Jump to content

pelles locost


Recommended Posts

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Herrejösses. det var snabblyftande kamaxlar det, ser mycket trevligt ut.

haha ja dom ser lite värre ut än orginal :) Burton har motsvarande kammar, enligt dom ska dom leverera ca 200-240hk beroende på toppen. undrar hur mycket mikuni rs38 orkar med ?

Link to comment
Share on other sites

sitter de nära toppen så klarar de nog dryga 200hkr.

tror du så lite?

hittade denna tråden på rejsa

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36002

"Høyeste jeg har hørt på Mikuni RS38'er er 256hk... 40'er burde vel klare litt mer da. Men da er det viktig - som du sikkert vet - å klemme de kloss inntil toppen og ha lengder og konus på trakter riktig avstemt derfra og ut... De fløder veldig mye til å være så "små".. Hvor store halsringer har du i de 48'ene nå?"

Link to comment
Share on other sites

Så lite? Är det lite? Jag skrev dryga 200= mer än 200 och ju närmre toppen ju mer klarar de och kan du sätta dem kloss mot toppen? Hur som helst så är det bra förgasare. Man får inte glömma effekten under toppeffekt för själva toppeffekten används inte mycket under körning.

Utan mest används varvet/effekt på väg upp mot toppeffekt

Link to comment
Share on other sites

Så lite? Är det lite? Jag skrev dryga 200= mer än 200 och ju närmre toppen ju mer klarar de och kan du sätta dem kloss mot toppen? Hur som helst så är det bra förgasare. Man får inte glömma effekten under toppeffekt för själva toppeffekten används inte mycket under körning.

Utan mest används varvet/effekt på väg upp mot toppeffekt

jo de är sant, jag har dom inte så nära toppen, enda sättet att dom riktigt nära är att flytta isär dom och göra en ny brygga och gasaxel och tillverka ett nytt insug med helt raka korta rör. har lurat på det men det är ganska mycket jobb. tror det blir ett projekt för nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Titta på Baging hur han har gjort. det är nog så nära man kan komma.

har sett, det är nog det ultimata, värkar dock vara lite bökigare att bredda en rs brygga då man inte kan ställa varje trottel och synka dem som en spjällbrygga. alla går via en stång med 4 hål i. men det går säkert, har inte satt mig in i det riktigt än..

hittade en liten tråd om det här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=58185

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nu sitter bromsarna bak på plats med nya belägg.

iphonebilder112.jpg

Har även lackat fälgarna svarta, blev helt ok för en garagelack.

iphonebilder116.jpg

passade bra till bilen tycker jag :)

iphonebilder107.jpg

stag till toppen på båda sidor behövdes för motorn ska sitta still!

iphonebilder114.jpg

nu är motor och drivlina klart så har börjat med inredningen lite nu, ska klä golv och sidor med svart filtmatta och sen blir det en kolfiber panel (kanske fake) beror på vad stålarna räcker till samt en dashlogg

iphonebilder111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikväll så blev det uppstart av motorn efter vintervilan och kamaxelbytet.

Efter en massa krångel med utebliven gnista på stiften och dött batteri

så hoppa den igång. Men jag fick sätta dit hederliga brytarspetsar då

det visa sig att Ignitor har kastat in handduken efter vintervilan.

Men nu går går den i allafall så imorn så blir det inkörning av nya

kammarna. Blev orolig ett tag då min o sonens bokade resa till Nurburg ring

o få åka några varv på Nordslingan skulle skita sig. Blir avresa den 25 april. Det blir nog

en trevlig resa. Har lite tid kvar för lite finjustering av Rs förgasarna.

Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

filmade en liten snutt idag, har nog mera hästar att hämta med en exakt bestyckning och inställd tändning, men har en bra grundinställning nu och den går helt ok. Har 4.10 i bakaxeln nu.

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nu är vi hemma från nurburgring resan, riktigt häftigt har det varit. blev tyvärr ingen film då kameran fick ett tekniskt haveri samt att det var förbjudet att filma.

bilen avlastad vid vandrarhemmet. Det blev 3 varv på banan sen blev vi stoppade pga för hög ljudnivå hehe, men det räckte endå roligt var det.

dsc00371tn.jpg

vi kom ner på fredagen och då kördes det racing på banan, VLN adac H&R cup. bla Rickard Göransson var med och körde en Z4.

dsc00331am.jpg

dsc00341qh.jpg

dsc00401ia.jpg

dsc00571w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag så har det varit montage av ny kardan då det visa sig

att den förra avkortade vibrera när man kom upp i lite fart

när vi åkte på nordslingan. Men nu så ska detta vara avhjälpt.

Provtur i helgen om spöregnet vill sluta. Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kul att du gillar förvandlingen av bilen . Bygget fortskrider hela tiden med förbättringar.

Men du har ju byggt en bra bil från grunden då allt är välgjort.

Just nu så är det stillestånd på bilen då jag o grabben körde haveri

på kardanstången när vi körde en fullgasrepa. Hål i kardantunnel o stol plus

spräckt sprängkåpa på växellådan. Samt ett stort blåmärke på grabbens rygg.

Har kunnat gå mycket värre , så vi hade nog tur ändå.

Nu så blir det kardanfångare i bägge ändar, vill inte vara med om detta igen.

Pelle :)

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Ajaj!!

Sånt där kan gå illa speciellt i fullgas!

Har sett kardan haverier tidigare och det ingiver respekt när man ser vilken skada de kan ställa till med.

Tur att ni klarade er lindrigt iaf!

Har du några bilder på förödelsen? Ibland kan det vara bra att visa varför man skall ha kardanfångare..

//Jesper

Link to comment
Share on other sites

Ja , jag har lite bilder i telefonen så jag tar hjälp av grabben o lägger in dessa ikväll.

Man kan väl säga att vi hade en jäkla tur att det inte blev värre än blåmärken.

Kardan small av mitt på o den vispa runt som en vass kniv så det kunde gått riktigt illa.

/ pelle

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra att det inte vart några värre personskador, bilar kan man alltid laga.

Låter vettigt med kardan fångare, speciellt nu när det är mycket mer effekt i bilen.

//Jon

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker , men det ser ut som bakre knutkorset gick sönder först

och sen tog med sig resten och vred av röret och även främre korset. Men som sagt jag

kan inte vara säker på vad som hänt först. Men otäckt var det iallafall. / Pelle.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte helt säker , men det ser ut som bakre knutkorset gick sönder först

och sen tog med sig resten och vred av röret och även främre korset. Men som sagt jag

kan inte vara säker på vad som hänt först. Men otäckt var det iallafall. / Pelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har funderat på att byta ut min fördelare och skaffa riktig tändning. frågan är bara vad man ska ha.. någon som har några tips? ett edis4 system kanske, någon som vet hur det fungerar exakt? eller msd dis2?

/Pelle

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på att byta ut min fördelare och skaffa riktig tändning. frågan är bara vad man ska ha.. någon som har några tips? ett edis4 system kanske, någon som vet hur det fungerar exakt? eller msd dis2?

/Pelle

Här kommer en länk på edis Ms2 Extra http://msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm

kenneth

Link to comment
Share on other sites

En dum fråga kanske i sammanhanget, men styr edis4 och megasquirt lådan bara tändningen.

Jag kör ju förgasare o behöver bara tändning. Pelle :blink:

Hej pelle

kolla denna tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=1092 där diskuteras olika former av tändning

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag äntligen bytt ut fördelaren mot elektronisk tändning, funkar grymt bra lär jag säga, startar mycket lättare och snabbare och går bättre, systemet kommer från en yamaha fj1200 motor, det var väldigt enkelt att montera. enda felet blev att varvmätaren visar hälften så lite pga dubbelspolen.

pict0426p.jpg

Triggern

pict0428.jpg

dubbelspole

pict0430v.jpg

databox

pict0431afe.jpg

har även byggt ett annat avgasrör med 2 ljuddämpare för att få ner ljudnivån inför kullen!

pict0424z.jpg

pict0425j.jpg

/Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har också fått bytt toppackning efter kinnekulle körningen.Hade problem hela tiden

med hög temp. Lugn körning inge problem men när man stressar den så sticker tempen.

Ska byta kylare till två ihopsvetsade golf 2 kylare. Då borde jag vara av med bekymret.

I annat fall kanske jag provar med elektrisk vattenpump.Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Elektrisk vattenpump klarade inte av Kinnekulle vid hård körning.

Funderar på och som skall analyseras lite mer

1) Kylyta och där har jag idag en beg MB190 kylare, en ny kylare och mer yta (tjockare) kan nog bidraga. Har mailat http://radtec.co.uk/ men inte fått svar (engelsmän :( )

2) Evakuering, att det under hård körning blir för stort övertryck i motorrummet och mer luft kan inte pressas igenom. Borde man kunna verifiera genom att köra utan huv

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte upp tempen på min sedan jag satte elpumpen (Lilla EWP 80 pumpen)... Normal gatkörning gav 55-60°C. Bana ca 70°. EWP ecu'n visar att den pulsar pumpen. Inför SSM blockerade jag en stor bit av kylaren med en aluminiumplåt och lyckades nå 80° och då kyler jag även oljan med kylvätskan :)

post-696-0-88478000-1342601074_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morty: Kör du utan den digitala controllern då eller, annars borde den väl reglera tempen?! Sen har du väl ny fin Radtec kylare och rejäla evakueringar på sidorna om jag inte missminner mig?!

Link to comment
Share on other sites

Min ligger på runt åttio när man kör lungt och stack iväg på 100-110 när man kör hårt.

Men jag tror nog att det är kylaren som är boven i dramat. Liten o gammal från en honda civic.

Provar o byter den först. Pelle

Link to comment
Share on other sites

Morty: Kör du utan den digitala controllern då eller, annars borde den väl reglera tempen?! Sen har du väl ny fin Radtec kylare och rejäla evakueringar på sidorna om jag inte missminner mig?!

Kör med den digitala controllern och den reglerar när den väl blir varm om bilen står still länge. Har en Radtec kylare och evakueringar på sidorna, men också hel bottenplåt under hela bilen.

Pelle byt kylaren till en frisk innan du mixtrar med pumpen. Det finns anledningar till varför det sitter mekaniskt drivna pumpar original med termostat.

Link to comment
Share on other sites

Härom kvällen så blev det vägning av bilen. 4 vågar från Lidl som pallar 180kg

och vågen stannade på 565kg med olja o vatten men tom tank. Passade även på

att justera in cornerweight när jag hade den på vågarna. Så nu felar det

max 5kg mellan vänster o höger. Men målet är o försöka att banta den ytterligare

25 kg med nya fälgar bromsok o hjulnav i alu , mindre batteri och ta bort det

som inte är absolut nödvändigt. . Pelle ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så är jag av med problemet med hög kylvattentemp.Ny kylare

från en nissan micra , större får jag inte plats med. Men nu så

ligger tempen runt 55 grader vid lugn körning och sjunker några grader

när man ökar farten. Så nu ska det nog gå att köra hårt på bana

och den ligger lågt i temp ändå.Pelle ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikväll så har det skruvats lite i garaget. Har bytt diffklump och monterat

lamelldiff med 4,88 i utväxling. Toppfarten blir ca 175km o det tror jag

räcker för min del. Men blir nog lite piggare upp genom växlarna skulle jag tro.

Blir provkörning nån kväll då kardan o kardanfångare är på plats. :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...