Jump to content

Fortsättningen


niklas

Recommended Posts

Hej alla!

När jag startade den här tjänsten anade jag inte hur mycket kunskap ni skulle kunna fylla den med. Jag är mycket imponerad av hur frikostigt ni delar med er av era tankar, idéer och tips.

Faktum är att det finns så mycket bra information samlad här att jag tycker att det är lite synd att en hel del av det som redan finns här är så svåråtkomligt för den som kommer hit som ny medlem. Jag har funderat mycket över om det finns något bra sätt att strukturera det så att det kan vara till hjälp för fler.

Jag har en idé som jag gärna vill diskutera med er. Vad jag tänker mig är en sorts Internetbaserad "locostbok" som vem som helst kan läsa och som vem som helst kan ändra och lägga till i. Om vi tänker oss att en person läser en sida i boken och kommer på något som har med det han läser att göra och som kan vara till nytta för fler, då kan han klicka på en "ändra"-knapp på sidan och skriva till det han vet. Hittar man ett fel på en sida klickar man på knappen och rättar det. Vill man lägga till en sida i boken gör man det utan någon större svårighet. Verkar det knepigt? Det behöver nog inte vara det. Jag ska visa lite mer hur jag tänker, men först ska jag kort nämna vad finessen är med att ha det så jämfört med i diskussionsforumet.

Diskussionsforumet är uppdelat i olika kategorier för att på en grov nivå dela upp olika ämnen. I stort fungerar det bra. Problemet med det är att det lätt slinker med information om andra saker än det diskussionen från början handlade om. Det blir med andra ord svårt att leta fram all information inom ett ämnesområde. I en bok kan man strukturera informationen så att allt hamnar på rätt ställe. Ligger den på Internet kan man dessutom låta samma information vara synlig från flera olika håll med hjälp av länkar.

Om vi återgår till vad jag har tänkt lite mer konkret så kan ni titta på http://locost.monkeytoys.com/svenskalocostboken/. Följ länken så kommer ni till förstasidan. Det ni ser där är inte någonting färdigt, utan ett skelett till idén. Allt kan ändras och förbättras och det finns än så länge nästan ingen information där när ni följer de ljusblå länkarna. Lägg märke till att nertill till vänster på alla sidor finns det bland annat en knapp som det står "Redigera" på. Om ni klickar på en sådan knapp kan ni ändra den sida ni ser. Prova! Det finns en sida där ni inte behöver vara rädda att förstöra något: http://locost.monkeytoys.com/svenskalocost...php/slaskhinken.

Min tanke är att vi, om ni tycker att det är bra och vill hjälpa till, lägger in den information från diskussionsforumet som är bra i boken. Det är inte meningen att den ska ersätta diskussionsforumet. Om informationen finns i boken är det lätt att hänvisa dit när det ställs frågor vars svar finns där.

Vad tror ni om detta? Är jag helt ute och cyklar eller är det en idé som kan fungera? Har ni någon bättre idé? Är det någon som har lust att hjälpa till att lägga in information i boken? Jag tycker inte att det finns någon anledning att jäkta i arbetet om vi bestämmer oss för att försöka göra boken. Vi kan ta det i den takt vi orkar. Den kommer ändå aldrig att bli "klar" eftersom det alltid tillkommer ny information.

Vänliga hälsningar

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Skrivet av leto i det gamla forumet:

---

Hej nicklas!

Tack, för att vi får leka på din sida!

Väldigt bra ide, en mer lättöverskådlig databas vore väldigt värdefull men...

Lite mer skelett behövs nog för att vi ska våga oss på att göra något. Kapitel indelning tex, man skulle kunna utgå från bokens eller sfrohandbokens.

Den övergripande strukturen bör nog vara toppstyrd annars är risken stor att boken blir lika osrukturerad som forumet.

Några utsedda(?) redaktörer med uppgift att klippa (med länkar för möjlighet till källutvärdering) från diskussionsforumet och klistra in i boken skulle naturligtvis underlätta mycket. Då slipper man värdera och placera sin egen information.

Hälsningar

Leif

---

Link to comment
Share on other sites

Skrivet av error i det gamla forumet:

---

Tack Niklas!!!

Helt underbar idé.

--------------------------------------------------------------------------------

/Mikael "Error" Westerberg

---

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det kanske skulle vara bra om det fanns en CVS till wikin om någon vill jävlas. Jag fick dessutom ett fel på framsidan, IE kunde inte hitta DTD:n

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har tittat lite på den och det ser på det hela taget vettigt ut.

Dock tycker jag det är lite svårt med kategorierna att veta var man skall leta. Om man till exempel undrar något om bensintanken så kanske det står tips om hur man bygger en egen tank under "bygget - hur gör man", det står vilka donatorbilar som har små smidiga tankar som passar under "material och delar" och slutligen kanske det står något smart om kraven på utformning under "regler och formalia".

Då vore det bättre om man kunde katalogisera all den informationen lite mer på samma ställe, så att man snubblar över relevant information i ämnet bensintankar varesig man letar efter regler, donatortips eller byggtips. Tillgången på vettiga prylar att köpa styr ju många gånger vad man kan tänka sig att bygga. Likadant styr reglerna vad man kan använda och hur man kan bygga, så dessa tre kategorier går in i varandra väldigt mycket. Det gör dels att det kan vara svår att kategorisera frågor till att börja med, dels riskerar man att fullständigt relevanta svar på en fråga som från början solklart passar i en av kategorierna, gör att frågan likaväl kunde hamna i en annan kategori.

Visst kan man länka fram och tillbaka mellan kategorierna, men när boken växer så är det stor risk att man missar något ändå.

Kanske man kunde vända upp och ned på strukturen så det blir typ såhär:

bränslesystem -> tank -> (frågor)

Alltså: strunta i uppdelningen "Regler", "Material", "Hur gör man" och dela upp mer preciserat efter delarna på bilen. Eller kanske ännu bättre: Gör både och. En struktur efter del på bilen och en kategorisering på frågors och svars övervägande vikt (om det är byggtips, köp/donatortips eller lagar och regler det handlar om). Då kan man välja att se boken på två olika sätt.

En annan reflektion är att man kanska borde renodla frågorna och svaren ännu mer. Jag såg en fråga om rördimension där frågeställaren skrev att man byggde på en spånskiva varpå någon tipsade om att bygga på en plåtskiva istället. Superbra tips, men på fel ställe. Det blir likadant som forumet - att informationen finns överallt och ingenstans. Kanske det inte riktigt går att genomföra locostboken utan moderering av frågor och svar? Alternativt nån tomte som går in och fabricerar nya frågor till de svar som hamnat på lite fel ställe, s.a.s...

Oj, det blev mycket text om ganska lite. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra synpunkter!

Jag tror att det finns risk att det inte blir perfekt på något sätt så vi behöver enas om den struktur som blir mest rätt. Leto föreslog att man skulle bygga upp det kring kapitelindelningen i boken. Kanske kan det fungera eftersom många använder den som, om inte facit, så i alla fall en guide. Jag gjorde en snabb uppställning med boken som grund:

Locostboken - exempel på struktur

Vad tror ni om det? Ändra gärna struktur, uttryck eller annat.

Korslänkningar kommer vi nog inte undan, och det är kanske inte något problem heller. Det viktiga är att informationen finns och att man hittar den på ett eller annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Tja, boken har ju faktiskt en jättebra kategorisering. Konstigt sammanträffande... ;)

Såhär efter en snabb titt saknar jag några saker.

Pedalställ, ny kategori eller ihop med styrning kanske?

Rutor & speglar.

Motor & växellåda.

Belysning kan bli belysning & elsystem?

Bromssystem kan få en egen kategori.

Anpassa avgassystemet kanske kan döpas till Avgassystem & avgasrening så har man täckt in den biten också.

Jag tror detta kan bli en så nära optimal uppdelning som vi kan hitta på. Korslänkningar är givetvis bra, men viktigast är en bra grundstruktur.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det blev bättre, men det går säkert att förbättra ytterligare.

En annan sak som jag har funderat över, är hur materialet ska överföras från forumet. En variant är att mer eller mindre klippa in avsnitt som är värdefulla. En annan är att skriva av/om endast de bitar som är särskilt intressanta. Jag vet inte vad som är bäst. Det finns säkert flera sätt.

Ska det refereras till vilken medlem som har skrivit något eller ska allt få stå för sig själv?

Alla synpunkter och tankar är välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...