Jump to content

pelles locost


Recommended Posts

Hejsan jag tänkte att jag skulle starta en tråd om bilen och visa vad som försigår i mitt garage.

jag köpte bilen den 12/12-09 av en kille här på forumet.

så fort den kommit in i garaget satte jag vinkelslipen i den och började bygga om :)

runt 20:e maj i år blev den hyffsat klar och den otrimmade kent 1600 motorn optimerades med 1300 kolvar steg 3 topp och mikuni 34mm förgasare och en a6 kam. blev en stor förbättring.

såhär såg den ut när den inhandlades

8006606205.jpg

och såhär ser den ut nu efter mina ombyggnationer och lack, en helt ny bil i mina ögon :)

jonseven276.jpg

nu har jag även en ny motor, zetec 2.0 som står i motorstativet för trimmning, den har fått toppen portad och igenlagda spridarhål, backcuttade ventiler, avsvarvade ventilskaft, omslipade kammar utav agap, kompet ligger på 11:1, tändningen är ombyggd för vanlig fördelare. mikuni 41mm förgasare kommer motorn att få. här följer lite bilder :)

jonseven281.jpg

den vänsta kammen är en av de nya kammarna från agap jämfört med av orginal kammarna till höger:)

jonseven302.jpg

kommer mer bilder alltersom jag håller på :)

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Välkommen in i forumet med en ny tråd. SEr ut att ha blivet en rejäl "makeover".

--- satte jag vinkelslipen i den --- Visst är det ett trevligt verktyg, (men farligt)

Kul att se bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Oj vilken skillnad, nu är den verkligen fin!

Zetec på 200 hk verkar ju också trevligt.

Jag har en 1800 i min bil och den behöver lite mer pulver.

Var har du fått kammarna omslipade?

Är det bättre/billigare än att köpa nya från kentcams eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

Idag så har det varit montering av nya kammarna. Insåg ganska snart att jag behöver 16 st laschcaps då bascirkeln

är avslipad så mycket att hydraullyfteren inte har slaglängd så det räcker. Hitta en firma på nätet som har laschcaps

i tjocklek på hatten från 1,5 mm upp till 6 mm.

Så det löser sig på ett enkelt sätt.

Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

:) Här har jag min modifierade fördelare från crossflowen. Den har jag kortat så mycket det går

och sen har jag svarvat o fräst en medbringare som passar i spåret i gaveln på kamaxeln. Har gjort en plåt som

jag skruvar fast på gaveln på toppen.Jag svetsar fast en hylsa med låsning så det går justera fördelaren.

Kommer lite bilder på detta när jag ska provmontera dettta på toppen.

Pelle

jonseven312.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

frdelare.jpg

frdelare2.jpg

Här så har jag satt dit fördelaren i sitt fäste.Det jag ska fixa till är

en styrning på medbringaren, en tapp på 5,4 mm som går in i dubbhålet på kamaxeln.

Den vill inte centrera riktigt annars.

Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Idag så kom det paket med mina laschcaps och arp bultar . Ska nu ut i garaget

ö kolla hur det blir med dom på plats på lyftarna. Ska försöka att få till bilder

på dessa men mina kunskaper med datorn är väldigt begränsade.

Pelle.

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Ja , jag kör med en hederlig gammal fördelare. Mest för att göra det enkelt och för att jag

är värdelös på datorer o mappning o sånt. Och det som inte finns kan inte krångla. Men jag är

nog född i fel tidsålder( gammalmodig). :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer mera bilder när jag får hjälp av grabben o lägga in lite bilder.

Idag så har det blivit svarvning av svänghjulet från 1800 motorn.Siktar på 5kg

så jag har kört av så mycket jag kan utan att det delar på sig i två delar när jag kopplar ur :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vägde in svänghjulet ikväll och vågen stannade på 4,5 kg.Svarvade av alla ytor och insåg när det

satt i svarven att det är då ingen precion på ett standard svänghjul. Det kasta på 3-4 tiondelar

så det är nog inte så noga på fordfabriken.

Och nu så ska jag slipa mina laschcaps 4 tiondelar då dom vilar på låsclipsen istället för att ligga på

ventilskaftet. Så detta blir nästa kvällspyssel. / Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

ja så är det ofta på lashcaps. undrar varför de gör på det viset. mitt nya sv.hjul jag köpte ifjol från UK till opelmöllan. vägde 3,6 utan startkrans och 4 kilo med. det var ett annat stål i det. ej gjutet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har uppstått problem med ARP bultarna, dom passar inte på mina vevstakar. Dom är 10mm

för korta och gängan är 9mm. Mina orginalbultar är gängan 8mmm och dessa är 48mm långa.

Enligt ARP så är det dessa bultar till 2,0 zetec. Har tagit isär mina tre motorer och det

är likadana 8mm bultar på samtliga. Är det skillnad på en usa zetec eller vadå? / Pelle

Link to comment
Share on other sites

Vägde in svänghjulet ikväll och vågen stannade på 4,5 kg.Svarvade av alla ytor och insåg när det

satt i svarven att det är då ingen precion på ett standard svänghjul. Det kasta på 3-4 tiondelar

så det är nog inte så noga på fordfabriken.

Hoppas du inte svarvade med kast. den rimliga förklaringen är väl att svänghjulet kastade i din chuck och då har du istället svarvat dit kast i förhållande till centrum. Inte en chans att ett svänghjul med kast på 3-4 tiondelar kommer förbi till montage i bil på en bilfabrik.

Link to comment
Share on other sites

ahh.. nu trillade poletten ner ... vi snackade ju en hel del på Locost träffen på Kullen..vad kul att

det blev Zetecspåret..bidrog min med lite inspiration ..i allafall ljudet kanske ? :hypocrite: ..går det bra om jag lämnar min topp hos dej för portning :notworthy: :prop: specade du kamprofil hos Agap.. ? misstänker att din bil

blir trevligt snabb runt Kullen om du får ut 200... jättekul tråd att följa när folk som kan på riktigt meckar :thumbsup:

själv önskar jag komma ur meckar coman... ingen lust alls för garaget för tillfället..för mycket jobb e nog orsaken :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du inte svarvade med kast. den rimliga förklaringen är väl att svänghjulet kastade i din chuck och då har du istället svarvat dit kast i förhållande till centrum. Inte en chans att ett svänghjul med kast på 3-4 tiondelar kommer förbi till montage i bil på en bilfabrik.

Nä då, jag har inte svarvat dit 3-4 tiondelar kast. Jag svarva en tapp o krympte dit svänghjulet på tappen.

Och det kasta verkligen så mycket när jag satte dit magnetfoten med klockan.Så antingen ett måndagsex eller

så är det inge mer noga än så på Ford./ Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

ahh.. nu trillade poletten ner ... vi snackade ju en hel del på Locost träffen på Kullen..vad kul att

det blev Zetecspåret..bidrog min med lite inspiration ..i allafall ljudet kanske ? :hypocrite: ..går det bra om jag lämnar min topp hos dej för portning :notworthy: :prop: specade du kamprofil hos Agap.. ? misstänker att din bil

blir trevligt snabb runt Kullen om du får ut 200... jättekul tråd att följa när folk som kan på riktigt meckar :thumbsup:

själv önskar jag komma ur meckar coman... ingen lust alls för garaget för tillfället..för mycket jobb e nog orsaken :banghead:

Det går bra att lämna toppen till mej om du vill ha den portad. Jag fick speca kammarna som jag villa ha dom

med beräknad toppeffekt och maxvarv. Sen kom han på agap med ett förlag som jag tyckte lät bra. Ja , ljudet i din bil

på kullen gjorde att man blev sugen att sätta igång att börja bygga./Pelle

Edited by pelleöberg
Link to comment
Share on other sites

Mät svänghjulskastet på motorn innan montering. Att svarva en tapp kan vara vanskligt.

ibland är det bättre att spänna det mot backarna i chucken. Mot backarna inte med backarna.

Och dra fast det med en lång stång som går genom chucken. Kör man mot dubbdockan så slirar det lätt.

Link to comment
Share on other sites

Mät svänghjulskastet på motorn innan montering. Att svarva en tapp kan vara vanskligt.

ibland är det bättre att spänna det mot backarna i chucken. Mot backarna inte med backarna.

Och dra fast det med en lång stång som går genom chucken. Kör man mot dubbdockan så slirar det lätt.

Att svarva ett tapp är ju det bästa du kan göra.Det blir ju en simulerad vevaxel med noll kast.

Jag har jobbat som maskinarbetare i många år så jag har koll på vad jag håller på med./Pelle :lol:

Link to comment
Share on other sites

jo det tvivlar jag inte på. men ju fler delar ju lättare för fel. det räcker att man lossar den och sätter upp igen så kan det slå lite. men det vet du.

Man får se till att axeln man svarvat inte får lossas ur chucken medans man håller på för

då blir det ju att det börjar kasta./Pelle

Link to comment
Share on other sites

Det går bra att lämna toppen till mej om du vill ha den portad. Jag fick speca kammarna som jag villa ha dom

med beräknad toppeffekt och maxvarv. Sen kom han på agap med ett förlag som jag tyckte lät bra. Ja , ljudet i din bil

på kullen gjorde att man blev sugen att sätta igång att börja bygga./Pelle

lysande.. :notworthy: jag drar ett PM så kan vi snacka vidare :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ikväll så har det varit viktjustering av kolvarna. Så nu så väger dom lika på grammet.

Innan så var det 4 gram i differans mellan den tyngsta o lättaste. Nästa moment blir att

sätta ihop motorn med en kolv och lägga modellera på kolvtoppen och på med topplocket

och dra runt den och se hur mycket spel det är mellan kolv o ventil./ Pelle :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...