Jump to content

Frågor på en framvagn med Ascona A spindlar.


Norlin

Recommended Posts

Hej.

Funderar på ett framvagnsbygge baserad på Opel Ascona A spindlar, jag har fått lite input om vilka övre & undre leder som kan användas.

Undre original & övre Transit Styrled.

Hur är det med tillgång på Transitdelar?

Är dom OK med SFRO att använda?

Vilka mått har dom?

Finns det brotschnar till dessa? Skulle denna från Jula fungera? Art.nr: 188002 Pris 69kr

Orsak till spindelvalet är att det finns delar att tillgå enkelt, spindlar, bromsar & fälgar.

Finns det andra förslag? Bra om det är 100x4 delning till fälg.

Alla tips är bra tips, även dom självklara.

//Martin

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

Transit är Engelsk och de hat delar till sina bilar i 100 år. En MGB t.ex. kan du bygga ihop av reservdelar. t.o.m. nya karosser görs. och till de övriga engelska märkena finna alla slitdelar m.m.

Ang. Ascona så kör jag med Ascona B. Och du kan lätt göra bärarmar till original övre och undre spindelleder. Men transitens funkar. Jag tror det fanns 2 olika där och ta den grövsta.

Nej en sån brotch är inget att ha. Den du ska använda måste ha rätt stigning.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för snabbt svar.

En kompletterande fråga, har du någon camber justering på den övre bärarmen? Och hur ser den i så fall ut?

Ascona A & B har liknande infästningar till spindelleder och det är just att få till en enkel camber justering som gör att jag kikar på Transit leden.

//Martin

Link to comment
Share on other sites

Jag har M20 leden på min bil och den har bra rörelse, men det verkar som om det skiljer mellan fabrikaten. Mina är fabrikat Meyle. Nu har jag långa bärarmar (373mm c-c med -1 grad camber) så med 160 mm fjädringsväg har jag god marginal. Bygg bärarman med leden 90 grader vid rideheight, så finns det lika mycket rörelse åt båda håll.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Utan att lägga några egentliga OPEL aspekter på det utan mera när vill du vara klar med bilen .

KÖP färdiga grejor från race leda eller rally design eller likannde.

Det är dyrare JA men du kommer spara sjukt mycket tid nedströms och det finns färdiga broms kitt mm + att ritningar till bärarmar mm är färdigt.

en som gjorde special och hade idag inet gjort det utan köpt färdigt icon_smartass1.gif

Link to comment
Share on other sites

Jo det är otroligt sant.

Om jag hade haft en dedline på funderingen (är inte ens ett bygga än) skulle jag inte tvekat en sekund att gå på dina rekommendationer, som många andra åxå framfört, och satsat på färdiga köpgrejer.

Vi får se vart det landar.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är otroligt sant.

Om jag hade haft en dedline på funderingen (är inte ens ett bygga än) skulle jag inte tvekat en sekund att gå på dina rekommendationer, som många andra åxå framfört, och satsat på färdiga köpgrejer.

Vi får se vart det landar.

jag har för mig du var ganska åk sugen och det innebär köp ett kitt , du sparar minst ett år på det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag ger mej in och kapar tråden då jag har funderingar i samma ämne. Mina spindlar är från Ascona B och jag har tänkt att använda undre spindelleder från Transit. Men vilka? Det verkar finnas ett antal att välja på. Har någon ett artikelnummer på lämpliga leder på tex skruvat.se? Är det ok att använda leder från OG Saab 900 till övre spindelleden? Det vilar ju ingen vikt på övre leden utan den är ju till för att hålla spindeln på plats.

Link to comment
Share on other sites

Transitleden är en styrled/parallellstagsled och är normalt sett okej till övre spindelled, klart tveksamt om den fungerar bra som undre led med fjädern på bärarmen.

OG900 duger helt klar till övre spindelled och mycket pekar på att den i en lätt bil också fungerar som undre spindelled. Vi har provat några men har inte utfallet helt klart än.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Transitleden är en styrled/parallellstagsled och är normalt sett okej till övre spindelled, klart tveksamt om den fungerar bra som undre led med fjädern på bärarmen.

OG900 duger helt klar till övre spindelled och mycket pekar på att den i en lätt bil också fungerar som undre spindelled. Vi har provat några men har inte utfallet helt klart än.

/Gustaf

Om jag tolkar ditt svar rätt så är inte några Transitleder lämpliga som undre spindelleder? Vad är lämpligt till undre spindelleden? Är Volvo 140 OK?

/Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...