Jump to content

pelles locost


Recommended Posts

Nu så har det varit provkörning med nya utväxlingen på 4,88. Blev en stor skillnad dels med diff

så nu går det att drifta med fina sladdar. Men det är riktigt bra drag iden. fullt sjå o hinna med o

växla när man drar den till 7500-8000rpm. Riktigt roligt måste jag säga. Pelle :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...

Har varit lungt i garaget en tid, men har i allafall köpt en mondeo som grannen

hade stående på gården. Har tagit ur motorn och lite mera bra o ha saker.

Satt en blacktop i den då det var -98 årsmodell. Har tagit av toppen på

den och detta blir ett av vinterns projekt. Större insugsventiler och 2mm större

solida lyftare.Så nu blir det att köpa värsta kammarna från Cat cams till denna topp.

Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

nya blacktop motorn börjar ta form, fått tillbaks blocket från borrning och monterat kolvar stakar och vev med nya lager

har även fått paket från usa med heavy-duty ventilfjädrar och Crower titanretainers, dessa väger endast 6 gram mot 22 gram org.

toppen är helt ihopmonterad och färdigbearbetad.

nästa steg är att köpa nya kamaxlar, siktar på att nå 250hk. har funderat på att bli modern och gå över till sprut och spjällhus, men allt kostar pengar så det får vänta ett tag. / Pelle :)

img0618cf.jpg

img0620s.jpg

img0621cqc.jpg

img0622uj.jpg

img0632uz.jpg

img0630ph.jpg

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Tjusigt. Jag var också inne på 250hkr men stannar nog kvar runt 200hkr. Ska jag ha 250hkr så ligger toppeffekten vid 8000rpm och det innebär att man bör växla vid minst 9000 rpm. och det sliter mer. jag vill nog ha mer driftsäker och bra lågvarv. runt 225 hkr är nog max vad jag ska lägga mig.om man inte går upp i volum. Men det är jäkligt skoj med effekt på varv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser riktigt fint ut! :thumbsup: Kul me lite pulver i maskineriet till sommaren!!! :)

Skulle vara intressant att få reda på va det hela har kostat när du är klar, tänkte göra en liknande resa me min motor nästa vinter om allt klaffar.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt fint ut! :thumbsup:/> Kul me lite pulver i maskineriet till sommaren!!! :)/>

Skulle vara intressant att få reda på va det hela har kostat när du är klar, tänkte göra en liknande resa me min motor nästa vinter om allt klaffar.

//Björn

Tackar, ja det ska bli trevligt med lite effekt i motorn :) den har kostat allderles för mycket, runt 30 för allt till motorn utan förgasare/insug och avgas. och då har gjort all bearbetning av topplocket själv.

/Pelle

Link to comment
Share on other sites

Tackar, ja det ska bli trevligt med lite effekt i motorn :)/>/> den har kostat allderles för mycket, runt 30 för allt till motorn utan förgasare/insug och avgas. och då har gjort all bearbetning av topplocket själv.

/Pelle

Dra mig i skäget, då går HELA res kassan åt till motorn nästa vinter! Då blir man inte populär hemma! :wacko:/> "sova i vebon igen" :unsure:/>

Det drar iväg! Det får bli toppen först, sedan får man ta botten året efter.

Kul att följa hur det blir när det är klart!

//Björn

Edited by Nallemannen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ja börja med toppen :) där kan du hämta mycket effekt för ganska små pengar.

jag har nu tillverkat ett nytt insug samt breddat förgasarbryggan och tillverkat trattar samt en filterplatta.

img0761x.jpg

img0763jc.jpg

ska matchportas

img0783zo.jpg

img0788fg.jpg

/Pelle :)/>/>

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu så är motorn äntligen startad efter en massa krångel med

startmotor som inte ville dra runt den plus utebliven gnista.

Motorn låter riktigt vass med ett härligt vasst avgasljud.

Men jag har en bra bit ner till 95db den saken är klar.

Nu blir det lite lugn inkörning. Sedan en körning på rullar

och finjustera allt o se hur mycke hästar det blev.

Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej Pelle.

Är nyfiken på att höra mer om den elektroniska tändningen. Gjorde du några modifieringar eller allt helt orginal så som den var konfigurerad på motorcykeln? Styrs tändningen med TPS eller map-sensor?

Har en extra pinto och en uppsättning hojförgasare som jag tänkte para ihop och funderar även på att uppdatera tändningen till något elektroniskt. Sneglar lite åt megajolt eller liknande som är mappningsbart men ett locost-alternativ som hojtändning är klart intressant om man kan få det att lira bra.

Edited by stuff
Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle.

Är nyfiken på att höra mer om den elektroniska tändningen. Gjorde du några modifieringar eller allt helt orginal så som den var konfigurerad på motorcykeln? Styrs tändningen med TPS eller map-sensor?

Har en extra pinto och en uppsättning hojförgasare som jag tänkte para ihop och funderar även på att uppdatera tändningen till något elektroniskt. Sneglar lite åt megajolt eller liknande som är mappningsbart men ett locost-alternativ som hojtändning är klart intressant om man kan få det att lira bra.

Tändningen som kommer från en Yamaha fj 1100 är helt orginal. Har bara gjort ett fäste i motorn för o skruva fast ringen

med bägge givarna. Har funkat klockrent. Ingen tps och tändningen inställd efter att fått provat sig fram.

/ Pelle :)/>

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Nä,har inte kommit iväg på körning på rullar än.Bilen har vållat mej en hel del skruvning i sommar.

Det mesta har krånglat och det har hållt i sig tills nu.

Så jag ska göra ett sista försök , annars så får jag göra det i vår. I vinter ska motor o låda ur då

dogbox lådan krånglar , fyran hoppar ur när man inte har fullt drag. Blir byte av ingåenda axel

och treans o fyrans dogring.

Hoppas det kommer o bli bra med din nya motor./Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Ja , jag ska kolla på den när det blir dax och riva isär lådan.

Har rivit isär lådan tididgare och dogringen och ingreppen

på fyrans drev är slitna , så jag tror i första hand att det är

det som är boven. Men som sagt, ska kolla på gaffeln oxå./Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

var ett tag sen jag uppdaterade tråden, men nu går bilen riktigt bra, har monterat ett omex 200 tändsystem istället för mc tändning,varvstoppet står på 7500 nu ska ev höjas lite :) motorn är dock inte 100% insälld men ska fixas i bänk snart :)

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som jag får skruva mer än o åka i sjuan.Igår tog jag provtur

med nya kardanstången från North west propshaft. Funka perfekt , men efter

några mil så sluta den o dra. Dra o på släp hem o tog nyss ur motorn.

Helt rent på splines i lamellcentrumet. Den har jag köpt på kl racing o

nitat på sinterlamellen. Skumt, får ta ringa dit på måndag o höra efter

om det är fler än jag som råkat ut för detta./ Pelle :(

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt värre.

Det där råkade jag ute för på ett par Omega 3000, ingående axeln i växellådan hade utslitna splines. Den ena vibrerade pga obalans när lamellen hamnade slumpmässigt och den andra drev inte pga samma fel som din. Men orsaken var sliten ingående axel i lådan så det glappade redan från början. Har du kollat din? Det borde synas på den delen av axeln som inte går in i lamellen. Alternativt har dom glömt härda splinesen i lamellen.. Fabrikat?

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Det ska ju vara rätt bra passning i splinesen och viktigt med rätt smörjmedel. Saab rekommenderar Molycote G Rapid Plus, men jag brukar köra med Sachsfett som är klistrigt o bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja ,sitter ett nållager i veven.Kontakta KL Racing idag o hörde med dom om vad som kunde va galet.

Men där blev jag idiotförklarad för jag hade gjort precis allt fel enligt honom.Så där har jag handlat färdigt med

detta kundbemötande.Pelle :mad:

Link to comment
Share on other sites

Ja ,sitter ett nållager i veven.Kontakta KL Racing idag o hörde med dom om vad som kunde va galet.

Men där blev jag idiotförklarad för jag hade gjort precis allt fel enligt honom.Så där har jag handlat färdigt med

detta kundbemötande.Pelle mad.gif

Man ska nog vara mer ödmjuk om man säljer Kinesiska delar, och kanske inte lita på att kvaliten är 100 alla gånger.. Och vad kunde du gjort för fel som slitit ut splinesen om det inte var nåt fel på profil eller passformen? Dom kanske inte räknar med att en sinterlamell sitter på en trimmad bil.

Men det finns betydligt namnkunnigare firmor som säljer "specialkopplingar" som inte håller måttet.

Som en firma som säljer sportavgassystem hade i sin garanti "gäller endast om bilens effektökning inte överstiger 5%". Medan dom lovade 5-8 hk på min 109 hk BMW, räkna själva så ser man att garantin föll direkt :)

Link to comment
Share on other sites

Ja en del är idioter och skulle inte sälja grejer om de inte är ödmjuka mot kunden. de är trots allt inte utan konkurrens. jag kan nämna att en bekant köpte förra året kamaxlar till volvo B234 där inkl tryckare. tryckarna blev repiga för nockarna var för skrovliga i kanterna. han tröttnade på dem så slipade vi av lite på kanterna o bytte tryckarna o sen funka det.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett icke vetenskapligt test ikväll o jämförde lamellcentrumet på

sinterlamellen och en volvo orginal.Måste nog säga att centrumet från

KL Racing är mycket mjukare. Filade lite o slog ett litet körnslag

och kan bara konstatera att Volvo orginal blev det betydligt mindre märken

på. Så jag tror nog stålkvaliteten ligger nog på Kina nivå. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Har inte hänt så mycket i sommar, men har i allafall varit iväg o kört bilen på rullar.

Hade en del bekymmer med krånglande startmotor och kortslutning i soppapumpen.

Så toppeffekten blev väl inte riktigt vad jag hade hoppas på. 228 hk vid 6900rpm

o vridet på 226. Har analyserat vad som som bromsar dom sista hästarna och det är

nog mitt avgasrör. Lite för långa primärrör och en för kort o för trång kollektor.

Ska göra ny kollektor och ett 2,5 tums rör efter kollektorn i stället för 2 tum.

Sen så blir det en ny körning på rullarna så får vi se vad det blir. Pelle :)/>

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...