men "den som söker skall finna". :)

Link to comment
Share on other sites

man matchportar o fixar runt sätena o övergångarna och lägger vinklar på ventil o runt sätet.

man kan t.o.m höja golvet i porten och åka flödet med det.

det är inte stora portar utan utformningen som är viktigast.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Det är som jag skrev och likadant med "portningen"

The Pinto engine was originally designed in the 'states as a 2.3 litre engine for the Ford 'Pinto' (essentially an American Capri) and the inlet ports reflect this capacity, in that they are already too large. Because of the sharp turn in the port and the angle of entry of the fuel/air mixture, the bottom third of the port carries virtually no flow (see diagram). It is wise to concentrate on the upper part of the port and the far side of the valve seat. As stated the port is already too large, so all that is required in the first part of the port leading to the valve guide boss is a cleanup of any bad casting marks and a smoothing of the bevel at the manifold face. For extreme head work, part of the bottom of the port is actually filled in

Link to comment
Share on other sites

Har varit i garaget igen och efter lite gnuggande på förgasaren så fick jag fram lite instansad text. Det står "32 dgav" på den. verkar inte vara någon 32/36 alltså (?). Nåväl, fortsätter att hålla utkik efter trimprylar att pigga upp pinton lite längre fram i bygget. Är lite sugen att prova MC-förgasare. Finns det någon i mellansverige som är duktig på kombinationen mc-förgasare och bilmotor?

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon i mellansverige som är duktig på kombinationen mc-förgasare och bilmotor?
Bra fråga! Det är jag också intresserad av.

Visst är det läckert!!! :wub:

IMG_7260.JPG

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Spontant kan jag väl svara som så, att en MC-förgasare inte är svårare att jobba med än t.ex Webrar, snarare tvärtom.... Webrarna kan vara riktigt stökiga om man hamnar fel... (been there, done that ;) )

Har ju iofs aldrig jobbat med kombinationen MC-förgasare och bil, men har väl bestyckat ett ansenligt antal MC genom åren och det är inte speciellt märkvärdigt alls.

Revolutionen i vår bransch kom när bromsbänkarna gjorde sin entre.... i dag kan jag inte leva utan bänken. Att kunna se direkt vad som händer vid olika belastningar och varvtal är obetalbart :)

Ett råd för den som vill pyssla själv, är helt klart att skaffa en bredbandslambda med mätare och gärna loggfunktioner. Då kan man rätt snabbt bilda sej en uppfattning hur det står till på blandningssidan.....

Själv drömmer jag om separata spjällhus för sprut, men har förgasarbrygga på klar 2a plats om Motronicen strular lite till ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Ett råd för den som vill pyssla själv, är helt klart att skaffa en bredbandslambda med mätare och gärna loggfunktioner.
Precis det jag tänker göra i vinter. Har du något tips på en som funkar bra?
Link to comment
Share on other sites

Precis det jag tänker göra i vinter. Har du något tips på en som funkar bra?

Beror lite på hur man vill ha installationen....

En portabel logger/mätare är Innovate's LM2, finns här: Innovate LM-2

Fördelen är att det "bara" är att ansluta lambdan (svetsa M18 mutterstycke på collectorn t.ex.) och sen bara plugga in LM-2an i cigguttag.

Den klarar fler kanaler, så om man har trottelpositionssensor kan man logga spjällöppning mot varvtal t.ex. Kräver extra kabel om man köper basic-kittet dock..

För fast montage med mätare finns samma företags LC-1 här: LC1 Fastmonterad

I Bertonen hade jag en Widebandcommander som fungerade alldeles ypperligt, den finns här: Widebandcommander

Den, som dom flesta, kunde programmeras att en varningslampa i mätaren tändes vid valfritt värde, t.ex. A/F-ratio över 16:1 eller liknanade..

PLX Devices har lite delar jag kikat på, men aldrig testat. Kan också vara intressant. Finns här: PLX Devices

Men det bästa av allt: Vid intresse har jag en LM-1 (tidigare versionen) liggande om man behöver låna ett tag bara ;) Ser ut så här: Innovate LM-1

Link to comment
Share on other sites

LM1/LM2s loggning(med analog på rpm, spjäll & temp) ger en bra grund för mappning/justering. Vad tror du om Innovates "wireless+LC1"-bundle, ger det tillräckligt med info för att mappa på en icke OBDII-vagn?Nope det gör det inte. Man måste ha en SSI-4 för att fixa det.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga! Det är jag också intresserad av.

Visst är det läckert!!! :wub:

Du som bor nere på baksidan skulle ju kunna kontakta jp motorsport i Helsingborg. Johannes där verkar ju vara bland de vassare på pinto och mc-förgasare. I bilsport-artikeln han har på sin hemsida skrivs det om en rally-pinto som han har byggt. 251hk ur 2 liter pinto utan överladdning är ju inte illa pinkat.

Link to comment
Share on other sites

Du som bor nere på baksidan...

Nu förstår jag inte vad du menar. Jag bor på bästkusten, Sveriges framsida. :blink: ;)

...skulle ju kunna kontakta jp motorsport i Helsingborg. Johannes där verkar ju vara bland de vassare på pinto och mc-förgasare.

Jodå, Johannes är redan kontaktad. Men det finns kanske fler att vända sig till?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Gött Kilkenny! :prop:

Ett Tips. Blanda inte in massa olika människor för då för du bara lika många olika svar.

Johannes tillhör de bästa och följ hans råd är mitt råd.

Klokt råd Thomas. Du har rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Christoffer, jag har två eller tre 32/36 DGVA förgasare liggandes, jsag kan donera en till dig.

Jag har också Bosch fördelare liggandes, tror jag gett ca 400st för dem.

Jag kommer att köpa ett kit från Burton Power

32/36 DGV med modifierat insug, filter och gasspjäll kostar ca 3500kr,

Det tillsammans med FR32 kam kit ca 2000kr

Ett skräddarsytt grenrör från Timos motor i haninge. ca 2500kr

Portning enligt lite råd från Elwa motors

Med lite tur och medvind kan man nå 135hk

/John

/john

Link to comment
Share on other sites

Christoffer jag glömde att jag även har insug som du kan få om ditt inte fungerar, dock så har dessa massa anslutningar som man får plugga om man inte skall leda kylvattnet genom det, vanlig rörgänga går att plugga enkelt.

/john

Link to comment
Share on other sites

Christoffer, jag har två eller tre 32/36 DGVA förgasare liggandes, jsag kan donera en till dig.

Jag har också Bosch fördelare liggandes, tror jag gett ca 400st för dem.

Jag kommer att köpa ett kit från Burton Power

32/36 DGV med modifierat insug, filter och gasspjäll kostar ca 3500kr,

Det tillsammans med FR32 kam kit ca 2000kr

Ett skräddarsytt grenrör från Timos motor i haninge. ca 2500kr

Portning enligt lite råd från Elwa motors

Med lite tur och medvind kan man nå 135hk

/John

/john

Det vore ju jätteshysst av dig john. Tar gärna emot en 32/36. Tror du jag kan nå liknande goda resultat med FR32 kam men med DGAV förgasare och orginal alt. egenmodifierat insug? Det är väl bara choken som är skillnaden på DGV och DGAV? Jag har som du vet tänkt köra på MK:s grenrör.

Om du inte redan lagt beställningen från burton så kanske jag kan beställa ett kamkit med dig så kan vi dela på frakten?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är fullt möjligt att komma mellan 125-135hk.

Anledningen till att jag köper de nya förgasarna och insugen är för att få så rena förgasare och insug som möjligt.

Funktionen är lika på båda borde ge samma effekt.

/john

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...