Jump to content

Zuki7


Jalle

Recommended Posts

Den skivan blir bra. Jag har 244x122 cm och då är det inte mycket marginaler runt om. Se till att ha raka reglar, bygg symmetriskt och tvinga inte reglar på plats utan att ha koll på hur det påverkar bordsytan. (Fråga inte varför jag varnar för detta…)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

4f63ad87-e6ea-f4b9.jpg

Skall använda Swiftmotor + Samurailåda i en Gibbs ram. Är det någon som vet ett ungefär mått mellan torpedvägg och delningen( motor,låda)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte Gibbs ram i och för sig, men jag satte motor och låda så långt bak som möjligt i min ram.

Begränsande var växellådans bredd vid öppningen i torpedväggen om jag minns rätt.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

4f63ad87-1a0e-753e.jpg

Hmmm... Detta kan nog funka??

Har ökat utrymmet för fötterna på både pass och förarsidan med 15mm.Kan få delning motor/låda jäms med torpedvägg när jag kapar av profilen under lådan se när det är färdigt svetsat. Kom gärna med synpunkter om detta verkar galet!

Är ju nybörjare på bilbyggeriet :)

Jalle

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Pelle17b har du bokramens mått på öppningen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nä tyvärr. Har inte bokmåtten, jag caddade min egen ram.

Min är 30cm bred vid torpedväggen. Skarven motor/låda är ca 7cm framför torpeden.

Eventuellt kan växellådan behöva monteras högre än du har lagt den i bilen, annars kommer motorns oljetråg att släpa i marken. Jag monterade ihop motor och låda och pallade upp det på byggbordet när jag passade in det hela.

Jag upptäckte då att om jag skall ha 10cm markfrigång och inte vill ha något scoop på huven så behöver motorn nedåt och oljesumpen måste kapas tämligen mycket (och min ram är ändå 30mm högre än bokramen). Funkar säkert för gata, men inga garantier för bana med R-däck.

Jag löste det hela med torrsump. Ett något mer ekonomiskt alternativ är förstås att inte kapa sumpen så mycket och bygga en bula på motorhuven.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

4f63ad87-400c-3c4a.jpg

Försöker få till förhållandet stol,ratt,pedaler.Börjat med locoststol Ver 1.0 i gråpapp. Får se hur nästkommande versioner blir?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jalle: Plåtstolar är bra och som svante säger: Se till att ha en stabil ryggdel. Det får du tex genom att använda lämplig plåt(tjocklek) och sist men inte minst ett par ordentiga plattjärn. Inget smått på 20 x 2 eller liknande utan 40 eller 50 x 3 eller 4mm som sys fast och sedan värms upp och bockas smidigt efter nackstödets lutning.

Plockade ut en bild från CealmSeven V8 tråden men alla mina stolar bygger på samma princip så du hittar bilder och idéer överallt på dimensionering.

CIMG2189%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hej!

Jag har just byggt färdigt min bil som är ganska lik din, med Swift GTI motor och Samuraj-låda. Den gick igenom SFRO 2 besiktningen i veckan.

Behöver du några tips så hör av dig.

Erik

Link to comment
Share on other sites

4f63ad87-3603-0c67.jpg

Första test med moror/vlåda i ram.

Fråga till ni som byggt med Swiftmotor. Lutar motorn eller skall den ligga plant i båda leder? Verkar luta ner lite på avgasidan för då ligger vlådan rakt, stämmer det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tror inte lutningen spelar någon större roll. Själv placerade jag motorn "lodrät" i sidled, dvs ventilkåpan lutar inte åt varken vänster eller höger. Lutningen framåt/bakåt anpassade jag efter bakaxelns medbringare.

I höjdled ligger termostathusets slanganslutning någon centimeter över det tvärgående fyrkantsprofilen som går under rattstången. Inte lätt att förstå...?

Kopplingsarmens läge var också en kritisk punkt.

Lycka till.

Erik

Link to comment
Share on other sites

Jag satte min icke lutande också. Skall du åka turbo så kan det löna sig att fundera på om det går att skjuta motorn lite mot passgerarsidan för att få plats med snigeln under huven.

Jag satte hela min drivlina 20mm förskjuten mot passagerarsidan. Mycket för att jag hittade en drivaxelkombination som gav rätt spårvidd om jag satte diffen förskjuten, men det ger också bättre viktfördelning. Om man inte svetsat kardantunneln ännu så ger det mer plats på förarsidan också.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderar på att försöka att sätta på ett trottelhus från mc. Något särskild modell jag skall leta efter ??Vad mer skall jag tänka på!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kolla att trottelhusen är delbara - det gör jobbet enklare

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Funderar på att försöka att sätta på ett trottelhus från mc. Något särskild modell jag skall leta efter ??Vad mer skall jag tänka på!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hittade en bra sida med vettig info runt detta....

http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=6602

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

4f63ad87-fa00-7ff9.jpg4f63ad87-fa0f-acd5.jpg

Nu har det hänt lite i garaget, har haft en tung vår och försommar så det har inte blivit så mycket gjort.

Men nu har jag tagit nya tag;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Jag glömde först att räkna med spårvidsförändringen.

Pricken ska beskriva en båge på grund av den, går pricken spikrakt har du bumpsteer.

Det finns en intressant pdf av av en man som mätte med mätklocka och lutande plan, den metoden är smart då den kompenserar för spårviddsförändringen.

Sätt mätklockan på en bråda du sätter istället för laserpasset.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...