Jump to content

Vikt på Tiger Avon?


Pac

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter och funderar på om/vad nästa bygge skall bli. MK ligger i innerspåret men Tiger Avon känns ganska OK den med.

Nästa bygge har en målvikt på 500-510kg och en smärtgräns på 550. Den skall utrustas med en Duratec och typ9.

Det är lite svårt att få reda på vikt via tigers hemsidor så jag frågar här: Vad väger en Avon när den är vägklar?

Link to comment
Share on other sites

Enl tigersportscar.se

Avon

Vikt: ca 595 kg

Å jag tror det är med en pinto då deras demo avon har pinto. Duratec är ju några kilo lättare å med lätt inredning så ska nog inte 550 va så stora problem.

Link to comment
Share on other sites

Hittade du det på deras hemsida? Jag som letat som en galning.... :blink: Pinton är väl 30-40 kilo tyngre så 550 låter inte orimligt.

Tack så mycket för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Ah! Nu hittade jag det också!!!

Weight 595kgs with Zetec
Nja, Zetecen är inte alls lika tung som Pinton så det är nog på håret att nå 550 med Avon. Där fick jag mer att klura på.
Link to comment
Share on other sites

Borde inte vara omöjligt att nå 500kg,

Mina MK Indy vägde 595kg med Pinto motor och 20 liter soppa.

Om man kör en Duratec, lättare hubbar, lättare ok och superlätta fälgar borde man vara en bra bit på väg.

/John

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att man inte kan bygga med Taunus/Cortina geometri i Sverige.*Edit* Det får man visst det! Missförstånd av mig. :icon_oops:

Jag kan förstå att man blir lite konfunderad om man kör med stora hjul(>15") och konstig offset, men med 13" får man konstra till det ordentligt med offset för att hamna i problem. Som sagt, riktigt klurigt det där...

MK har som sagt innerspåret just nu. Jag tittar på MNR och Roadrunner också.

Det jag verkligen gillar med MK är deras "open source" mentalitet. Det gör att man har väldigt många leverantörer att välja på och kan skräddarsy bilen utan att behöva vara världsmästare på alla grenarna inom bilbyggarkonsten. :)

Att bygga en "renskrapad" MK med Duratec under 550kg är nog ingen omöjlighet. Man får ösa pengar på diverse strategiska ställen(bromsar, hjul, drivaxlar, kardan, växellåda, ...) och tänka sig för ordentligt när man gör resten så borde det gå.

Jonte, din bil är jätteintressant! Har du en spec på vad du har i den som man kan läsa någonstans? :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Visst kostar det att lätta bilen. Med RaceLeda uprights, Wilwood ok, lätta 13" fälgar kanske man kan ta bort några kilon. Men hur mycket får man bort?

Jag vet inte hur mycket det skiljer i vikt på en Duratec och Zetec -96, någon som vet?

Min bil finns här

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6422

Link to comment
Share on other sites

Visst kostar det att lätta bilen. Med RaceLeda uprights, Wilwood ok, lätta 13" fälgar kanske man kan ta bort några kilon. Men hur mycket får man bort?

Jag vet inte hur mycket det skiljer i vikt på en Duratec och Zetec -96, någon som vet?

Min bil finns här

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6422

Duratec har ju alu block å zetec järnblock så de borde skilja en hel del, vet ej hur mycket.

Vet dock att jag hade lättare att själv flytta på en duratec än vad jag hade å flytta min zetec så visst är den lättare :)

Link to comment
Share on other sites

Det är konstigt att man inte kan bygga med Taunus/Cortina geometri i Sverige. Jag kan förstå att man blir lite konfunderad om man kör med stora hjul(>15") och konstig offset, men med 13" får man konstra till det ordentligt med offset för att hamna i problem. Som sagt, riktigt klurigt det där...

Jag är inte 100% att jag förstår. Taunus/Cortina spindlar får man bygga med men man skall beakta styrradien, t.ex. Westfield har denna geometri. Större hjul med samma offset bättrar ju på värdena sen skall man gärna bredda inåt om möjligt. Mina beställda fälgar har breddat mestadels inåt. Står en del i SFRO's röda

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte 100% att jag förstår. Taunus/Cortina spindlar får man bygga med men man skall beakta styrradien, t.ex. Westfield har denna geometri. Större hjul med samma offset bättrar ju på värdena sen skall man gärna bredda inåt om möjligt. Mina beställda fälgar har breddat mestadels inåt. Står en del i SFRO's röda

I den lilla röda står det uttryckligen att de rekommenderar andra spindlar i det avsnittet där de snackar styrradie. Och jo det var ju det där med styrradien jag var ute efter. Men nu blir jag osäker på om jag fattat fel... :icon_oops: Jag får hem och titta på mina skisser igen. De var ju så självklara häromdagen när jag satt och ritade... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte 100% att jag förstår...

Nu har jag suttit och tittat på mina skisser igen. :)

Det jag far efter är att Cortina/Taunus spindeln har en hel del styr-radie redan med 13"+15" med "normala" offsetvärden. Om man fortsätter upp i fälgdimension så ökar styrradien ganska snabbt. Men precis som du säger så gäller det att man har koll på alla vinklarna och inte bara styrradien.

Det är just mot bakgrund av att det är alla vinklarna som inverkar som gör att jag inte förstår SFROs avoga inställning till Taunus/Cortina-spindeln.

Tack för att du fick tillbaks mig till sidan 41 i boken Jocke. :) Jag har tolkat det som står i boken helt fel. SFRO avråder enbart. De stoppar inte.Jag hade missförstått SFROs råd. :stupid:

P.S. Jag editerar mitt tidigare påstående.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte fälgstorleken utan rullomkretsen som ändrar styrradien.Alltså hjulets totala höjd.

Helt rätt thomas, det är hjulets avstånd från centrum till marken som påverkar stryrradien.

Link to comment
Share on other sites

Den avoga inställningen kommer av att man behöver ET på nånstans 80-100 mm för att få "bra" styrradie. Med ET runt 50 blir det kanske hyfsat. Det finns andra spindlar som inte kräver så extrema fälgar för att fungera bra, därför rekommenderar vi hellre dem. Det är lättare att få till en vettig framvagn med andra komponenter.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det här med motorvikt är ofta ganska luddigt eftersom det ofta är med olika "utrustningar". Flera jag pratat med säger att en körklar standard 2,0 Duratec med insug, kablar, vattenpump, generator, grenrör m.m. väger in på ca 135 kg. Jag tror att 82 kg är en naken motor.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Jag sparde 17 kg på att gå från 15" till 13".

Det måste bero väldigt på vilken bredd, höjd och fälgval man tar.

För vanliga seven-dimensioner borde skillnaden vara mindre.

Exempel:

Compomotive CXR 7x13 med Yokohama 048 205/60-13 väger 14kg/st

OZ Ultraleggera 7x15 med Yokohama 048 195/50-15 väger 13,3kg/st

OZ Ultraleggera 7x15 med Toyo R888 GG 195/50-15 väger 13,8kg/st

Link to comment
Share on other sites

det är inte så lätt att hitta viktuppgifter på motorer, svaret är ju till stor del beroende på vilken kringutrustning som är monterad - här kommer en länk på en komplett duratec motor avsedd för racing http://www.race-cars.com/engsales/ford/1227505752/1227505752ss.htm - obs 210 lbs är 0,45* 210 = 94,5 kg

kenneth lundgren

Link to comment
Share on other sites

Bara en så simpel sak som svänghjul, en motor är vägd med ett race-svänghjul så kanske det väger 3,5 kg medan någon annan väger motorn med orginalsvänghjul inklusive koppling som då kanske väger 14 kg...

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

det är inte så lätt att hitta viktuppgifter på motorer, svaret är ju till stor del beroende på vilken kringutrustning som är monterad - här kommer en länk på en komplett duratec motor avsedd för racing http://www.race-cars.com/engsales/ford/1227505752/1227505752ss.htm - obs 210 lbs är 0,45* 210 = 94,5 kg

kenneth lundgren

Läcker maskin! 295bhp är ju en trevlig effekt siffra! :racesmile:

Undrar vad "Block: Strengthened aluminium 2.3 Ford block" betyder?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna.

Link to comment
Share on other sites

Läcker maskin! 295bhp är ju en trevlig effekt siffra! :racesmile:

Undrar vad "Block: Strengthened aluminium 2.3 Ford block" betyder?

slog upp ordet i en uppslagsbok -strengthen = (för)stärka

kenneth lundgren

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna.

Klart intressant! Tack för infon. :)

Vad har du för drivlina i och vad väger din bil nu?

Link to comment
Share on other sites

slog upp ordet i en uppslagsbok -strengthen = (för)stärka

kenneth lundgren

Ja, det är det ordet betyder. Det vore intressant att veta vad de gjort och vad det väger. 95 kilo utan startmotor och koppling är väl ca 10 kg mer än vad jag hade gissat.

Förstärkningen skulle kunna förklara vikten.

Link to comment
Share on other sites

Tror du att de gör specialgjutningar??? Det blocket måste ha varit oerhört dyrt när det var nytt...

Jag hade tippat på att de stagat upp blocket med stålstänger mellan ramlageröverfall och topplock.

295 sughästar kan nog vara riktigt roligt i en sjua. :prop:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna.

Vilken bredd på fälgarna har du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...