Jump to content

Hjulupphängning


Norrland

Recommended Posts

Naah, dom flesta sjubyggare och även vi Cobrabyggare vill väl åt den där lite primitiva känslan när man har direktkontakt med både bilen och vägen. Då funkar det inte så bra med servon tror jag. Dessutom så jagar vi alla vikt, eller nästan alla åtminstone. ;)

Link to comment
Share on other sites

Duger dessa material till att bygga bil på?

100x50x4 (S355JR) Bärande balkar

25x25x2 (S355JR) Resterande delar på ramen

Rör Ø25x3 (S235) Bärarmar.

"Materialet S355JR är varmvalsat och har en sträckgräns på 355N/mm2 och ska helst inte belastas med mer än så. Brottgränsen ligger på 490-630 N/mm2."

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är delbart med skruv. Kan jag då använda det fästet till övre bärarmen och använda det ursprungliga "nedre bärarms-fästet" till en egenproducerad nedre bärarm?

Tänkte även höra om jag får ha denna i min bil?

http://www.ridetech.se/Shop/Index.php?sArtId=FC-01

Edited by Norrland
Link to comment
Share on other sites

Som i de flesta fall finns nästan allt i VVFS 2003:22 (även recept på muffins och kladdkaka går att läsa ut i VVFS 2003:22 om man bara studerar den tillräckligt väl)

Varför skulle du inte få ha den? Är det risk för att den är klen och av dålig kvalité? Välj inte den då.

Är den däremot av "normal uppbyggnad" som tät, tillräckligt stabil, passar in i din bil, rätt pris mm så verkar det vara en ok tank.

Läs mer om Bränslesystem för amatörbyggda och ombyggda fordoni i 41. kap. Det övergripande är behandlat i 6. kap.

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med just din SFRO-representant och hör efter vilka krav som ställs. All dokumentation som du har på kvalitéer, donatorbilar mm kan bli mer eller mindre efterfrågad. Dessvärre går det inte att säga generellt vad som krävs och inte krävs. En SFRO kontakt kommer säkert förenkla med att du vet vad just den SFRO-besiktaren är inställd på att få presenterat vid SFRO-kontrollerna.

Ursprungskontrollen är lite svårare eller lättare, beror på hur man ser det. Läs på deras hemsida. Där står en del vad som behövs. Även på SFRO hemsida finns matnyttigt.

Till din direkta fråga om den gäller tanken -- Räcker det med en följesedel med materialkvalitén för SFRO? -- så har jag svårt att tro att SFRO vill ha materielintyg, men kan du få ett så varför inte.

Menar du rör mm till hjulupphängning så är det så mycket enklare om du har certifikat att visa upp. Men som sagt kolla med SFRO, det är i alla fall betydligt svårare att få certifikat i efterhand.

Det certifikat som du vill ha på rören till tex bärarmar skall vara utformat så just de rören kan hänföras till just det certifikat. Det innebär normalt att rören är märkta och att märkningen och jämförelse mot märkningen med certifikatet kan göras. Det är inte att visa ett omärkt rör och en dålig (eller bra) kopia på en materialspecifikation. En sådan "uppvisning" i en SFRO kontroll skall inte godkännas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...