Jump to content

Bygga en Pagano


JanneW

Recommended Posts

Hej

Ny på forumet och ombedd av någon. Kanske kan det vara intressant att få lite info om vad det finns mer än 7or.

Själv stod jag i begrepp att bygga något för en massa år sedan och det var på den tiden all byggde Cobror.

Alfa biten som jag redan var spanade man efter något som mer åt det Italienska hållet. Alforna har ju underbar mekanik och förpackningarna är ju utmärkta till en början. Som donatorer är de fortfarande utmärkta, ypperlig mekanik till ringa kostnad.

Jag gör en lång historia kort. Jag sprang på en Ockelbokaross och kollade lite på måtten och insåg att det inte vore helt omöjligt att få Alfettan att fungera ihop. 10 år efter att jag köpte en kaross korsades mina vägar av ett par andra med samma ide och det hela tog fart.

En del minimala förändringar har gjorts på karossen för att få den att passa.

Idén har sedan varit att bygget skall vara en low cost.

En Pagano ger kanske lite andra utmaningar än en Super Seven. Jag har i mitt bygge lagt mig i vinn om att bygga i så mycket retro som möjligt.

Jag har absolut inte haft några ambitioner att bygga någon Ferrari replika, då hade det inte varit low cost längre.

Bilen jag har började ta form 1999 och reggades 2002. Kördes i Roadsport C 2003-2005 (Totalseger 2005 över bl.a. en Caterham) 2006 & 2007 i klass B.

Sedan dess har det bara blivit ett antal Europaturer till div evenemang.

Engelskt är ju enkelt! Allt finns att köpa! Italienare är fåfänga men inte nostalgiska, de gör bara nytt och kastar allt gammalt.

Det gör det lite marigare att få fatt i alla detaljer man vill ha. Vi är ju ingen stor skara som knåpar Pagano men vi hjälps åt.

En laddning huvlås är på väg in via en kund i Tyskland.

I år firar Alfa 100 år, det syns på Paganon oxo.

Nu lite bilder och sedan frågor så svarar jag istället för att bara babbla på.

/Janne Warg

post-3726-056377600 1285710914_thumb.jpg

post-3726-004991300 1285711004_thumb.jpg

post-3726-038882600 1285711110_thumb.jpg

post-3726-022870000 1285711227_thumb.jpg

post-3726-069614100 1285711298_thumb.jpg

post-3726-048564000 1285711451_thumb.jpg

post-3726-018844300 1285711719_thumb.jpg

post-3726-078665700 1285711905_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

påminner mig att för en 20 år sedan stod det en okelbo bil hos en viss Jan Högström i Marianelund i skåne..

bilen var utrustad med en bmc motor.. tyvärr hade jag inte dom 5 tusen han begärde..

så hem åkte ytterligare an Alfa Romeo alfetta gt.. han sålde på den tiden mest alfor..

Jag har alltid undrat vart den tog vägen..kanske er vagn

ert bygge är helt klart roligt.. vad kostar dom enskilda delarna om man sas vill köpa en "byggsats" obs händig .. dvs kaross

och schassie.

Link to comment
Share on other sites

Hur många Paganon är byggda och vad är vanligaste motor/drivline alternativet?

Ja, det beror på vad man räknar som Pagano.

Några är byggda med Ockelbo kaross, dvs föregångarens men med Pagano ram. Av dessa finns en mkt fin i Sunne och en som skall igång.

Sedan finns det andra som bara tagit kaross och monterat på annat underrede, en med helt eget koncept i Täby, en i Linköpingstrakten med Lotus Eclat underrede.

Sedan finns det de som har både ram & kaross från Pagano och här finns en i Helsingborg förutom min reggade & klara och en handfull i skruvartagen.

Sedan finns det ju Ockelbo(1956 - 1970) bilar och sådan med pre-Paganokaross (1985-2002) från tiden då Uno gjorde dessa.

Det som passar rakt av i Paganon som ramen levereras är Alfa Romes drivlina till Alfetta, Giulietta, Alfa 75, Alfa 90, och GTV mellan åren 1978 - 1992 med rak 4a eller V6a.

/JW

Link to comment
Share on other sites

påminner mig att för en 20 år sedan stod det en okelbo bil hos en viss Jan Högström i Marianelund i skåne..

bilen var utrustad med en bmc motor.. tyvärr hade jag inte dom 5 tusen han begärde..

så hem åkte ytterligare an Alfa Romeo alfetta gt.. han sålde på den tiden mest alfor..

Jag har alltid undrat vart den tog vägen..kanske er vagn

ert bygge är helt klart roligt.. vad kostar dom enskilda delarna om man sas vill köpa en "byggsats" obs händig .. dvs kaross

och schassie.

Jag har inte koll på alla gamla Ockelbo bilar även om jag önskade att jag hade det.

Man är lite osäker på hur många det finns. jag gissar att det gjort något mellan 40 till 60 stycken.

Uno gjorde ca 15 st inkl. Hult II.

Priser hittar du på http://www.pagano.se/pdf/Prislista.pdf

/JW

Link to comment
Share on other sites

Ja, den är fin. Har för mig att ovan nämnda Uno var högst involverad i just denna bil.

Hej

Detta är Hellströms bil. Den byggde Uno åt sig själv men såldes efter hans bortgång och nu finns den i Helsingborg.

Ibland i garaget i Malmö där sonen har en hel arsenal Alfor. Den här bilen är tagen ännu ett par snäpp närmare förebilden.

Nackfenan, bakluckan och tanklocket sitter rätt om än spegelvänt mot förebilden.

De har specialbeställt mätare till bilen som ser mycket bra ut.

/JW

Edited by JanneW
Link to comment
Share on other sites

Jo, det är sonen jag delade garage med (och ett 20-tal andra). Mycket trevliga både far och son. Vet du om den är registrerad och klar? De var nära SFRO2 när jag flyttade ut.

Vad jag hört skall den vara i trafik sedan i våras. Vi träffades tyvärr inte i somras. Jag försökte få med mig senior till Frankrike då vi tog en tur till Le Mans Classic men det passade inte.

/JW

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...