Jump to content

Problem med relä


Pågen

Recommended Posts

Jag håller på att fulkoppla in el till dragkroken på min bil med can-bus, jag gjorde det på den förra (Octavia 2) jag hade och det gick bra, jag tar bara styrström från funktionen och drar den till relän, can-busen märker inte av det då det är några milliampere men i min nuvarande bil (BMW E61) ligger det en svag spänning på bromsljuset hela tiden, ungefär 3 V, när man bromsar blir det full spänning. Detta gör att relät ligger och summar hela tiden, finns det något sätt att kringgå detta? Någon sorts "säkerhetsventil" som inte släpper igenom spänningen innan den överstiger exempelvis 10 V?

Och det är väl lika bra att förekomma frågan varför jag inte lämnar den till BMW direkt? Det kostar 7000 spänn och min lösning kostar 150 kr, och den fungerar så länge man inte bromsar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Åkte till elfabutiken och frågade efter passande del, zenerdiod eller annat som funkar, först började han i butiken att skissa upp ett par potentiometrar och gav mig instuktioner, sedan kom han på att det räcker med en transistor (tror jag att han sa) och en kondensator. Jag köpte delarna till det hutlösa priset av 2 kronor och fick med mig ett handritat kopplingsschema (med två komponenter...). Anledningen till att zenerdioden inte skulle fungera är att jag var tvungen att köpa en på högre spänning än jag hade i viloläget, 3-4 V, sedan tappar man det när den släpper igenom, dvs. det blir 12-5 = 7 V kvar. OM jag inte missuppfattat allt ;-)

När stormen dragit förbi skåne ska jag gå ut och prova.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det första jag tänkte på var just en transistor, den lösningen kan fungera jättebra.

Hur gick det sedan?

Måste påpeka att det ibland ändå kan störa canbus-systemet, då en del ligger och känner av både spänning och ström i vissa kretsar. T.ex. på handbromsen på VAG´s bilar med elektriskt styrd handbroms. Det var en bil inne på en verkstad där jag varit och arbetstränat, nu när jag var och hälsade på dem. Den bilen visade fel på bromssystemet, men när de mätte på handbromsdelen så var det rätt värde. Däremot ansåg systemet att det var fel.

Jag vet inte hur det löste sig, men en tanke jag hade var ju att det kan vara en kabel som är dåligt skalad, ligger med plasten inne i anslutningsstiftet, ett stift som inte kommit ända in i kontaktdonet och bara ligger och snuddar mot motparten. Ska kolla med mekarna vad det var, lite intressant sådant där.

Men en transistor är helrätt kan jag ju säga. Hoppas det gick bra.

En annan lösning är ju att hämta på skroten, men det kan ju behöva "födas in i systemet" programmeras in. Men det borde ju inte vara så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...