Jump to content

MickeJ Locost


MickeJ

Recommended Posts

Jag skall felsöka lite imorgon.

Skall byta det jag har på hyllan, kablar, stift, fördelare, rotor och tändspole samt kika lite på mitt bränsletryck.

Vevaxelgivaren är bytt så den borde vara ok. Skall även se över min jordpunkter så att det inte är något sådant som spökar.

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering av motorläge:

Jag började med att byta till Bosch fördelar lock, rotor och tändkablar. Det blev skillnad direkt.

Fortfarande inte bra men bättre, var Beru innan. Jag skruvade sedan ur stiften och såg då att det var Bosch dubbel

elektrod stift, bort med dem och i med NGK och .6mm gap.

Motorn gick nu betydligt mjukare och renare. Tyvärr regnade det som sjutton så det blev inte någon längre tur.

Men ytterligare år rätt håll hann jag med att konstatera. Nu drog den betydligt högre i varven än igår. När vädret tillåter

skall jag testa ordentligt.

Kan man mäta upp LMM? Testade att koppla ur LMM när motorn stod på tomgång, märktes inte någon större skillnad

bara jag varvade motorn, skall testa att köra utan så får vi se hur det går med lite last.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en del bytande av tänd delar, mätande av soppatryck, genomgång av kablage osv fick jag igår hem en begagnad

luftmasse mätare från skroten. Monterade den och - hoppsan Kerstin det blev bättre fart på prylarna.

Nu måste jag få ordning på bilen inför Mantorp 1/6 - track monday.

Det behöver bytas lite olja i växellåda, bromsbelägg, bromsvätska, framvagninställnig, fyrpunktsbältet mm.

Ingen brist på saker att göra alltså. Nu är det bara tiden jag skall hitta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var Mantorp Track Monday avklarad.

Vi övernattade i Mantorp, en hyrd stuga 10min från banan. Rätt skönt att slippa köra ned tidigt i ottan.

I morse när jag vaknade och kikade ut såg det rätt bistert ut. Blåsigt och regn. Kontrollerade väderleksrapporten

som sade: bättre väder farmåt dagen.

Väl på banan, efter förarmöte så gav jag mig ut på första passet. Vansinnigt halkigt. Grepp i mina framdäck - noll.

Motorn gick skit, tillbaka på ruta ett. Ville inte varva ur.

Vi, jag och kompisen, körde några pass var och banan torkade upp. Förmiddags passet mellan 09.00 och 12.00 avverkades.

Bortsett från min motor var det fantastiskt. Under fyra timmar var vi färre än 10 bilar som "trängdes" på Mantorp Park.

Open pitlane, bilen rullade nästan oavbrutet.

Inga större missöden, luftfiler burken lossnade och ett vattenläckage -jag hade glömt stänga expanstionskärls locket ordentligt.

Efter nästa halva dagen kom jag på att jag missat att kontaktera knacksensorn i stressmekandet kvällen innan.

I med den och vips så vaknade spisen till liv.

Under eftermiddagen dök det upp en hel del bilar, tre seven bilar till och en massa fräcka sportbilar.

Vi delade upp oss i två grupper, 30 min pass. Lite mer trängsel på banan, men lika kul.

Vi kunde konstatera att min sjua är lättkörd. NanKang NSR däcken som sitter fram, gjorde att bilen understyrde

när man pressade hårt. Det var rätt tryggt i början när det var blött. Sedan lite frustrerande när det var tort och

vi fått upp ångan.

Allt som allt, en kanon dag. Mantorp är förbannat kul att köra, även om rakan är låååång. Det blir minst en track monday till i år.

Bild från morgonen, rätt tom depå och det inledningsvis ruttna vädret.

post-44-0-51151400-1433257525_thumb.jpg

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Kul att bilen hoppade igång, men visst är det lite trist med hala däck.. Ser ut att bli fint på Torsdag, Gröndal kanske?[/quot

Onsdag menardu väl

Nä, inte menade jag det? Torsdagskörning med Autolife 500:- från 15-20.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att köra Gröndal nästa vecka, dvs den 11/6, 16:30 -20.00 (banträff/kvällsträff) i banans egen regi. Kosta 350:- kr förra året, vet inte vad de tar i år.

Link to comment
Share on other sites

Kul att bilen hoppade igång, men visst är det lite trist med hala däck.. Ser ut att bli fint på Torsdag, Gröndal kanske?

Jag kommer ihåg din filmsnutt och de skrikande understyrande däcken på Anderstorp? Riktigt så illa var inte min situation,

men det blir inte några fler NanKang NSR däck, det kan jag lova.

Jag lyckades även glömma kameran hemma, så det blev inget filmande....surt.

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blev ingen körning i Eskilstuna idag, tyvärr. Jag kom hem för sent från jobbet. Hade fortfarande en del kvar av monteringen efter det

vattenkylare byte jag just utfört i syfte att banta bilen lite. Nu sitter en betydligt mindre och många kilo lättre kylare där.

Jag har även bytt avgassystem och tagit bort bagagelådan bak. Totalt har dessa tre ändringar sparat 13.5 kilo. Snart under 600 kilo.

Jag budade på en tonneau cover till en Caterham på ebay. Vann den, helt ny var den, för 600 kr. Den kom hem igår, det var en ren chansning

huruvida den pasade på min gamla westfield. Jag kan nu konstatera att den passar nästan perfekt, man skall ha lite tur ibland.

Idag bröt jag även isär Motronic 2.5 boxen och satte i ett trim chip. Lite högre varvtals begränsning och anpassad för att köra

med modifierat insug. Om vädret är fint till helgen så är risken överhängande att det blir en tur på Södermanlands krokiga vägar.

Link to comment
Share on other sites

Sådärja, då var det provkört. Inget vattenläckag efter kylarbytet.

Chip bytet gjorde faktiskt skillnad, till det bättre. Helt klar värt den 500 det kostade.

Dessutom kunde återigen konstatera - satan vad kul det är att köra super seven. Jag måste hitta en ny trackday inom kort!

Link to comment
Share on other sites

Planering av bansäsongen pågår för fullt.

Som det ser ut nu så kommer bilen rulla:

8/7 Mittsverigebanan, Onsdagsbus

2/8 Kinekulle ring, Locost sweden

28/8 Gotland ring, det kommer en tråd om det i aktivitets forumet.

7/9 Mantorp Park, Track Monday

19/9 Eskilstuna, gatbilskörning.

Jag skall dessutom försöka få till en körning på Sviestad och kanske en på Sala banan

om det är någon ordnad aktivitet där.

Fullt ös!

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det händer inte mycket i garaget, men helt still står det inte.

Köpte ju en tonneau cover för en Caterham på ren chansning. Nu är den "monterad" och passar tillräckligt bra för mig.

post-44-0-88966000-1434999334_thumb.jpg

Nyfiken på vikten tog jag och vägde sjuan idag.

VF 152kg_____________HF 158kg Framaxel: 310kg

I

I

I

VB 140kg_____I_______HB 135 bakaxel: 275kg Totalt: 585kg (fulltankad)

Mitt mål är att nå 550kg, inte helt lätt men det går att plocka en del på framvagnen.

Bromsar, spindlar, nav samt batteri. Frågan är om det räcker för att plocka av 25 kilo.

Det skulle trots allt bli rätt dyra 25 kilo med dagens usla växlingskurs.

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Var i Tallinn på jobb nu i veckan. Passade på att motorsport turista lite. Åkte och kikade på vad som finns kvar av Pirita-Kose-Kloostrimetsa Circuit.

Den gamla stadsbanan som går i utkanten av Tallinn. Vissa delar såg riktigt härliga ut, som den här:

post-44-0-61230600-1435341502_thumb.jpg

Långa svepande böjar inne i Tallskogen. Legenden Joey Dunlop körde tyvärr ihjäl sig just på denna bana.

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett steg fram, två steg tillbaka. När jag äntligen fått lite fart på prylarna så fick jag ett litet bakslag.

En knackande motor och lågt oljetryck, verkar som ett lager gett sig eller dyl.

Det blir inte någon körning på Mittsverige banan nu på onsdag, tyvärr.

Min extra motor står i delar i garaget, det blir till att slå ihop den så jag kan vara med och köra

på Kinekulle.

Nåväl det kunde vara värre, det är bara att beställa lite delar och mecka lite. :doh:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hu vad tiden går fort. Den havererade motorn är nu urlyft, reservmotorn sitter i stativet, redo att lyftas i.

Semesterplaner stör mina mekarplaner, men till Kinekulle skall allt hinna vara klart och på rull.

Har aldrig kört Kinekulle ring, så det ser jag fram mot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett steg fram, två steg tillbaka. När jag äntligen fått lite fart på prylarna så fick jag ett litet bakslag.

En knackande motor och lågt oljetryck, verkar som ett lager gett sig eller dyl.

Det blir inte någon körning på Mittsverige banan nu på onsdag, tyvärr.

Min extra motor står i delar i garaget, det blir till att slå ihop den så jag kan vara med och köra

på Kinekulle.

Nåväl det kunde vara värre, det är bara att beställa lite delar och mecka lite. :doh:

Tråkigt. Har du problem med att pumpen suger luft

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt. Har du problem med att pumpen suger luft

Det kan man lugnt säga. Inget konstruktionsfel, utan skit bakom spakarna. För lite olja, trasig oljetrycksgivare och höga varv... :)

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter det en "ny-gammal" motor i sjuan. Det är uppstartat och verkar fungera. Inte provkört ännu, det får bli i morgon.

Det ser återigen ljust ut för körning på Kinekulle.

Läxan är lärd, nu har jag fungerande oljetrycksövervakning, hrmf...

post-44-0-07443900-1437927946_thumb.jpg

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Jag har påbörjat tillverkning av skärm skydd i kolfiber, ett material jag aldrig jobbat i förut. Tog svågern till hjälp, han har

jobbat mycket med kolfiber och båtar. Tänkte jag skall få lite erfarenhet innan motorhuv, noskon mm skall tillverkas i

i detta material.

Några bilder:

post-44-0-50397800-1437928212_thumb.jpg

post-44-0-90620400-1437928235_thumb.jpg

post-44-0-79900400-1437928288_thumb.jpg

Längre än så här har vi inte hunnit, nu skall de skäras till rätt form, slipas

och ett till lager epoxi skall dit. Sedan slip för finnish och lite klarlack.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har påbörjat tillverkning av skärm skydd i kolfiber, ett material jag aldrig jobbat i förut. Tog svågern till hjälp, han har

jobbat mycket med kolfiber och båtar. Tänkte jag skall få lite erfarenhet innan motorhuv, noskon mm skall tillverkas i

i detta material.

Några bilder:

attachicon.gif20150720_124712_resized.jpg

attachicon.gif20150720_125244_resized.jpg

attachicon.gif20150721_092037_resized.jpg

Längre än så här har vi inte hunnit, nu skall de skäras till rätt form, slipas

och ett till lager epoxi skall dit. Sedan slip för finnish och lite klarlack.

Vilken matta och hur många lager blev det?

Link to comment
Share on other sites

Två lager. Det undre lagret var en grövre matta, kommer inte ihåg hur många gram.

Det övre lagret 200g/m2 finare twill väv. Vet inte mer, det var väv som svågern hade på lager

Till motorhuven kommer jag använda två lager 200g biaxiel väv och kanske ett lager

200g/m2 twill. Den skall lackeras så utseende spelar mindre roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en oljetrycksvakt som jag kan slå till och då stannar motorn om trycket går under 2bar.

jag bromsade min Xe idag.

Nu blev jag också nyfiken - hur löd resultatet av bromsningen,

samt vad är det för motor recept?

Ingen dum ide auto-stoppa motorn vid tryck fall. En billig försäkring.

Hur har du kopplat den? Signal från tryckvakt till ett relä som bryter tändning?

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag också nyfiken - hur löd resultatet av bromsningen,

samt vad är det för motor recept?

Ingen dum ide auto-stoppa motorn vid tryck fall. En billig försäkring.

Hur har du kopplat den? Signal från tryckvakt till ett relä som bryter tändning?

Link to comment
Share on other sites




Nu blev jag också nyfiken - hur löd resultatet av bromsningen,
samt vad är det för motor recept?

Ingen dum ide auto-stoppa motorn vid tryck fall. En billig försäkring.
Hur har du kopplat den? Signal från tryckvakt till ett relä som bryter tändning?
[/.

Jag har en ställbar oljetrycksgivare Mocal från Merlin motorsport. och den bryter spänningens till boxen. 209 hjulhästar o med 11% drivline förlust. 230 motorhästar. Sugis C20xe motor. 2 liter opelmotor 16v. Jag har väldigt snälla kamaxlar 140 hjulhästar vid 5000rpm. 170 hjulhästar vid 5500rpm. Max effekt 7500rpm. Körde till 8000 Rpm och effekten låg kvar

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Riktigt fina siffror Thomas. Är det mycket uppgraderat i innanmätet för att klara de höga varven, typ ARP bultar, balansering, ventilfjäldrar, kolvar osv? Vet att C20xe vevparti är mycket bra grejer, men 8000rpm är rätt mycket :)

Den måste låta gott :banana:

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Smidda kolvar Accralite. H-profilstakar. Annat oljapumpsdrev. Rostfria ventiler. Dubbla ventilfjädrar. Piper CAMs Ultimate road kammar 280 graders. Jenvey 48mm spjällhus ett gammalt 25år. MBE sprut. Colsibro ventilstyrningar. Lite portad topp. Egen portning. Jenvey trattar. Weber magneti Marielle Pico spridare. Kentcams kamdrev. Kentcams kamrem. Nytt nedre drev till kamremmen Och allt noga inmätt och justerat. Matchportat. Mm. Mina stakar är 160 gram lättare än originalet. Alltinvägt o balanserat. Nytt svänghjul 4 kg med startkrans. Och gjort i En 16T stål. Säkert glömt nåt. Ja egentillverkat extraktorrör Och en annan oljesump plan i aluminium och den har jag förbättrat.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Den drar från botten till 8000rpm lätt på alla växlar Från 2000 drar sen på rätt ok och från 5500 och upp går den som bäst Vid 5000 har jag 140 hjulhästar och vid 5500 har jag 170 hjulhästar och 209 hjulhästar vid 7500 rpm. Den går silkeslent upp dit .

Link to comment
Share on other sites

Ett riktigt seriöst motorbygge, kul. Inte helt gratis så jag förstår

oljetryck switchen. Något youtube klipp så kan kan höra ylet vid 8000rpm?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Länge sedan uppdatering. Säsongen är över för min del. Den blev rätt kort, tyvärr.

Hann med att köra några banträffar men inte alls så många som tänkt.

Gelleråsen, Mantorp, Kinekulle, Gröndal, samt lite gat åka.

Nu spänns bågen för nästa år. Jag står i ett vägskäl, Duratec eller C20xe.

Jag skulle vilja åka Duratec och få en modern lätt motor, det kostar dock en slant.

Jag har C20XE idag, men behöver lämna in vev på slipning, renovera mm... kostar också en slant.

Jag slog slag i saken förra veckan och investerade i ett Link G4+ Atom system som skall ersätta

alla varianter av gamla Bosch system. MC spjällhus ligger och väntar.

Blir det Duratec så tänkte jag behålla lådan och "bara" byta kåpan. Sedan var tanken att åka

standard Duratec med MC spjällhusen, Link systemet och hembyggt grenrör. I övrigt standard motor.

Målet är under 550kg exkl mustig chaufför. Jag ligger på 585kg idag, så med motorbyte är målet nästan uppnått.

Hur mycket måste moddas för att få en standard Mondeo Duratec HE att passa i en sjua?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dags för uppdatering. Efter att det fått stå och sova ett tag för att skapa bygg sug, känner jag att det är dags att sätta fart.

Det blir C20XE motor även 2016.

Jag tänkte få till en motor med standard topp och kammar, original kolvar och H-profil

vevstakar av billigare typ. Tidig typ av vevaxel och tidigt typ av svänghjul. Dessa två

spar ett antal kilo på vevpartiet. MC spjällhus och Link Atom motorstyrsystem.

I övrigt blir det samma dämpare, bromsar hjulupphängningar osv som tidigare.

På kaross sidan skall det dock bli lite förändringar. Huv, noskon och kanske sidorna skall uppdateras för

att spara lite kilon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har hänt lite i veckan som gått. Jag är nästan klar med installationen av det nya styrsystemet.

Att klippa, krimpa, löda elsystem är ju inte min favorit, men vill man vara fin får man lida...

20160303_184428_resized.jpg

Jag tänker göra det lite enkelt för mig inledningsvis, dvs använda original tändsystem, insug,spridare osv.

Tanken är väl att bygga med lite roligare delar, men det får komma senare. VIktiast är jag kommer ut ur garaget i aprill.

Någon som har förslag på hur jag skall konstruera bafflar/skvalp plåtar i mitt oljetråg. Mitt tråg är väldigt likt detta, fast helt rent inuti

cast-shallow-wet-sump-pan.jpg

Mvh Micael

post-44-0-87149500-1457185683_thumb.jpg

post-44-0-54856900-1457186022_thumb.jpg

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Styrsystemet är nu installerat. Har lite problem med VR och HALL. Jag lyckas inte få signal. Surt. Det löser sig nog när

jag får grotta lite i det. Säkert någon inställninigs bit jag missat.

Idag monterade jag en Volvo 850 TPS på MC spjällhusen. Nu skall jag bara få dit lite spacers för att fixera avstånd mellan

spjällhusen och lite bättre kvalitet slangklämmor till monteringen. En ny gaswire, lite längre än den gamla, måste också fixas.

Årets banpremiär är bokad till 7 maj. Jobbet hyr som vanligt Gelleråsen, det skall bli skoj. Till dess borde jag hinna bli klar.

2016 skall bli ett bättre år än fjolåret, då det var mest strul, ras och elände.

Imorgon skall jag svetsa mutter för bredbandslambdan, göra klart bredbandslambda installationen, dra gaswiren och slutmontera spjällhusen. Sedan är det "bara" mappning kvar...

om jag får till trigger signalen från VR givaren dvs...

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Det är en hel del att göra innan säsongen börjar, men man jobbar ju bäst under press :)

Sen får vi brumma runt lite på Gröndal.

Så sant, har du sett något datum för första track day körningen på Gröndal i år?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...