Jump to content

Effekt / vikt hjälp förslag.


Lillman

Recommended Posts

Hej.

Ny här och går i planerna att bygga mig en 7 med busa motor.

har dock redan stött på problem förutom vilket chassie man ska ha.

Hur har ni som kör med busa motor och fått den godkänd gjort ?

mailade SFRO då jag misstänkte att detta kan bli ett problem.

svaret jag fick från dom va att dom bilar som denna person hade kontrollerat

hade styrdon för den franska marknaden då motorn bara har 96 hk.

min följdfråga var då om man kunde montera en strypning samt effekt intyg.

Givetvis så blev svaret nej, själv förstår jag inte skillnaden mellan de 2 alternativen.

Han var även väldigt tydlig med att dom inte godkände någonsorts viktning av bilen för

att få godkända effekt / vikt förhållanden.

Tack

//Jonas Lillman (smått förvirrad redan innan bygget börjar)

Link to comment
Share on other sites

De godkänner inte i normala fall en strypning på en motor utan grundeffekten gäller.

De flesta som gör det ämnar ju öka effekten senare på ett enkelt sätt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

De godkänner inte i normala fall en strypning på en motor utan grundeffekten gäller.

De flesta som gör det ämnar ju öka effekten senare på ett enkelt sätt.

jo det köper jag men vad är egentligen skilnaden på den franska som är godkänd och en strypt ?

det är juh exakt samma sak. tror inte suzuki har en annan motor för frankrike, utan det är en

strypning som dom sätter i vilket kan tas bort.

aja nog om det är enklaste sättet att köpa en fransk skrotat busa ? eller vad har ni gjort ?

Link to comment
Share on other sites

Bygg en fullbur den väger endel, ett annat tips bygg en bur med bultade tvärstag och fyll ett stag med bly.

Finns mängder av tips för att vikta upp en bil inför bes som igentligen inte går att kontrollera.

Klart han måste säga att man inte får vikta upp en bil, det är ju som om polisen skulle säga att det är ok att köra 130 på 90 väg kl 4 på morgonen i skogen.

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Han var även väldigt tydlig med att dom inte godkände någonsorts viktning av bilen för

att få godkända effekt / vikt förhållanden.

Principen är att chassiet skall vara dimensionerat så att det klarar en given vikt, en vikt som i sin tur bygger på effektförhållandet till motoralternativ du skall använda dig av.

I mina ögon är det inga problem att använda viktning om konstruktionen av viktlåda samt fastsättningen av densamma i ramen är dimensionerad för att klara de påfrestningar som kan komma ifråga. Det är ju då ett ärligt sätt för dig att skapa förutsättningar att få fordonet godkänt med önskad motor, med en konstruktion som klarar det. Att det sedan inte är ok att ta bort vikterna efter alla godkännanden kan de inte döma dig för i förhand? Finns säkert kalenderbitare här på forumet som kan svara på om du missuppfattade hans svar på din fråga om viktning, om svaret var korrekt eller om han ljög eller la in egna värderingar.

Det låter som om du fick ett svar som du inte förstod, du måste fråga mer, be honom utveckla och förklara och ge dig inte!

I mitt fall var de intresserade av viktlådans konstruktion, godstjocklek, material och fastsättning i ramen - ungefär så.

Var "ärlig" förhållandevis öppen men lagom smart, gör inget med förhoppningen att det inte kommer synas/märkas.

Link to comment
Share on other sites

Var och varannan bilbyggare har väl en hög bly över som du säkert kan få. Åtminstone dom som är klara med registreringsbesiktningen. Vet minst en som har 400 kilo över. LOL!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag undrar med hur man handterar vikt/effekt förhållandet. Har inte ramrörrens materialtjocklek mm betydelse i sammanhänget? Jag har en Bokram som jag har funderinger på att använda just till ett busabygge där ramrörren är 25 x 25 x 3mm. Jag har även en Tiger Avon 2010års med en Zetec 2,0 = 140hk o tjänestevikt på 740kg och den har 25 x 25 x 1,5mm rörr vilket rimligen bör vara nogot svagare än bokramen.

De som har besiktigat med "fransk" busa kör väl knappast runt med originalmotorn efter att besiktningen är avklarad eller? OM inte bör ju motorn stå och samla damm nånstans och vara tämligen atraktiv på begagnadmarknaden eller förslagsvis för utthyrning. Inte kan det väl vara så att det kanske räcker att ha ett papper/kvitto som hävdar att jag köpt motorn i Frankrike eller?

Jag tror mig veta de som besiktigat med R1 - 98 motor som knappast kört längre än hem från bilprovningen och sedan byttat motorn direkt efter besiktning vilket inte tycks möta större hinder då motornummer mm inte noteras i regpapperna. Jag kanske har fel men inte kan det vara omöjligt att köpa/fixa franska papper på en 100hk busamotor vilket bör vara lättare än att leta rätt på 400kg bly som sedan får bultas fast bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...