Jump to content

MickeJ Locost


MickeJ

Recommended Posts

Hej alla!

Efter att ha surfat och läst trådar på detta forum i en massa år och drömt om att bygga en superseven i ännu fler, är jag nu

äntligen på gång.

Hösten 08 köpte jag mig ett objekt och sedan dess har det skruvats i garaget när tid och ork funnits.

Bilen är i grunden en Westifeld SE. Jag har byggt på en mix av gamla och nya delar för att försöka hålla en vettig budget.

I höstas gjorde jag SFRO1 beskiktningen, bilen gick genom med några anmärkningar. Nu håller jag på och bygger klart så

jag kan göra SFRO2 i vår och sedan regbes.

Bygget består av: Westifeld SE ram och hjulupphängningar, GAZ dämpare, Westfield rattstång, Escort MK2 styrväxel, Opel C20XE motor,

Ford Type9 låda, Escort bakaxel, VDO mätare, Dellort 45or, WeberAlfa tändning, pedalställ från OBP.

Så här såg det ut vid SFRO1 besiktningen.

post-44-0-12233600-1292171333_thumb.jpg

Bakvagn, Escort axel med nytt innehåll.

post-44-0-11319100-1292172002_thumb.jpg

Rullande chassie

post-44-0-18582600-1292172232_thumb.jpg

Så här ser det ut på förarplatsen.

post-44-0-95027000-1292172297_thumb.jpg

Beställde ett par stolar från intratrim för några dagar sedan, de som sitter i nu är gamla Westfield stolar som följde med bilen.

Det blev sådana här: https://www.europaspares.com/SEATS/INTATRIM_SEATS/INTATRIM_SEAT___ODYSSEY___STANDARD_VINYL_3900.html

Lagom dyra och frakten var mycket billigare än jag trodde.

För tillfället är det elsystem som står på schemat, inte mitt favoritgöra. Jag köpte ett kablage från http://www.s-v-c.co.uk/

det verkar OK för pengarna. Lite surt att de inte använder väderskyddade kontakter, visserligen lätt att kompletera med själv.

Det var allt för den här gången.

//Micke

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Dom stolarna du beställt sitter du skönt i. Har likadana i min bil. bilen är ju inte färdig så jag vet inte hur de är att sitta i dom i flera timmar, men än så länge gillar jag dom skarpt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oj oj, är det bara jag som tycker elsystem är det tristaste som finns. Jag håller så sakteliga på att löda ihop mitt elsystem.

Det går trögt, hehe...

Fick mina stolar i går. Gött, det är alltid skoj med paket till bilen - ger inspiration.

Stolarna passar perfekt och kännd lagom bekväma för att man skall stå ut med en längre tur.

Funderar på om jag skall sänka golvet några cm för att få en lägre körställning och lite mer plats för benen.

Jag har även insett att det kan vara vettigt med en löstagbar ratt, det eller banta, för att komma

ned i bilen utan att bil svettig.

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer definitvt ses på Gröndal nästa sommar. Jag var där några gånger 2010 utan sjua, så när jag har en själv lär det

vara svårt att hålla mig borta. =)

Link to comment
Share on other sites

I dag var jag ute på en roadtrip för att hämta en motor med tillbehör och en växellåda.

Sista stoppet var hos Cealm i Arboga. Kul att se alla hans projekt, hans garage måste ha

världrekord på antal bilramar/m2.

post-44-0-53883900-1293997204_thumb.jpg

Jag gjorde något dumt när jag kom hem. Jag lyfte ut motorn ur bagageluckan för hand. Mycket dumt - min

rygg är sur på mig nu. Ibland glömmer man att man inte är 25 längre....

Det är bra med vinter och snösläde när man skall flytta motorer utomhus, bara lasta i och dra iväg.

Testade mina nya stolar i bilen, det passar perfekt. I övrigt är det el, el och åter el som står på

schemat. Snart saknas bara lite reläer för att kunna testa om allt är kopplat rätt.

post-44-0-29834400-1293997670_thumb.jpg

//Micke

Link to comment
Share on other sites

I dag fick jag ett paket med kolfiberdelar från carbonmods.co.uk.

Instrumentpanel, lucka till bagagelåda och vindavvisare. Tyvärr var stenskottskydden för

bakre skärmarna slut när jag gjorde min beställning.

post-44-0-01283300-1294685787_thumb.jpg

Var tvungen att provmontera lite =)

post-44-0-50616500-1294685823_thumb.jpg

Jag börjar närma mig slutet på jobbet med min kabelhärva. Ett par kvällar till sedan skall

det vara mer eller mindre klart, skönt.

Är det någon som har eller har testat någon av de billigare digitala mätarna, typ de Koso

mfl har. Jag är sugen på att ha en sådant istället för mina klassiska mätare. Någon som

kan rekomendera något. Tyvärr går de dyrare bort, det måste vara någon av de som kostar under

ett par tusenlappar. Är de godkända av SBP?

//Micke

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går framåt i garaget.

Det mesta av elen klar, det är bara mätare och knappar/reglage kvar, skönt.

Har ett problem, min hastighetsmätare och min varvräknare får inte plats. Jag har gjort

instrumentpanelen så smal, i höjdled, och ratten sitter högt monterad. Funderar på att

sätta en cykeldator som hastighetsmätare - tillåts det av SBP vid besiktning?

Varvräknare kan jag alltid sätta in en mindre. Funderar på att skippa den också och

bara ha en stor röd lampa som säger när det är dags att riva i nästa växel.

post-44-0-72844200-1295631770_thumb.jpg

Funderar även på att ta bort mina Dellorto förgasare och köra med insprutning. Min tank

har inte någon bränsleretur. Måste i så fall få en returingång påsvetsad. Vi får se vad jag

gör. Har ett orginalinsprutningssystem eller ett Megasquirt att montera istället.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag funderade på att sätta dem i mitten. Men tyckte inte det skulle bli så snyggt.

Nya mätare, kanske blir en sådan där digital historia med allt i en display.

Link to comment
Share on other sites

En cykeldator är godkänd om den är belyst. Kolla Christer J's tråd idag om detta där Cealm visar sin uppfinning med cykeldator.

Jag föredrar analoga instrument (idag) och hoppas mina får plats också :) ...men det är väl tajt som med allt annat.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det går framåt i garaget. Jag har äntligen fått all el att fungera.

Varningsblinkers, blinkers och pos, halv och helljus. Ett utmaning för en

elektrisk analfabet...

Genombrottet kom när jag tog fram läsglasögonen och äntligen såg vad det stod

på kontakterna =)

Det blev en Vapor mätare för Km/h, varv och temp. Oljetryck och tankmätare blev

runda mätare.

Så här såg det ut när jag kastade in handuken för kvällen

post-44-0-17560900-1297024960_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det går framåt i garaget. Jag har äntligen fått all el att fungera.

Varningsblinkers, blinkers och pos, halv och helljus. Ett utmaning för en

elektrisk analfabet...

Genombrottet kom när jag tog fram läsglasögonen och äntligen såg vad det stod

på kontakterna =)

Det blev en Vapor mätare för Km/h, varv och temp. Oljetryck och tankmätare blev

runda mätare.

Så här såg det ut när jag kastade in handuken för kvällen

post-44-0-17560900-1297024960_thumb.jpg

Visst är det kul med el :) Håller på och rensar i mitt gamla ormbo nu :D

Link to comment
Share on other sites

Har hållit på och trixat för att få till en vettig kopplingsvire. Det går inte något bra.

Eftersom lämplig vire inte verkar finnas att köpa, utgick jag från en handbromsvajer.

Det blev ok men inte bra, blir tungtrampat pga friktion. Jag funderar nu på att bygga mig

en hydraulisk koppling. Har för mig att Volvo 945 har en slavcylinder som sitter på utsidan

av sprängkåpan och trycker på kopplingsarmen. Att få det att fungera på min bil borde inte

vara omöjligt, det är trångt som fa... Vi får se, skall ta ett varv på den lokala skroten på lördag

och se vad som finns att tillgå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack för bilden Björn. Det blev något liknande jag knåpat ihop.

Det var länge sedan jag uppdaterade. Det går framåt. I dag gjorde jag första starten av motorn.

Den startade så fort den fick fram soppan. All el verkar fungera, är inte sugen på att felsöka.

Jag tycker det känns som det räcker med kabelskor, lödtång och elscheman för ett tag.

En liten filmsnutt finns här:

Nu skall jag bara svetsa ett stadigt fäste för min slavcylinder till kopplingen.

Stöka av en inte allt för lång lista med småfix och sedan boka en SFRO2 besiktning.

Är det någon som kan säga vart man vänder sig för att göra bullerprovet?

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag svetsat ett fäste för slavcylindern. Det verkar ok. Mitt problem nu

är att när jag trycker ned kopplingen så får jag för liten rörelse på slavcylindern.

Höll på och strulade med det en stund, fick det att fungera med nöd och näppe. Det

är precis så att jag kopplar ur, måste få till det bättre.

Här står åbäket och lapar i sig lite solsken.

post-44-0-07051500-1301575279_thumb.jpg

post-44-0-16129900-1301575296_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då var första åkturen avklarad. Sista biten fram till huset är en skitig grusväg, nu har jag en sjua som behöver tvättas. Det var det dock värt, för det var kul att äntligen få ta sig en tur - även om det var en kort sådan.

post-44-0-71814200-1301940440_thumb.jpg

Självklart var det tvunget att förevigas på film...

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det jycken hon pratar med och mig hon skrattar åt lite senare. Hon tycker min bil är fjantig...

Har det likadant här..... fjantig bil, duktig vovve ;) :D

Enda gången hon tycker det är kul, är när jag fått åka hem i regn ;) :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej!

Sakta men säkert börjar det närma sig en färdig bil. Har haft en del problem med att få motorn att gå utan att bluddra. Jag har misstänkt att förgasarna varit problemet, men så var inte fallet. Jag drog en bättre jordkabel till tändboxen och...pang poff...det blev en helt annan sång i motorn. Nu drar den som ett skott upp genom registret även under full last. Jag åkte ett antal repor på vägen utanför huset, kul så in i helvete. Vilken häftig fartkänsla.

Nu måste jag få till en framvagnsinställning, väga bilen, göra klart lite småfix och beställa mig en SFRO2 bes tid.

Kan lova att det finns ett åksug som heter duga...

//Micke

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Länge sedan uppdatering. Förgasarna fortsatte strula för mig så jag ledsnade på dem, eller snarare på min okunskap =)

Efter ett kort övervägande åkte Dellortona ur och det var dags för insprutning. Valet stod mellan orginal motorstyrning eller Megasquirt. Jag valde den väg jag hoppas är snabbast - orginal.

Under gångna helg har det installerats.

Det blev lite trixande att få till det. Min motor hade inte avgaskam som fungerade med fördelaren, så det blev till att byta. Fördelaren krockade i sin tur med mina bromsvätske behållare, så de fick flyttas. Elsystemet behövde anpassas, kylvattenledningar passade inte osv... Det blev lite pyssel, men det har flytit på rätt bra. Hoppas vara klar under kommande vecka.

post-44-0-27683400-1307866142_thumb.jpg

//Micke

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hoppsan vad tiden går, snart ett år sedan jag uppdaterade senast.

Vad har hänt? Inte mycket, jag ledsnade lite förra året när jag inte fick ordning på förgasarna och

började bygga om till original insprut. Nu är det dock dags igen, jag har byggt upp lite sug och

kommer sätta lite fart på bygget för att komma ut på vägarna i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 years later...

Dag för en uppdatering :blink:

Ett långsamt bygge har fått fart igen. Nu skall det byggas klart har jag tänkt. Orken och lusten har runnit ut några gånger under resan.

Men det faktum att jag fortfarande är barnsligt förtjust i dessa bilar och att SFRO tiden kommer rinna ut utan SFRO2 besiktning - vilket skulle kännas rätt surt.

Jag har byggt om min framvagn, installerat original insprutning, förstärkt ramen mm. Efter en hel del strul att få igång motorn med

insprutningen så löste det sig. Vevaxel positions givaren byttes ut och voila :racesmile: - bilen hoppade igång. Efter ett par turer så

började soppa pumpen strula, kylfläkten vill inte som jag vill mm... Kommer inte riktigt ihåg hur jag kopplade och tänkte för ett par år sedan.

jag måste ta mig en titt på eländet.

Full fart - nu är jag sugen på att få fart på det innan säsongen är över.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att motivationen har återkommit.

Litet lördagstips :)

Se det som en liten slutspurt där det finns några hinder som man skall ta sig förbi/utföra. Skriv gärna ner dessa hinder/uppgifter från nuläge till reggad bil på en lista (gärna papper som du lätt kan se). Uppgifterna bör inte vara för stora utan kanske max vad man kan hinna med under ett arbetspass i garaget (kan vara mindre). Sen bockar du av dessa och du ser framsteg (=motivationen ökar troligen).

Jag låter som en projektledare/scrum-master ;) men ta det för vad det är....ett tips :D

Snart är det :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Jocke. Det behöver vara lite struktur och lagom nedbrutet så man känner att man kommer framåt med rätt saker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går framåt med bygget. Jag betar mig sakta genom listan med allt som skall göras till SFRO2.

Det är mest småsaker, fästen, lite el, små ändringar i placeringar, lite lackering, få liv i motorn, bränsle system etc...

Innan SFRO2 måste jag:

- Bygga klart det sista.

- Väga bilen, gör det på besiktningen i Strängnäs

- Framvagns inställning, får bli på firma i Strängnäs

- Bullermätning, var gör man den? Någon som har något tips?

Så här såg det ut i går kväll:

post-44-0-21847500-1406705073_thumb.jpg

Kommer åka ned till Kinnekulle på Söndag och se på när ni kör och beundra era bilar.

Hoppas kunna tigga lite lift med någon. Har faktiskt aldrig åkt i en super seven, mer en de

testkörningar jag gjort på uppfarten till mitt hus.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du fått lite inspiration igen.Man kanske kan komma och kika på projektet någon dag :)/>

Det vore skoj, du är varmt välkommen.

Link to comment
Share on other sites

Bullerprov gör SFRO, det gjorde de åt mig i alla fall. Jag bokade tid med Ridderstolpe och sen var det jag och ett par andra som åkte till en flygplats i Västerås, vid Hälla.

Jag har för mig att han så att säga gjorde SFRO2-provkörningen samtidigt, han sa i alla fall att rattåtergången var på gränsen och att bromsarna var på tok för tungtrampade.

Jag kanske tittar förbi nån kväll i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Kommer åka ned till Kinnekulle på Söndag och se på när ni kör och beundra era bilar.

Hoppas kunna tigga lite lift med någon.

Glöm inte att skaffa SMA-licens då. Det krävs även av passagerare.

Hoppas du kommer ut på vägarna innan vintern! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej, SMA licens finns :racesmile:

Målet är helt klart att komma ut på vägarna innan säsongen är över.

Jag och en kompis har kört en Porsche Boxster S som trackday bil ett par år och funderar på att byta till

min locost nästa säsong. Målet är att hinna åka på en trackday med min seven redan i år, för att sedan

bestämma Boxster eller Westfield 2015 (eller kanske både och)

Vi får se hur det går:)

Link to comment
Share on other sites

Bullerprov gör SFRO, det gjorde de åt mig i alla fall. Jag bokade tid med Ridderstolpe och sen var det jag och ett par andra som åkte till en flygplats i Västerås, vid Hälla.

Jag har för mig att han så att säga gjorde SFRO2-provkörningen samtidigt, han sa i alla fall att rattåtergången var på gränsen och att bromsarna var på tok för tungtrampade.

Jag kanske tittar förbi nån kväll i veckan.

Ok, då skall jag ringa och höra med min SFRO bes man, det var inte Ridderstolpe utan Lars Torngren, så får vi se vad han säger.

Garage besök - Jag kommer att vara borta tors till fredag, hemma i helgen och nästa vecka.

Vi ses väl på Kinnekulle på söndag, då kan vi se när som passar.

Annars är det bara att ringa 0700810299 så löser vi det.

//Mvh Micael

Link to comment
Share on other sites

Det går framåt i garaget. Punkter från "att göra" listan betas av, en efter en.

Nu är färg vald. Att den skulle lackas vit hade jag bestämt sedan länge men dekor, andra färger etc

var en öppen affär fram till idag. I sann locost anda med lite spray färg och tejp :)/>/>

post-44-0-07025800-1407171158_thumb.jpg

Att åka till Kinnekulle och inspireras av era åk var helt rätt. Min rörhög har stått och sovit för länge...

Nästa år skall det inte tittas på, då skall det deltagas!

Edited by MickeJ
Link to comment
Share on other sites

Arbetet fortskrider...

Idag har det jobbats med framvagn, kaross och så förstås lite el mm.

Jag han till och med få i hop det så jag kunde starta upp och åka några hundra meter på grusvägen hemma vid.

Motorn går, dock inte som den borde. Tidigare satt det Dellortto förgasare och annan tändning på motorn. Jag har

nu satt dit vad jag tror är ett original sprut. Motorn startar rätt lätt, har inte någon tomgångsmotor, och går på

alla fyra. Jag tror dock att den får för mycket soppa. Den väg jag kan testköra på är lite för kort för att

jag skall hinna varvar ur ordentligt under last.

Har även ett problem med gaspedalens slaglängd och spjällhuset. Vid gasen i botten så är inte spjället fullt öppet.

Är det någon som känner till någon bil som har en "utväxling" på spjäll axeln, om ni förstår vad jag menar.

Nåväl, det känns rätt skönt att det börjar bli en hyfsat kort "att göra" lista.

Så här såg det ut efter provkörning. Utan stänkskärmar - helvete vad det flyger grus hehe...

post-44-0-14529900-1407267541_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...