Jump to content

pelles locost


Recommended Posts

Ikväll så är det sorg i Öbergs garage. Skulle bara backa ut o ta en liten provtur.

När jag la i friläge efter jag backat ut så bara skramlade det till och det tog tvärstopp.

Motorn gick inte runt så det var bara att rulla in i garaget igen.Rev av toppen på en gång.

Såg inge trevligt ut. Stort hål i tvåans kolv och två ventiltallrikar låg avslagna . Toppen är

bara skrot. Så nu är det bara att börja om. Vet inte än då vad som har orsakat detta missöde.

väldigt synd nu när jag fått motorn att gå riktigt bra, fått till bestyckningen någorlunda bra och den drar riktigt bra upp till ca 7500.

Pelle :(

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vet inte riktigt vad som har hänt ännu , men jag tror inte att det har

varit nå ventilsläpp. Har kört ganska lungt , har dragit den till 7500rpm.

Jag får kolla vidare o se om jag kan klura ut vad som som har orsakat det.Pelle :mad:

Link to comment
Share on other sites

Är det hydraulkam så kan det vara lurigt om man timar in dem vid TDC och tryckaren inte är stum, så därför brukar jag tima in dem vid maxlyft (nockvinkel)

Är den inte oljefylld eller stum vid TDC så kan man missa en 10 del eller så som pumpas upp när motorn är igång.

Det är jäkligt ledsamt att/när sådant här händer. eftersom man har motor med kamrem så räknar man nästan med ett ras, för jag litar inte på remmar. Drev är det bästa.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har mina aningar med hydraullyftarna så min fundering är om jag ska

gå över till solida lyftare i stället. Vi får se hur jag gör. Men nu så blir det

snabbt att få i en ersättningsmotor.Grannen har en mondeo ståendes så jag får köpa den

för en billig peng. Vill ju få åka lite i sommar och även på Kinnekulle. / Pelle :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ja man kan lägga ett bladmått mellan nock o lyft om det finns plats utan att ventilerna möter kolv vid injustering.

Men som sagt timar du vid nockvinkel så är alla spel redan borta.

Link to comment
Share on other sites

Jag får vara noga när jag monterar ihop nästa motor så man slipper såna här tråkigheter.

Trodde att jag var noga när jag montera ihop motorn o hade modellera på kolvtoppen o mätte

tjockleken. Hade marginal där men tydligen för lite med facit i hand.Pelle :)

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det gick inte riktigt som jag tänkt mej då även blocket var spräckt vid tvåans cylinder.

Så idag var jag o köpte en mondeo för tusen spänn där allt funka , till o med klimatannläggningen.

Och bilen gick riktigt bra dessutom.

Men nu så står motorn på garagegolvet . Så imorn så börjar jag att riva den o montera ny topp o arp bultar.

Vill gärna ha fart på bilen nu för nu vill man ju köra mina krokiga favoritvägar. / Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

hoppas du får fixat detta så du kan komma till Kullen.. jag hade ju spetsat in mej på att köpa en av dina toppar men vi kanske får fundera hur man löser det med hydraul lyftare

kvar..

Zetecs är riktiga krigare att hålla o det finns hyffsat med trim

så länge man håller sej under 220-240.. det är toppen som en problemet..sätter man ARP bultar på vevarna så kan denna motor pressa ur sej 240 hästar hela dagen..

givetvis tillsammans med en 2.1 borrning o 48mm webers :prop:

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Jo då , om ett par dagar så är nya motorn klar. Sen har jag bara lite inställningsbekymmer med

Mikuni Vm 42 förgasarna. Men det ska nog gå. Det är synkningen som är bekymret då det blir sju

gasvajrar totalt o hålla reda på. :)Pelle

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så sitter nya motorn i bilen och den funkar helt okej. Har dock bekymmer med förgasarna då

synkningen ändrar sig hela tiden. Är lite krångligt med alla vajrar och jag får synka dom varje gång

jag ska åka en sväng. Får väl se hur länge jag står ut med detta krångel o köper nå annat i förgasarväg/Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

nu är nya motorn färdig och har äntligen fått tummen ur och köpt mig riktiga förgasare, Mikuni RS38 :) ska göra ny gasvajer samt chokevajer den ska de gå att slå fart på den:) sen är det bara bestyckningen kvar..

bild11gej.jpg

Link to comment
Share on other sites

nu är nya motorn färdig och har äntligen fått tummen ur och köpt mig riktiga förgasare, Mikuni RS38 :) ska göra ny gasvajer samt chokevajer den ska de gå att slå fart på den:) sen är det bara bestyckningen kvar..

bild11gej.jpg

Hallå! Vad är det som gör att du tidigare behövde 7st.gasvajrar och nu ska du klara dig med 1st. ??

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det lite svårt för mej då jag använde Mikuni VM förgasare från en snöskoter.

Då dessa har separat vajer till varje trottel plus att jag använde tre st förgreningsstycken

för vajrarna så blir det sju vajrar totalt. Och det var svårare och synka dessa än jag trodde.

På RS bryggan så är det en gemensam axel som lyfter trottlarna och bara en vajer. Betydligt

smidigare. Blir uppstart nu på förmiddan. / Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag få riktigt bra snurr i motorn. Har lite för fet blandning på lågfart och

lite magert på toppen. Väntar på nya lågfartsmunstycken och huvudmunstyckena borrar jag

med fem hundradelars skillnad uppåt så nu börjar den gå riktigt bra. Spottar o missar lite

runt sjutusen men jag får fortsätta o borra vidare tills jag träffar rätt. / Pelle :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu så börjar motorn gå riktigt bra. Provade idag o dra den till 8500rpm och den gick klockrent.

Går fortfarande lite fett på lågtfart och sen har jag ett annat litet bekymmer.Ettans stift är sotigt

och de andra är bruna o fina. Men ettans är sotsvart. Har provat att byta nålventilen vid flottören

men ingen skillnad. Märkligt fenomen men jag får väl skruva vidare o se om jag kan klura ut varför detta

fenomen. Samma lågfart o huvudmunstycke och läge på nålen och luftskruven på förgasarna.

Märkligt/ Pelle :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har varit ganska lungt på fronten .Väntar ännu på en ny nål då föregående ägare av dessa förgasare

lyckats med konstycket att bryta av en nål så dom tre övre spåren för clipset är borta.

Måste även gå ner en storlek till på lågfart då den ryker svart på låg o mellanregistret.

Ihelgen så blir det kalas då den stora dagen inträder då man fyller 50. Känns ändå ganska

bra att fylla 50år. Enda skillnaden nu för tiden att leksakerna blir bara dyrare. På min önskelista

just nu står en 5 växlad sekvensiell låda från quaife. Får se om min önskan slår in då denna leksak

kostar en rejäl slant. / Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis på kommande femtioårsdag och välkommen in i gänget. Kan lova att det inte är så farligt att fylla femtio.

Det finns faktiskt många fördelar med det också. Hoppas också du har en omgivning som förstår

Vikten av sekvensiella växellådor från just Quife.

Link to comment
Share on other sites

Hi Hi. Gör de inte? Konstigt folk. Grattis förresten.

Tänkte nu på ditt svarta stift. Det kan vara lite olja som kommer in i motorn på den cylindern. Det kan räcka med så lite att det är försumbart för att ge svart stift.

Link to comment
Share on other sites

Hi Hi. Gör de inte? Konstigt folk. Grattis förresten.

Tänkte nu på ditt svarta stift. Det kan vara lite olja som kommer in i motorn på den cylindern. Det kan räcka med så lite att det är försumbart för att ge svart stift.

Tack för det. Ja , det kan nog vara så som du säger att lite olja och då är det kanske svårt

att avgöra om det sotar för det eller för mycket soppa.Jag skruvar vidare och ser om jag får den

att gå riktigt som den ska så kanske jag kan ta mej till Kinnekulle./ Pelle snart 50(söndag).

Fest lördag ont i huvet söndag. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har kommit halvägs i min dröm o köpa en 5 växlad Quaife sekventiell låda.

Köpte en tätstegad 4 vxl M45 SF dogbox låda med 2,19 på ettan. Ska bli spännande och sätta

den på plats och provköra och bara dra i växlarna utan koppling :D

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Har börjat lite smått o förbereda växellådsbytet.Blir lite merjobb då ingående axeln

är 20mm längre än typ 9 lådan. Löser det med locost arrangemang o gör en 20mm tjock

adapterring och borrar o gängar för bultdelning för dogboxlådan/ Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

det var länge sedan en uppdatering nu, men det har hänt lite i garaget iallafall.

har köpt nya vassare kammar från cat cams 304 graders.

ny bakaxel 1030 med dana diff och 4,88 utväxling.

nya lätta 4kolvs ok till bakbromsarna.

lägger upp nåra bilder imon :)

Link to comment
Share on other sites

varför inte ta och montera en sekvent tillsats på M45 lådan ? funkar bra på dogbox, inte standardlåda.

prova http://www.firmalarsdavidsson.se/

PeÅ

Om du vill få lägre utväxling för 200 meter, skulle inte du kunna prova med 13" däck istället. Vet ej hur det är med däcktillgången på 13" till strippen?

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Nu så är allt klart med adapterplattan mellan motor o låda, Har gjort klart med infästning av startmotor

och modifierat kopplingsarmen så att det passar ihop med m45 och zetec. Och bakaxel är klar o sitter

på plats med nya utväxlingen, Och fästen är klara för 4 kolvsoken. Några nya bromsrör sen så är bakändan klar.

Ska försöka få in lite bilder på dettta , tar hjälp av sonen med detta då jag är värdelös på datorer.

Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Citat: "kommer att montera hydraulisk handbroms till detta med."

Jag hade planer på samma men fick svaret att hydraulisk handbroms godkänns endast om det är en separat krets med separata kolvar.

Handbromsen ska alltså vara ett helt separat system.

Antas

Wirebromsare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...