Jump to content

MickeJ Locost


MickeJ

Recommended Posts

Dags för uppdatering.

Efter att ha jobbat i högt tempo sista veckan för att försöka ha bilen klar innan semestern är slut, var det dags för lite belöning - testkörning.

Jag ringde in min banåkare kumpan, vi lastade bilen på kärran. Tidigare under dagen hade jag varit och kikat lite efter ett lämpligt ställe

för provkörningen. Jag har en återvändsväg på fältet intill där jag bor. Några hundra meter gammal landsväg som inte används längre.

Perfekt för lite testning. Sagt och gjort, vi lastade och åkte dig.

post-44-0-71445200-1407438267_thumb.jpg

Testkörningen gick helt smärtfritt, inte ett läckage, inget strul. Vi körde ett antal full gas vändor. Bromsarna drog

lite snett, lådan är lite sur att hitta rätt i, kopplingen behöver justeras etc. Lite småfix som behöver göras men inget stort.

Jag har en filmsnutt, den kommer lite senare.

Trots att framvagnen inte är mer än grovinställd med ögonmått och hjulen med r däck satt monterade med fel rotations riktning så

kändes det bra. Grym instyrning jämfört med allt annat jag kört. Hur kul som helst.

post-44-0-15569100-1407438614_thumb.jpg

Nöjda med provkörningen lastade vi bilen. Bestämde oss för ett stopp till innan vi for hem. Bilprovningen. Jag ville utnyttja deras stora plan

för att testa ratt återgången. Nu vet jag att jag har rattåtergång, inte fantastisk med helt klart rätar bilen upp sig.

post-44-0-11380800-1407438752_thumb.jpg

Vi passade även på att fara runt några varv på bilprovningens test slinga. Skoj...

Nu är bilen åter i garaget och jag är mycket nöjd med dagen. Det gick bättre än jag vågat hoppas.

Mitt största problem är nu att jag är sjukt sugen på att köra mer, hehe...

Skall ta upp sjuan till Malmby Flygfält nästa gång Porsche klubben har slalom tävling. Det skall bli skoj att testa den

i en konbana. Dit är det dock mer än en vecka, på tok för långt.

Summering - idag var en milstolpe i mitt bilbyggar liv :racesmile:/>/>

//Mvh Micael

Link to comment
Share on other sites

Grymt! Snyggt med vitt och gröna stripes också.

Då är det lite småfix att reda ut och sen dags att boka tider. =D

(om du vill ha filmen spelbar direkt i inlägget får du ta bort s:et ur https://, jag märkte även att det bara går att använda den rena länken från adressfältet och inte den kortade adressen man får om man delar filmen)

Link to comment
Share on other sites

Grymt! Snyggt med vitt och gröna stripes också.

Då är det lite småfix att reda ut och sen dags att boka tider. =D

(om du vill ha filmen spelbar direkt i inlägget får du ta bort s:et ur https://, jag märkte även att det bara går att använda den rena länken från adressfältet och inte den kortade adressen man får om man delar filmen)

Ahh, så blev det mycket bättre än en tråkig länk.

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänkte kolla om det va du som va på Gröndal i onsdags o pratade me mig? Det va jag me svarta sjuan!

Kul att du har fått upp motivationen! Du är ju så nära målsnöret! Fick du åka me någon på kinnekulle?

Ta me bilen till timeatack på Gröndal, det räcker ju om du har bromsar! Strunta i tidtagningen och prova bilen om det känns som allt är i balans! :)

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänkte kolla om det va du som va på Gröndal i onsdags o pratade me mig? Det va jag me svarta sjuan!

Kul att du har fått upp motivationen! Du är ju så nära målsnöret! Fick du åka me någon på kinnekulle?

Ta me bilen till timeatack på Gröndal, det räcker ju om du har bromsar! Strunta i tidtagningen och prova bilen om det känns som allt är i balans! :)/>

//Björn

Hej Björn, jo det var vi som snackades vid på Gröndal i Onsdags. Min plan är att köra nästa time attack med min sjua. Var frestad att

ta med den i onsdags, men då hade jag inte hunnit testköra ordentligt, så det hade känts lite väl risky.

Nej jag åkte inte med någon på Kinnnekulle, det var ju så surt väder och jag hade inte regn kläder med mig, så jag struntade i det.

Motivationen är på topp och det är väldigt skönt att det i stort sett är klart att besiktigas.

Mvh Micael

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äntligen är SFRO2 genomförd. Vilken skön känsla att ha protokoll och kunna gå vidare mot registrerings besiktning.

Utan anmärkningar var det inte, men det var bara lite småsaker jag lätt fixar och de kontrolleras vid reg besiktningen.

Nu skall jag bara lyckas få till så att bullermätning i Västerås sammanfaller med mitt schema.

Törs man tro på gat legal bil innan september är slut. Det är i vart fall mitt mål.

Så här såg det ut i sen sommar solen efter avklarad provkörning.

post-44-0-14879300-1409245631_thumb.jpg

//Mycket nöjd seven ägare

Link to comment
Share on other sites

Grattis.

Men du måste berätta vad det var som inte var bra så vi andra inte gör samma fel.

Så klart att jag skall det. Så här löd facit:

- för låg markfrigång

- framskärmarna, för klena hållare. De sviktar rätt friskt, riskerar att gå ned mot däcken i lite högre farter.

- för korta bultar till hjulupphängning (på några ställen). Nyloc muttrar kant i kant med bultarna.

- Sax sprintar saknas till framvagnens kulleds bultar.

//Micael

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Så länge inte reglerna har ändrat sig opå 2 år så finns det inget specificerat mått på hur låg en bil får vara, det enda som finns är att den ska kunna framföras säkert på vägen. Däremot finns en rekomendation hos SFRO som säger 10cm som lägsta punk. Men enligt svensk lag finns inga mått.

Min bil fick också anmäkrning hos SFRO 2 på det (7,5cm under motor) trotts att bilen utan problem klarade av min besiktningsmans mycket guppiga testväg utan problem.

I så fall skulle ju många lyxbilar som borsche, koeningegg, ferarri med mera aldrig kunna köras besiktigad i sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Angående markfrigången. Jag hade ca 7cm frigång under motorn, som är lägsta punkten. Mig gör den anmärkningen ingenting.

Jag hade i vart fall tänkt ställa in markfrigången, dvs höja bilen lite. Tänkte följa någon Westfield eller Caterham rekommendation

och då skall det höjas en hel del.

Det viktigaste att köregenskaperna är så bra som möjligt.

Mvh Micael

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tyst var det här och nu har man det på print. 81db blev det uppmätt till på Västerås flygfält. Perfekt. Så fort mina papper kommer så skall jag ringa och boka reg bes tid.

Det verkar som min önskan att ha plåtar på bilen innan september är slut, kan bli sann.

..och då blir ju frågan - hinner jag med en banträff innan säsongen är över?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tyst var det här och nu har man det på print. 81db blev det uppmätt till på Västerås flygfält. Perfekt. Så fort mina papper kommer så skall jag ringa och boka reg bes tid.

Det verkar som min önskan att ha plåtar på bilen innan september är slut, kan bli sann.

..och då blir ju frågan - hinner jag med en banträff innan säsongen är över?

Kul att det gått bra. Kör så mycket du kan innan du parkerar för säsongen så du får lite intryck av bilen och får lite grepp om vad som eventuellt behöver ändras/förbättras i vinter. Jag mosade en massa hjulupphängningsbussningar, så det fick jag göra nya. Fjädrar, krängningshämmare, däck osv. sånt man inte vet innan man fått prova på ordentligt. Det vore ju tråkigt om du måste börja meka i vår med såna saker.

Beställ besiktningstid, det tar ca en vecka att få tillbaka papperen. Och Ja, banträffar hinner du med, bara att hålla ögonen öppna och leta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för lite uppdatering.

Regbesikting utförd, fick några nedslag. Inga stora saker, på måndag skall jag till bilprovningen igen och

få anmärkningarna släckta.

Det som inte godkändes var:

- Körriktningsvisare fram ej typgodkända

- Sitt dynor ej fastsatta ( har inga stolar - bara dynor)

- Backspeglar uppfyller ej siktkrav bakåt (för lågt monterade)

- Reglage instu panel saknar märkning. (hade inte en tanke på det)

- En bokstav i chassenummer måste göras tydligare. Är ett "V" men ser lite ut som ett "U"

Bara små saker. Inget att hetsa upp sig för. Hinner åtgärda allt under helgen, förhoppningsvis få

ett godkännande på måndag morgon och ha mina skyltar mot slutet av nästa vecka.

Sedan skall det ut och åkas :racesmile:

Är http://www.bilsport-mc.com försäkringen att rekommendera? Av det jag läste på deras hemsida

verkar den prisvärd och smidig.

Det känns rätt häftigt att en dröm som tog form runt år 2000 snart är verklighet.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det gått bra. Kör så mycket du kan innan du parkerar för säsongen så du får lite intryck av bilen och får lite grepp om vad som eventuellt behöver ändras/förbättras i vinter. Jag mosade en massa hjulupphängningsbussningar, så det fick jag göra nya. Fjädrar, krängningshämmare, däck osv. sånt man inte vet innan man fått prova på ordentligt. Det vore ju tråkigt om du måste börja meka i vår med såna saker.

Beställ besiktningstid, det tar ca en vecka att få tillbaka papperen. Och Ja, banträffar hinner du med, bara att hålla ögonen öppna och leta.

Har för mig att det är "Wacky Wednesday" körning i Eskilstuna nästa onsdag. Det kanske man skall försöka delta på.

Den 6:e oktober är det ju "Track Monday" på Mantorp. Jag tror att jag skall satsa på den också.

Det skall nog hinna bli några hundra mil innan säsongen är över :)

Link to comment
Share on other sites

Registreings besiktiningen är nu avklarad. Min bil är godkänd, Så jävla skönt!

Nu går jag in i nästa fas, bygg om.

Det skall lättas en del. Min 12 kilo tunga motorhuv skall ersättas, min extremt

tunga mässings kylare skall bytas till lättare variant, avgassystem skall bytas osv.

Sedan så skall det rullas så många mil det går innan snön faller, det blir nog en del pendling

till och från jobbet:)

Mvh nöjd bilbyggare

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det bli jobbigt. En "färdig" super seven i garaget redo att köras på allmän väg. Så när som på en liten detalj,

eller snarare två detaljer- registrerings plåtar.

Har testat att få tillfälliga plåtar hos polisen. Det gick inte. Jag måste göra en stöldanmälan för att få ut dem, suck...

Kommer inte skyltarna i morgon är hela helgen förstörd :banghead:

//en som hatar att vänta på något gott

Link to comment
Share on other sites

Helgen behöver inte nödvändigtvis vara förstörd. Sök på Google så hittar du prislistan för böter, dvs vad det kostar att köra utan registreringsskylt / skyltar. Det är tabellböter om inget gjorts om. Det är däremot urkundsförfalskning att själv skriva ditt regnummer på en pizzakartongbit och tejpa fast. Urkundsförfalskning går till åtal. Att ha "tappat" skyltarna är möjligen klantigt och priset finns i tabellen. Tror det är 1500kr för båda.

Som sagt kolla en extra gång så det är tabellbot och inte åtal på "tappade skyltar". Passa dig för urkundsförfalskning även om man tycker man är schysst som skriver regnumret på kartongen och tejpar fast.

Dessutom finns ju många olika lämpliga vägar att vara på. Man behöver inte välja det mest frekventa............

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det bli jobbigt. En "färdig" super seven i garaget redo att köras på allmän väg. Så när som på en liten detalj,

eller snarare två detaljer- registrerings plåtar.

Har testat att få tillfälliga plåtar hos polisen. Det gick inte. Jag måste göra en stöldanmälan för att få ut dem, suck...

Kommer inte skyltarna i morgon är hela helgen förstörd banghead.gif

//en som hatar att vänta på något gott

NEJ NEJ.....

Du har ju inga skyltar som kan bli stulna ännu. Det är tillfälliga skyltar tills du får dina ordinarie, oavsett stöld eller inte. Deras normala rutin är att du bara får gula skyltar när någon snott dom, men förklarade du inte att du har en helt ny bil?? Stå på dig, det är inget som hindrar dig att få ut skyltarna. Örebropolisen ville också ha en stöldanmälan först, men när jag förklarade att jag inte har skyltar som kan bli stulna, så ordnade dom det på 10 minuter.

Edit: Ring och kolla med Örebropolisen, varken Lindesberg eller Örebro hade några invändningar när jag pratade med dom i telefon, däremot assistenten i luckan var osäker, men det är bara att prata med någon på trafikavdelningen. Polisen är till för att hjälpa!!

EditII : Du har väl ställt på bilen som i min beskrivning ? I så fall är bilen i trafik, och försäkrad, då måste du ha skyltar för att kunna köra, inte vill dom jävlas med dig??

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

NEJ NEJ.....

Du har ju inga skyltar som kan bli stulna ännu. Det är tillfälliga skyltar tills du får dina ordinarie, oavsett stöld eller inte. Deras normala rutin är att du bara får gula skyltar när någon snott dom, men förklarade du inte att du har en helt ny bil?? Stå på dig, det är inget som hindrar dig att få ut skyltarna. Örebropolisen ville också ha en stöldanmälan först, men när jag förklarade att jag inte har skyltar som kan bli stulna, så ordnade dom det på 10 minuter.

Edit: Ring och kolla med Örebropolisen, varken Lindesberg eller Örebro hade några invändningar när jag pratade med dom i telefon, däremot assistenten i luckan var osäker, men det är bara att prata med någon på trafikavdelningen. Polisen är till för att hjälpa!!

EditII : Du har väl ställt på bilen som i min beskrivning ? I så fall är bilen i trafik, och försäkrad, då måste du ha skyltar för att kunna köra, inte vill dom jävlas med dig??

Jodå allt är som det skall med min bil, försäkring, påställd etc. Jag förklarade att det inte fanns skyltar att sno men, men... Jag gissar dock att mina skyltar dyker upp i morgon, det var bara så surt då jag var ledig idag och vädret var kanon.

Link to comment
Share on other sites

Annars ringer du bara någon annan station och kollar, "A H" i Örebro på trafikavdelningen, står signatur på mina gula skyltar med de initialerna, är mitt tips. Jag blev tvungen att åka till Örebro pga Lindesberg (som jag hade pratat med och fått grönt med innan) hade hunnit stänga innan jag kom fram, men ingen av dom jag talade med på stationerna hade invändningar, bara assistenten i luckan som ville ha en stöldanmälan eftersom det är det vanliga när folk ber om gula skyltar, men efter en förklaring så löste det sig för mig.

Hoppas det löser sig

Link to comment
Share on other sites

Från Transportstyrelsens sida

Du är ju hela tiden på väg till en lämplig polismyndighet, men tråkigt nog har du beslutsvånda............och ändra dig hela tiden.....

Utdrag från Transportstyrelsen

Stulna eller borttappade registreringsskyltar

Om du har blivit av med en registreringsskylt ska du anmäla det till Polisen. Polisen efterlyser då skylten och kan utfärda en provisorisk registreringsskylt åt dig. Även den provisoriska skylten kostar 90 kronor. Vi på Transportstyrelsen skickar en faktura på beloppet.

Om ditt fordon saknar registreringsskylt, får du bara köra kortast lämpliga väg till en polismyndighet för att få en provisorisk registreringsskylt.

Läs mer om stulna eller borttappade registreringsskyltar på Polisens webbplats.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha vittjat postlådan idag och blivit förbannad - inga skyltar. jag ringde transport styrelsen och frågade om och när de skickat mina skyltar.

De hade gjort, redan i måndags. De verkar alltså ha kommit bort i posthantering. De skickas ju som brev och går inte att spåra.

Jag tog mig då till polisen i Södertälje och anmälde skyltarna stulna/försvunna. Fick då ut ett sett med tillfälliga skyltar.

Kostnad 90kr. Sedan beställde polisen nya till mig.

Jag frågade transportstyrelsen om att få ut tillfälliga skyltar i väntan på att de riktiga var på väg. Fick svar att så skall inte gå att göra,

de är bara till för de som blivit bestulna.

Det viktiga är dock att jag för första gången sedan bygget startade 2010, varit ute på allmän väg(lagligt) och gasat. Det blev ett par turer

på vägarna i och kring Strängnäs. Hur kul som helst. Hade på tok för lite kläder på mig och ett mycket ljudligt avgassystem som gjorde

mig smått döv. Det blir till att sätta tillbaka besiktnings avgassystemet. Om vädret tillåter så skall bilen rulla rejält i helgen.

//Micael

Link to comment
Share on other sites

Då var första rejäla åkturen avklarad. Cirka 15 mil på Södermanlands småvägar. Jag och en kompis njöt av den fina höst dagen

och att köra sjuan. Bilen bjöd som tur var inte på några större överraskningar. Jag kopplade ur en varvräknare precis innan

vi for iväg, glömde dra en mutter, så efter tankning så startade inte motorn. Tog några minuter innan jag kom på vad som

var fel.

Min motor, Opel C20Xe, har ett förfärligt ventil slammer. Jag håller på att bygger/renoverar en annan lika dan vid sidan om

som skall i till nästa säsong. Får se om jag ids bry mig om slammret i denna.

Jag har original insprutning, Motronic 2.5 med fördelare, och motorn tenderar till att sura ned sig och är svår startad när

den är varm. Får se om jag kan hitta felkällorna innan bilen stängs in för vintern.

Förarbyte utanför Laxne. Kompisen klämmer sig ned bakom ratten.

post-44-0-62994600-1412459317_thumb.jpg

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt temp givare, just för att jag trodde att det du beskriver var felet. Blev inte någon skillnad.

Har även bytt Lambda sensorn. Har inte mätt upp min LMM för att se om den mäter som den skall, borde väl göra det.

Link to comment
Share on other sites

Jag säger också motortempgivaren blå bosch kontakt på termostathuset såvida du inte kör med för hög bränsletryck. vill minnas att det ska va 2,2 bar utan vacuum kopplat.

Ventilslammer är tryckarna som inte är fyllda med olja. de kan ha slammat igen men brukar reda till sig med en bra och ny olja och några 100 mil. annars kan man byta. finns billiga på Ebay. Jag har kört med XE motorn sedan 2006 och var ute idag 10 mil o 15 mil igår.Min är inte original längre. jag har skruvat en del i dem och det är en kanonmotor.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig skruvat C20XE förut, men det känns som en robust, rätt skottsäker motor. Dessutom

är den ju trim vänlig om man vill ha några hästar mer än original utan att ruinera sig totalt.

Skall kontrollera soppa trycket.

Link to comment
Share on other sites

Svagheten är 1: vevstaksbultarna original tål ca 7300RPM så byt till ARP så klarar de ca 7800rpm eller byt till H-profil stakar o problemet är borta till 9000rpm minst .

2: oljepumpens original inre drev klarar runt 7500rpm sedan sprängs det. finna andra på QED eller SBD i england o Enem o stig kristiansson i hörby

3: var noga med kamremmmens sträckning.(gäller alla motorer med 4 ventiler per cylinder

Det är en bra maskin o kvadradisk 86 borr 86 slag.

http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_EngineTechVauxhallXE.htm

http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_BudgetHorsepower.htm

http://www.sbdev.co.uk/Parts%20Catalogue.htm

http://qedmotorsport.co.uk/

http://enem.se/ib.asp

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt temp givare, just för att jag trodde att det du beskriver var felet. Blev inte någon skillnad.

Har även bytt Lambda sensorn. Har inte mätt upp min LMM för att se om den mäter som den skall, borde väl göra det.

Har du mätt i kontakten till styrdonet, eller bara bytt givaren? Det kan ju vara avbrott eller glapp någonstans på vägen mellan givaren och styrdonet, för det var ett ganska vanligt fel på dom.

Avgasläckage? Det lurar lambdasonden att tro att blandningen är alldeles för mager och kan göra så att stiften blir sotiga om det läcker och det blir tjurigare att starta.

LMM är ganska svår att mäta iom att den har ett väldigt brett arbetsområde, nästan enklare att prova med en annan. I vissa fall går bilen bättre med LMM urkopplad om den är felaktig.

Inga misständningar eller stopp på tomgång? Vevaxelgivaren kan jävlas och kan göra så att motorstyrningen inte räknar rätt direkt. Många gånger märks det aldrig när man kör, utan märks i form av "kärringstopp" och startsvårigheter vid vissa temperaturer. Några tips i alla fall utifrån mina erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ni som är hemma på C20xe kanske kan hjälpa mig innan jag får hjärnblödning.

Hur är det tänkt att autospännaren till kamaxelremmen skall ställas in. Jag har gjort det

några gånger förut, utan ett ens fundera på det. Nu får jag fan inte till det.

Har inte hittat någon guide på nätet.

Link to comment
Share on other sites

är lite http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=66055

Har du automat sträckaren? den ska spännas i pilens riktning och enligt autodata är det motours.

Jag har manuell sträckare på min. Det är alltid noga med att vattenpumpen står rätt för den påverkar också spänningen. Står den "fel" med klacken för nära motorblockat så kan man inte sträcka remmen tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken. Jag gjorde nog det överilade felet att jag tittade på rörelsen och försökte spänna medurs, precis som han i tråden du länkade till, så klart utan bra resultat.

Fick till det sent i går kväll när jag slutade svära och tittade på grejorna...

Jag har automatsträckaren på den motor som sitter i. Den motor som sitter i stativet och skall rulla nästa säsong har den äldre typen av sträckare.

Vet du om det finns något insug till C20 motorfamiljen där spjällhuset sitter "framåt" så jag slipper det fula hålet i huven?

Eller måste jag helt enkelt tillverka det själv i så fall. Har inte tänkt att konvertera till separata spjällhus till nästa säsong.

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...