Jump to content

Fälgpassning


Antas

Recommended Posts

När vi skaffade donatorn, Ford Scorpio V6 2,9 -88, följde det med 4 st alufälgar.

Jag behöver en 5:e fälg till reservhjulet och började kolla möjligheterna att få tag på en likadan fälg (se bild). Har talat med ett antal däckverkstäder och de anser att det är ett "mission impossible" att få tag på en liknande fälg.

Dimensionerna är 15", bredd 7", bultdelning 5/108mm, ET 35 och centrumhål 65,1 mm.

På: http://www.eastgbg.s.../bultcirkel.htm finns ingen Ford med denna dimension.

Har mätt diametern på mittstosen på spindlarna, den är 65 mm fram och bak.

Ferrari har bultdelning 5/108mm men det är kanske lite spektakulärt att skaffa Ferrarifälgar, säkert dyrare än min "rörhög".

Volvo 700 och 900(90-95) -serierna har bultdelning 5/108mm men ET 25. Volvo 800(93-97) och 900(95-98) stämmer i allt utom att de har ET 43.

Någon som har en förklaring varför donatorn inte överensstämmer med tabellerna?

Lösningar som jag har funderat på:

1. Hustrun syr ett överdrag till en av donatorns stålfälgar(reservhjulet) så att fälgen "döljs".

2. Behålla bultdelningen 108/5 men byta hjulbultarna till längre och använda spacers för att få ET ca 35mm.

3. Borra ny bultdelning i spindlarna till mera vanligt mönster ( 4-bultat?).

Förslag och synpunkter mottas med intresse.

Antas i ett soligt Luleå men med ankommande snö/regn under em/kvällen

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Nej det är jag väl medveten om men så finns det ju det där med den estetiska aspekten.........och smaken är som baken delad i tvenne hälfter.

Jag tycker det ser häftigt ut med reservhjul monterat baktill, man vill ju färdas med stil!

Får man punktering finns det ju punkaspray.

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar på att du sätter hövdingen vid symaskinen så får du arbetsro i garaget på köpet.

Hittar du en fälg av en slump någon annan dag så köp den då.

Men i dagsläget så röstar jag för symaskinsalternativet, det brukar sällan vara av ondo att

hålla fruntimmer sysselsatta på annat håll än man själv befinner sej.

Undantaget är väl på sin höjd "Michael Th" som påstår sej ha världens bästa fru alla kategorier.

Link to comment
Share on other sites

Jag röstar på att du sätter hövdingen vid symaskinen så får du arbetsro i garaget på köpet.

Hittar du en fälg av en slump någon annan dag så köp den då.

Men i dagsläget så röstar jag för symaskinsalternativet, det brukar sällan vara av ondo att

hålla fruntimmer sysselsatta på annat håll än man själv befinner sej.

Undantaget är väl på sin höjd "Michael Th" som påstår sej ha världens bästa fru alla kategorier.

Ack, så sant.

Link to comment
Share on other sites

Undantaget är väl på sin höjd "Michael Th" som påstår sej ha världens bästa fru alla kategorier

inte världens bäste men hon e go min dame.

just nu e det inte så bra.. då mitt garage är sammanbyggt med huset/väggen till sovrummet..

När min fru nu steg upp kl halv 4 i morse, innebär det att hon gått att lägga sig nu kl 18.30..

och garaget får va stilla.. så även solen har fläckar... håller med föregående talare, låt frun vara delaktig.. och sy ett överdrag..däck-värmare..

Link to comment
Share on other sites

Har varit på en lokal större bilskrot (www.fyrkantensbildemontering.com), tyvärr var fälgen okänd.

Kontaktade en av landets största och mest välsorterade bilskrotar, Norrbottens Bildemontering (http://www.norrbottensbildemontering.se/page3.htm), de gör sökningar i hela Norden, fälgen fick inte heller dom tag på.

Har satt in en annons på Blocket, inget svar.

Svårt fall men jag söker ihärdigt vidare.

Undrar varför inte fälgen överensstämmer med Fords bultcirkel, ET och centrumhål?

Link to comment
Share on other sites

De satt inte monterade när vi köpte bilen men de hörde till den och hade varit monterade tidigare (däcken var helt slut).

Spindlarna och bakre naven är från Scorpion, både aluminium- och plåtfälgarna passar på dessa. Plåtfälgarna har samma mått som aluminiumfälgarna.

Donatorbilen måste ha udda mått eller att det är fel i tabellen.

Scorpio 2,9 -88 (Donator)........Angivet i tabell (http://www.eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm)

Bultdelning.........108/5..........................112/5

Mittstos (hubb?).....65 mm.........................63,4 mm

ET.....................35 mm...........................38 mm

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tur att hustrun är i Finland idag och i morgon!

Hittade 4 fälgar på Blocket ca 3 km hemifrån.

De stämmer i alla mått med de befintliga fälgarna. Tyvärr hade säljaren bara 4 fälgar men det får duga.

Priset?

Rena vrakfyndet, 400 SEK för 4 st.

Mera fälgar åt folket!!!

Hmm...undrar om jag ska städa och mumma mej under armarna tills hon kommer hem? Mjaa...då blir hon säkert misstänksam........

Antas på rull, i allafall på fälg.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Säg den glädje som varar!

Provmonterade idag fälgarna på spindlarna. Inte passade dom!

När jag mätte bultcirkeln på spindlarna var den 108 mm vilket också stämde med de nya fälgarna. Varför passade dom inte?

I tabellen http://www.eastgbg.se/din_bil/bultcirkel.htm anges Scorpion ha bultcirkeln 112 mm men det stämde inte vid mätning på mina hjulspindlar.

Något var fel men vad?

Enda sättet att få 112 mm är att mäta från hjulbultens yttre kant till mitten av nästa bult (OBS! Det blir en mellanliggande bult).

Helt uppenbart ska alltså bultcirkeln mätas som jag nämner ovan och inte mellan bultcentrum, vilket förefaller mera logiskt.

När jag nagelfar de gamla fälgarna står det instämplat med små tecken 112/5 vilket jag inte hade tagit notis om.

Shit, nu får jag utstå spott och spe från hustrun till säkert efter jul!

Fyndet var ett ofynd!

Antas

Hårt prövad bilbyggare

Link to comment
Share on other sites

Var ut i verkstan för att återigen mäta på Scorpions fälgar och spindlar.

När "bultcirkel mäts centrum/centrum" blir det fel mått (ca 106-108 mm).

Originalfälgen är 112/5 (instämplat i fälgen)men måttet mellan bultarnas centrum är ca 106-108 mm.

I den tidigare nämnda tabellen anges att bultcirkeln ska vara 112 mm. Enda sättet är att mäta från yttersidan av ena hjulbulten till mitten av nästa bult, det ger 112 mm.

Motsvarande mått på mina fälgfynd i mörkret i gårkväll var 108 mm (Peugeot 605) istället för Scorpions 112. Jag hade mätt från bultmitt till bultmitt på fynden! Det är alltså fel att mäta avståndet mellan bultarnas mitt.

På den bifogade bilden har jag bara ritat 3 bultar istället för 5. Det kan skilja på några decimaler i måtten men principen hoppas jag framgår.

Vill gärna ha flera kommentarer och synpunkter så att det inte är flera som gör felaktiga "fynd".

Antas i ett kallt Luleå.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tack!

Detta gav ett förklaringens ljus över dimhöljda nejder.

Nu ska jag fan i mej inte köpa fälgar i mörker, både inre och yttre, igen.

Iofs kostade de inte mer än 400 SEK, men de var ju så förb...snygga och i fint skick.

"Än så är det långt till vår...." heter det i barnvisan. Får väl försöka sälja fälgarna till våren.

Jakten på fälgar tar nu fart igen, har man inte bråttom finns ju alltid möjligheten att göra "fynd" igen. Och denna gång ska det banne mej mätas RÄTT!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...