Jump to content

Tysta däck på bullerprov?


XTR

Recommended Posts

Har bekymmer att passera bullerprovet (3 misslyckade försök) Har Toyo R888 på idag. Funderar på att köpa en uppsättning alufälgar med 205/55/15 med 12 år gamla däck som är 2 mm mönster kvar. Killen vill ha 300:-. Frågan är då om dessa gamla däck låter mera än mina Toyo???

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Måste vara nåt annat än däcken som ställer till det. Cobran har ju nästan dubbelt så breda däck och det brukar inte vara nåt problem. Sidepipesen däremot, huva!icon_blink.gif

Prova att höja trycket till max, brukar vara 3-3,5 bar, det gör en hel del skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jovars, men jag tror inte någon Cobra besiktat med slicks.unsure.gif

Vilka godkända däck som helst måste ju klara ett bullerprov, annars är det nån som tänkt väldigt väldigt fel.

Vi är så många som besiktat med sidepipes utan problem (nåja) och dom låter mycket mer än däcken så jag tror inte för en sekund på att det är dom som ställer till det.

Insugsljudet däremot, det kan det ofta vara problem med. Vad sa din besiktningsgubbe förresten? Sa han verkligen att det var däckens fel?

Eller kan det vara så att det blir nån slags resonans i hjulhusen som går rätt in i mät-micken?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Bullerprovet görs i 50 km/h och att pumpa däcken extra gör ingen större skillnad på vägljudet. Info från min bullerprovare i Malmö.

När jag bullerprovade var där ett gäng Harleys som lät som fismoppar, misstände och var knappt körbara så illa som de gick. Allt får ett löjets skimmer över sig när man står och kasserar in tusenlapp efter tusenlapp för något som ju bara är ett spel för gallerierna i många fall.

Hela byråkratin att få igenom ett bygge har tagit sådana proportioner att man snart får lust att skita i det och köra obesiktigat. Massor av av konstiga idéer och inkonsekvens vid besiktningarna. En besiktningsman TYCKTE och underkände ett chassi som varande för klent (för en V8:a med laglig effekt) och en annan godkänner det rakt av liksom bilprovningen gjorde. Det handlade om 0,5 mm skillnad... Ett Chassi som är konstruerat och hållfasthetsberäknat av erfarna ingenjörer på fabriken som bygger det. Likaså att det går hundratals godkända sådana i trafik utan några haverier. Suck... Besiktningsmännen har tydligen makt att endast tycka utan att presentera vederhäftigt underlag för sina beslut.

Edited by urberg
Link to comment
Share on other sites

Nja, Ulf. Vet inte om jag håller med dig.

Visst verkar det finnas några stolpskott även inom SFRO, men på det stora hela så tycker jag nog att det är en fantastisk organisation som gjort mycket för vår hobby! Dom flesta är otroligt kunniga men dom vill väl skydda oss byggare och sin egen rygg mot alla galna påfund som våra politiker hittar på. Eller vi själva för den delen. Tror nog att alla SFRO-representanter har ett stort motorintresse själva. Problemet är väl att varenda jävel (undantaget Cealm) ska bygga rena rejsbilar för att sen ta ut på vanlig väg och det funkar bara inte, våra vägar ser inte ut som en tävlingsbana och ska inte heller användas som det. Men bullerprovet är ett bra exempel på ett spel för galleriet som du säger men när det gäller bedömning av olika konstruktioner så har jag fullt förtroende för våra SFRO-gubbar, undantaget stolpskotten. ;)

Visst hör man om en del knasiga bedömningar (kortningar av Corvettaxlar och bryggor, skarvning av rattstänger m.m.) men tror nog att dom flesta fått mycket stöttning och goda råd på vägen, trixet är att ta kontakt med en representant på ett tidigt stadium så brukar det mesta lösa sig. Att bara jämföra med vad som t. ex. släpps igenom i Storbritannien funkar inte heller, där är dom helt jävla skogstokiga och ingen vill väl ha hit deras besiktningsregler?

Link to comment
Share on other sites

Jo det finns ju stolpskott lite varstans och det är lätt att stirra sig blind när man drabbas. Själv fick jag blank nej till chassiet på ett tidigt stadium men gav som tur inte upp. SFRO är precis som du skriver en fantastisk organisation och utan dem skulle vår hobby ha verkliga problem. Skönt att bilprovningen i stort verkar respektera SFRO. Mitt bygge petade man i alla fall inte nämnvärt i. Ursäkta att jag spårade ur. Det var ju buller det handlade om. Själv körde jag på Yokohama A048:or 205/15 och med slutligt avgassystem utan stålull i ändröret = 83 dB.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit välldigt nära. Första försöket blev totalen 85,4. Andra slutfördes inte då ett av körningarna låg på nära 91dB och sista försöket förra helgen var 85,8 i storm. I mitt fall så är det troligtvis insugsljud som fäller mig, och jag håller på att få till org. luftburk under huven. Det som verkar orsaka en dB topp är gassläpp efter mätområdets slut. Har fått en org. Yamaha R1 dämpare som jag skall försköka modifiera och montera (titanrör) Har inbyggd kat och flerkammare som iallafall på en hoj går välldigt tyst. Trist att få lägga så mycket tid och pengar på bullerprov, då nästan alla fordon måste fuska för att komma igenom. Att det blåste mycket mot mätaren gjorde nog inte saken bättre heller...

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Fick du betala fast det blåste så mycket? Verkar helknasigt, under sådana omständigheter så blir det inte korrekta värden. Besiktningsmannen borde ha avbrutit provet tycker jag. Och ja, jag vet vad jag pratar om, är före detta ljudtekniker.

Link to comment
Share on other sites

Rimligtvis borde väl inte däcken påverka nämnvärt.

Min bil dansade igenom bullermätningen utan problem.

En gammal ljuddämpare från en gammal Volvo 740 där den sista kröken var fylld med stålullsbollar.

Nästan omöjligt att köra med under 2000 varv/min.

Denna ljuddämpare har jag givetvis på idag också :lol:

Det finns väl inga trix som inte är tillåtna?

Linda in hela motorn i en gammal blöt filt och dra in avgasröret in under bilen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Fyll motorrummet med några skivor glasull, bara att spola rent sen och byta luftfilter. Vet en Cobra som var tvungen att göra så för att komma igenom nålsögar. Spärra gasen på 30% och ta bort eventuella sekundärsteg, diskbollar i rören och 3kg i däcken, sen går den igenom, annars är det nåt fel på mätmicken eller mätmetoden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...