Jump to content

Fälgdimensioner


Jocke4U

Recommended Posts

Hej,

Har börjat mäta lite på fälgdimensioner.

- Tänker mig 15" pga bromsarnas storlek.

- Väldans sugen på Image Wheels 3-delade BPS, se nedan (http://www.imagewheels.co.uk/large_wheel_pages/bps.html)

bps_15inch.jpg

Fram

7 x 15

Däck Toyo Proxes R888 205/50-15

Bak

8 x 15

Däck Toyo Proxes R888 225/45-15

Fram är det lite mer flexibelt (göra om skärmfästet om det krävs) men bak är ju pga karossen.

Om jag mäter insidan av skärmkanten till anliggningsytan på skivan så har jag 100 mm (C måttet nedan). Ungefärligt maxmått på B är 125 mm. Detta med existerande SAAB fälgar och uppmätt radie 180 mm. Nu tror jag fälgen ovan har något större "frigångsradie" än de tunga SAAB fälgarna.

Men med dessa mått så blir det A = 225 mm (8,8") och enligt Image Wheels så bygger fälgkanten 1" så en 8" fälg är ca 9" bred (A måttet). Så teoretiskt är det "på håret". Skall försöka få ritningar på fälgbanorna så det ger lite input till beräkningarna.

tech_spec.jpg

Vad är Er tanke i detta?

Tacksam för diskussion för jag har ju inte lust att beställa fälgar och sen passar dom inte :wacko: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har börjat mäta lite på fälgdimensioner.

- Tänker mig 15" pga bromsarnas storlek.

- Väldans sugen på Image Wheels 3-delade BPS, se nedan (http://www.imagewhee..._pages/bps.html)

bps_15inch.jpg

Fram

7 x 15

Däck Toyo Proxes R888 205/50-15

Bak

8 x 15

Däck Toyo Proxes R888 225/45-15

Fram är det lite mer flexibelt (göra om skärmfästet om det krävs) men bak är ju pga karossen.

Om jag mäter insidan av skärmkanten till anliggningsytan på skivan så har jag 100 mm (C måttet nedan). Ungefärligt maxmått på B är 125 mm. Detta med existerande SAAB fälgar och uppmätt radie 180 mm. Nu tror jag fälgen ovan har något större "frigångsradie" än de tunga SAAB fälgarna.

Men med dessa mått så blir det A = 225 mm (8,8") och enligt Image Wheels så bygger fälgkanten 1" så en 8" fälg är ca 9" bred (A måttet). Så teoretiskt är det "på håret". Skall försöka få ritningar på fälgbanorna så det ger lite input till beräkningarna.

tech_spec.jpg

Vad är Er tanke i detta?

Tacksam för diskussion för jag har ju inte lust att beställa fälgar och sen passar dom inte :wacko: :blink:

skall du åka r-däck är 195 däck toyo tok billiga mot ett 205 ( om det komme slitas på bana)

själv åker jag 225 runt om ser väl lite roligare ut men jag får inte värme i framhjulen

annars behöver vi en bild med fälgarna på en westfield för kommentar prop.gif googla fram en!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...